116-0303/01 – Marketing služeb (MS)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 2 |
Garant předmětu | Ing. Pavlína Kozáková, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Jana Ostrožná, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2004/2005 | Rok zrušení | 2011/2012 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je rozvinout poznatky z oblasti marketingu ve specifických podmínkách organizací služeb.
Po absolvování předmětu student bude schopen:
Charakterizovat trh služeb, jeho specifika.
Uvést rozdíly mezi prodejem hmotného zboží a službami.
Sestavit komplexní nabídku služeb organizace včetně balíčků služeb.
Rozhodnout o využití nástrojů rozšířeného marketingového mixu v organizaci služeb.
Modifikovat proces marektingového řízení pro organizace služeb.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Ostatní aktivity
Anotace
Předmět je zaměřen na specifika trhu služeb, proces marketingového řízení a využití marketingových nástrojů v organizacích služeb. Předmět vychází ze srovnání využití nástrojů, metod a postupů v marketingu služeb a marketingu spotřebního zboží. Důraz je kladen na vysvětlení rozšířeného marketingového mixu a jeho využití v organizacích služeb v teoretické i praktické rovině.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Je nezbytné absolvování předmětu Marketing.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Charakteristika trhu služeb. Povaha služeb, jejich vymezení.
Klasifikace služeb. Vlastnosti služeb. Vnímání služeb spotřebitelem. Vývoj a
význam služeb.2. Podstata marketingu služeb a jeho specifika.
Marketingový přístup ke službám. Nedostatky v uplatňování marketingového
myšlení. Etapy hledání vlastního marketingu.3. Proces marketingového řízení
ve
službách. Prvky marketingové koncepce ve službách. Interní, externí a
interaktivní marketing.4. Marketingový mix ve službách. Charakteristika
marketingového mixu, jeho specifika. Charakteristika jednotlivých nástrojů a
jejich vzájemného působení.5. Produkt – služba. Pojetí produktu z hlediska
čtyř úrovní. Package ve službách. Životní cyklus služeb. Sortiment organizace
služeb.6. Cenová tvorba v sektoru služeb. Vliv charakteristiky služeb na
tvorbu cen. Faktory ovlivňující ceny ve službách. Cenové strategie, metody
tvorby cen. Taktika tvorby cen.7. Distribuce služeb. Formy prodeje
služeb. Faktory ovlivňující distribuční strategii ve službách. Umístění
služeb.8. Marketingová komunikace ve službách. Rozdíly v marketingové
komunikaci na trhu služeb. Cíle marketingové komunikace ve službách.
Jednotlivé
nástroje marketingové komunikace z hlediska využití ve službách.9. Lidský
faktor ve službách. Klasifikace zaměstnanců ve službách. Zvyšování kvality
zaměstnanců. Systémy kontroly práce firmy. Vztah k zákazníkům.10.
Materiální prostředí. Periferní a základní prostředí. Překonání
aspektu
nehmotnosti služby. Řízení prostředí. Vytváření vhodné atmosféry služeb.11.
Procesy ve službách. Provozní management, charakteristika jeho funkce,
obtíže provozního managementu. Klasifikace systému služeb z hlediska procesu
poskytované služby. Sladění nabídky a poptávky po službách.12. Kvalita ve
službách, produktivita služeb, předpoklady dalšího rozvoje služeb. Vztah
kvality a kvantity služeb. Kritéria hodnocení kvality, ISO normy. Předpoklady
růstu produktivity služeb. Priority marketingu služeb.13. Marketing
cestovního ruchu. Specifika cestovního ruchu. Klasifikace cestovního ruchu.
Možnosti využití marketingu v cestovním ruchu.14. Marketing neziskových
organizací. Charakteristika neziskových organizací. Využití marketingu v
neziskovém sektoru, jeho specifika
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.