116-0303/03 – Marketing služeb (MS)

Garantující katedraKatedra marketingu a obchoduKredity5
Garant předmětuIng. Pavlína Kozáková, Ph.D.Garant verze předmětuIng. Jana Ostrožná, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduální
Jazyk výukyangličtina
Rok zavedení2008/2009Rok zrušení2009/2010
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studianavazující magisterské, bakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
OST30 Ing. Jana Ostrožná, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 2+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

Cílem předmětu je rozvinout poznatky z oblasti marketingu ve specifických podmínkách organizací služeb. Po absolvování předmětu student bude schopen: Charakterizovat trh služeb, jeho specifika. Uvést rozdíly mezi prodejem hmotného zboží a službami. Sestavit komplexní nabídku služeb organizace včetně balíčků služeb. Rozhodnout o využití nástrojů rozšířeného marketingového mixu v organizaci služeb. Modifikovat proces marektingového řízení pro organizace služeb.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Ostatní aktivity

Anotace

Předmět je zaměřen na specifika trhu služeb, proces marketingového řízení a využití marketingových nástrojů v organizacích služeb. Předmět vychází ze srovnání využití nástrojů, metod a postupů v marketingu služeb a marketingu spotřebního zboží. Důraz je kladen na vysvětlení rozšířeného marketingového mixu a jeho využití v organizacích služeb v teoretické i praktické rovině.

Povinná literatura:

KOTLER, Philip a Gary ARMSTRONG. Principles of Marketing. London: Pearson Education, 2017. 736 p. ISBN 978-0134492513. RAŠOVSKÁ, Ida a Kateřina RYGLOVÁ. Management kvality v cestovním ruchu. Praha: Grada, 2017. 192 s. ISBN 978-80-247-5021-7. VAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb - efektivně a moderně. 2. aktual. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. 268 s. ISBN 978-80-247-5037-8.

Doporučená literatura:

JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada, 2012. 320 s. ISBN 978-80-247-4209-0. KOTLER, Philip a Kevin KELLER. Marketing management. Přel. T. Juppa. 14. vyd. Praha: Grada, 2013. 814 s. ISBN 978-80-247-4150-5. ZEITHAML, V., M. J. BITNER and D. GREMLER. Services Marketing. 7th ed. New York: McGraw-Hill Education, 2018. 544 p. ISBN 978-0078112102.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

Řešení případových studií Průběžné řešení jednotlivých částí seminární práce

E-learning

Další požadavky na studenta

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Charakteristika trhu služeb Povaha služeb, jejich vymezení Klasifikace služeb Vývoj a význam služeb, faktory rozvoje služeb 2. Nákupní chování zákazníků ve službách Vlastnosti služeb, kontinuum vlastností služeb Funkční rozdíly mezi službami a zbožím Vnímání služeb z pohledu zákazníka, hodnocení služeb a zboží 3. Podstata marketingu služeb a jeho specifika Marketingový přístup ke službám Marketing vztahů, dílčí trhy Nedostatky v uplatňování marketingového myšlení Etapy hledání vlastního marketingu 4. Marketingový mix ve službách Charakteristika marketingového mixu, jeho specifika Charakteristika jednotlivých nástrojů a jejich vzájemného působení Interní, externí a interaktivní marketing 5. Produkt - služba Pojetí produktu z hlediska čtyř úrovní Nabídka služeb, prvky, formy a úroveň služeb z hlediska kvality a kvantity Package ve službách Životní cyklus služeb Sortiment organizace služeb 6. Cenová tvorba v sektoru služeb Postavení ceny v marketingovém mixu služeb Vliv charakteristiky služeb na tvorbu cen Klasifikace služeb pro stanovení cen Cenové strategie, metody tvorby cen Taktika tvorby cen 7. Lidský faktor ve službách Klasifikace zaměstnanců ve službách Zvyšování kvality zaměstnanců Interní marketing Systémy kontroly práce firmy Role zákazníků, vytváření vztahů se zákazníky 8. Materiální prostředí Úloha materiálního prostředí Základní a periferní prostředí Řízení prostředí Vytváření vhodné atmosféry služeb 9. Procesy ve službách Provozní management, charakteristika jeho funkce, obtíže provozního managementu Sladění nabídky a poptávky po službách Klasifikace systému služeb z hlediska procesu poskytované služby 10. Distribuce služeb Formy prodeje služeb, přímý prodej služeb, nepřímá distribuce Faktory ovlivňující distribuční strategii ve službách Tvorba distribučních kanálů Umístění služeb 11. Marketingová komunikace ve službách Cíle marketingové komunikace ve službách Odlišnosti v marketingové komunikaci na trhu služeb Faktory ovlivňující marketingovou komunikaci Jednotlivé nástroje marketingové komunikace z hlediska využití ve službách 12. Vývojové trendy v marketingu služeb Priority marketingu služeb Světové vývojové trendy Aktuální vývoj v ČR a předpoklady dalšího rozvoje služeb

Podmínky absolvování předmětu

Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.