116-0304/01 – Obchod a obchodování (OO)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 5 |
Garant předmětu | Ing. Miluše Hluchníková, CSc. | Garant verze předmětu | Ing. Miluše Hluchníková, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2004/2005 | Rok zrušení | 2011/2012 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1.Zdůraznit význam a úlohu obchodní činnosti jako lidské aktivity a jako odvětví hospodářství, aplikovat marketingový přístup .
2.Charakterizovat dvě stránky obchodu - nákup a prodej jako podnikové činnosti specifického významu, zdůraznit důležitost lidského prvku pro jejich efektivitu.
3.Klasifikovat a porovnat nositele velkoobchodní a maloobchodní činnosti.
4.Využít metody a postupy územní analýzy pro lokalizaci obchodních jednotek a optimalizaci maloobchodních sítí.
5.Vysvětlit současné vývojové tendence obchodu, charakterizovat jejich projevy a důsledky.
6.Klasifikovat obchodní provoz a jeho prvky, demonstrovat jejich variantní propojení.
7.Diskutovat parametry prostředí obchodu pro zajištění jeho žádoucího (očekávaného) rozvoje.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Terénní práce
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty s procesem obchodování a významem obchodu jako odvětví terciálního sektoru NH. Dále pak s novými směry jeho rozvoje v nadcházejícím procesu globalizace ekonomiky. Jde o vymezení základních pojmů, vztahů, účastníků a současně také podmínek ovlivňujících provádění obchodních transakcí tak, aby mohly navázat specializační předměty v dalších semestrech studia.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Student by měl absolvovat předmět Marketing.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1.Úvod do předmětu.Podstata a kořeny vzniku obchodu, vývojové etapy.
2.Základní vymezení obchodu a jeho charakteristika.
3.Nákup jako podniková funkce a jeho zajištění.
4.Prodej jako podniková funkce a jeho zajištění.
5.Lidský faktor v procesu obchodování.
6.Velkoobchod a jeho úloha v procesu distribuce.
7.Maloobchod a jeho úloha v procesu distribuce
8.Zásady utváření maloobchodní sítě. Územní analýzy, stanovení kupního potenciálu.
9.Obchodní provoz a jeho zajištění.
10.Maloobchodní technologie
11.Současnost a vývojové trendy obchodu.
12.Franchising jako úspěšná forma kooperace v obchodě.
13.Prostředí obchodu, legislativa, instituce a organizace působící v obchodě.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky