116-0307/01 – Řízení nákupu (ŘN)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 3 |
Garant předmětu | Ing. Markéta Zajarošová, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Dr.Ing. Miroslav Merenda |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 3 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2004/2005 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské, bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Formulovat nákupní politiku a průběh nákupního procesu.
2. Vysvětlit řízení a regulaci nákupního procesu.
3. Zhodnotit nákupní strategii a její cíle.
4. Vysvětlit kritéria, přístupy a metody volby dodavatele.
5. Posoudit možnosti zlepšení organizování nákupu v organizacích.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Výuka odborníka z praxe (přednáška nebo cvičení)
Anotace
Obsah předmětu je zaměřen na vysvětlení pozice nákupu v systému podnikových funkcí a analýzu jeho základních aktivit. Moderní podnikový nákup zahrnuje činnosti manažerské, marketingové, obchodní a logistické. Klíčová pozornost je v rámci předmětu věnována nákupním kategoriím, nákupním strategiím, řízení jakosti a aktivitám výběru a hodnocení dodavatele. Studenti se seznámí s moderními systémy řízení nákupu, s požadavky kladenými na osobu nákupčího a moderními trendy nákupu jako jsou např. elektronické aukce.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Nejsou další speciální požadavky na studenta.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1.Úvod do předmětu - postavení nákupu v podniku, jeho charakteristika,
objekty, funkce a úkoly nákupu v podniku.2. Zajišťování a krytí potřeb -
druhy potřeb, plánování materiálového sortimentu, plánování materiálové
spotřeby, metody orientované na výrobní program, metody orientované na
spotřebu.3. Nákupní logistika - cíle nákupní logistiky, činnosti nákupní
logistiky, náklady na zásoby, analýza a způsob propočtu nákladů na skladování
a
udržování zásob, analýza a způsob propočtu nákladů na pořízení dodávky,
náklady
nedostatku (deficitu) zásob.4. Logistická regulace zásob – fáze logistické
regulace zásob, regulátory zásob, modely logistické regulace zásob, signální
hladiny zásob pro účely jejich logistické regulace.5. Metody a techniky
logistické regulace zásob – optimalizační metody, Paretova analýza, analýza
ABC, diferencovaný systém řízení zásob, zásobovací řetězce.6. Trh organizací
jako východisko nákupu – části trhu organizací, specifika trhu organizací,
fáze
nákupního procesu, modely nákupního procesu7. Nákupní marketing – poznávací
a
realizační stránka marketingu, analýzy nákupního trhu, výzkum nákupního trhu,
nákupní marketingový mix, předpoklady fungování nákupního marketingu v
podniku.8. Volba dodavatele jako ústřední problém nákupního marketingu –
úloha nákupčího v procesu volby dodavatele, kritéria volby
dodavatele, přístupy a metody volby dodavatele, cyklus dodavatelsko-
odběratelských vztahů, transakční rizika. 9. Nákupní
strategie – proces tvorby nákupní strategie, strategické cíle nákupu,
strategie
materiálového sortimentu, strategie řízení zásob, strategie nákupního
marketingu, strategie dodavatelsko-odběratelských vztahů.10. Organizování
nákupu – začlenění útvaru nákupu v podniku, alternativní možnosti vnitřní
organizace útvaru nákupu, dílčí centralizace nákupu, řízená decentralizace v
podnicích koncernového typu.11. Informační systém nákupu – logistická
informační pyramida, význam, obsah, zdrojové soubory nákupního informačního
systému, aplikace nákupních informačních systémů.12. Kvalita v procesu
nákupu – procesní řízení nákupu, ISO normy v nákupu, požadavky na
zabezpečování
kvality dodávek dle ISO norem, Total Quality Management v nákupu, Kaizen.13.
Skladování, skladová agenda a administrativa nákupu – význam
skladování, funkce skladu, druhy skladu, dokumentace nákupu a skladování,
materiálové číselníky.14. Nákupní proces v praxi – postavení útvaru
nákupu v konkrétním podniku, jeho cíle, postupy, organizace.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky