116-0307/02 – Řízení nákupu (ŘN)
Garantující katedra
Katedra marketingu a obchodu
Kredity
4
Garant předmětu
Ing. Markéta Zajarošová, Ph.D.
Garant verze předmětu
Ing. Markéta Zajarošová, Ph.D.
Úroveň studia
pregraduální nebo graduální
Jazyk výuky
čeština
Rok zavedení
1999/2000
Rok zrušení
Určeno pro fakulty
EKF
Určeno pro typy studia
navazující magisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.
Jméno
Cvičící
Přednášející
LOS0006
RNDr. Jiří Lošťák, Ph.D.
MIT0085
Prof. Mgr. Maciej Mitrega, PhD.
SIW009
Ing. Markéta Zajarošová, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studia
Zp.zak.
Rozsah
prezenční
Zápočet a zkouška
2+1
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Formulovat nákupní politiku a průběh nákupního procesu. 2. Vysvětlit řízení a regulaci nákupního procesu. 3. Zhodnotit nákupní strategii a její cíle. 4. Vysvětlit kritéria, přístupy a metody volby dodavatele. 5. Posoudit možnosti zlepšení organizování nákupu v organizacích.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Obsah předmětu je zaměřen na vysvětlení pozice nákupu v systému podnikových funkcí a analýzu jeho základních aktivit. Moderní podnikový nákup zahrnuje činnosti manažerské, marketingové, obchodní a logistické. Klíčová pozornost je v rámci předmětu věnována nákupním kategoriím, nákupním strategiím, řízení jakosti a aktivitám výběru a hodnocení dodavatele. Studenti se seznámí s moderními systémy řízení nákupu, s požadavky kladenými na osobu nákupčího a moderními trendy nákupu jako jsou např. elektronické aukce.
Povinná literatura:
DAVIES, Melissa. Vyjednávání s respektem: Umění budovat trvalá partnerství. Praha: Grada, 2023.
ISBN 978-80-271-3568-4
. LINHART, Zdeněk. Strategie podniku. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2021.
ISBN 978-80-88330-24-0
. MONCZKA, Robert M. et al. Purchasing and Supply Chain Management. 7th ed. Boston: Cengage Learning, 2020.
ISBN 978- 0357442142.
Doporučená literatura:
LYSONS, Kenneth and Brian FARRINGTON. Procurement and Supply Chain Management. 9th ed. New York: Pearson Education, 2016.
ISBN 978-1-292-08611-8
. MANGAN, J., Ch. LALWANI and A. CALATAYUD. Global Logistics and Supply Chain Management. 4th ed. Chichester: Wiley, 2020.
ISBN 978-1119702993.
WEELE, Arjan J. Van. Purchasing and Supply Chain Management. Andover: Cengage, 2018.
ISBN 978-1-4737-4944-3
.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Individuální nebo týmové bodované úkoly na cvičeních zpracované v MS Word nebo Excel a absolvování zápočtového testu. Předmět je ukončen písemnou zkouškou skládající se z teoretických a aplikačních otázek.
E-learning
Další požadavky na studenta
Samostudium povinné literatury.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod do řízení nákupu. Vymezení pojmu nákup. Postavení nákupu v organizaci. 2. Důležitost nákupu v organizacích. Cíle nákupu. Princip udržitelnosti v nákupu. 3. Nákupní strategie. Předpoklad úspěšného nákupu. Rozbor OSA. 4. Category Management. Kraljičova matice. Strategický nákup. 5. Řízení kvality dodavatelů. 6. Výběr dodavatele a proces rozhodování. Multikriteriální výběr dodavatele. Hodnocení dodavatele. 7. Šíhlý, agilní a leagilní dodavatelský řetězec. 8. Transakční nákup. E-aukce. Praktická ukázka v softwaru e-aukce. 9. Schopnosti a dovednosti nákupčích. Trendy v nákupní činnosti. 10. Behaviorální dodavatelský řetězec. Kognitivní klamy. 11. Vyjednávání v nákupu. Řešení konfliktů a role týmového vyjednávání. 12. VUCA a Nákup 4.0. 13. Emotional inteligence a Mindfulness v nákupu.
Podmínky absolvování předmětu
Prezenční forma (platnost od: 2014/2015 zimní semestr)
Název úlohy
Typ úlohy
Max. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodů
Max. počet pokusů
Zápočet a zkouška
Zápočet a zkouška
100
(100)
51
Zápočet
Zápočet
45
25
Zkouška
Zkouška
55
26
3
Rozsah povinné účasti:
Povinná účast na cvičeních není vyžadována.
Zobrazit historii
Platnost od
Platnost do
Rozsah povinné účasti
15.10.2019 5:17:04
16.9.2022 10:15:28
Přednášky nejsou povinné. Na cvičeních student získává body nutné k zápočtu.
12.9.2018 14:22:33
15.10.2019 5:17:04
Přednášky nejsou povinné. Na cvičeních student získává body nutné k zápočtu.
Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:
Povinná účast není vyžadována. Pro získání bodů z dílčích úkolů musí studenti samostatně zpracovaná řešení vložit do LMS Moodle ve stanovených termínech a absolvovat zápočtový test. Předmět je ukončen písemnou zkouškou skládající se z teoretických a aplikačních otázek.
Zobrazit historii
Platnost od
Platnost do
Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP
16.9.2022 10:15:28
25.4.2023 13:52:25
Povinná účast na cvičeních není vyžadována, student musí získat alespoň min. počet bodů ze zápočtu tím, že plní bodované úkoly v termínech stanovených vyučujícími a napíše zápočtový test.
Výskyt ve studijních plánech
Akademický rok
Program
Obor/spec.
Spec.
Zaměření
Forma
Jazyk výuky
Konz. stř.
Ročník
Z
L
Typ povinnosti
2024/2025
(N0414A050001) Marketing a obchod
P
čeština
Ostrava
1
povinný
stu. plán
2023/2024
(N0414A050001) Marketing a obchod
P
čeština
Ostrava
1
povinný
stu. plán
2022/2023
(N0414A050001) Marketing a obchod
P
čeština
Ostrava
1
povinný
stu. plán
2021/2022
(N0414A050001) Marketing a obchod
P
čeština
Ostrava
1
povinný
stu. plán
2020/2021
(N0414A050001) Marketing a obchod
P
čeština
Ostrava
1
povinný
stu. plán
2019/2020
(N6208) Ekonomika a management
(6208T062) Marketing a obchod
P
čeština
Ostrava
1
povinný
stu. plán
2018/2019
(N6208) Ekonomika a management
(6208T062) Marketing a obchod
P
čeština
Ostrava
1
povinný
stu. plán
2017/2018
(N6208) Ekonomika a management
(6208T062) Marketing a obchod
P
čeština
Ostrava
1
povinný
stu. plán
2016/2017
(N6208) Ekonomika a management
(6208T062) Marketing a obchod
P
čeština
Ostrava
1
povinný
stu. plán
2015/2016
(N6208) Ekonomika a management
(6208T062) Marketing a obchod
P
čeština
Ostrava
1
povinný
stu. plán
2014/2015
(N6208) Ekonomika a management
(6208T062) Marketing a obchod
P
čeština
Ostrava
1
povinný
stu. plán
2005/2006
(N6208) Ekonomika a management
(6208T062) Marketing a obchod
(01) Marketing a obchod
P
čeština
Ostrava
1
povinný
stu. plán
Výskyt ve speciálních blocích
Název bloku
Akademický rok
Forma studia
Jazyk výuky
Ročník
Z
L
Typ bloku
Vlastník bloku
Blok předmětů bez studijního plánu - EKF - P - cs
2020/2021
prezenční
čeština
volitelný odborný
EKF - Ekonomická fakulta
stu. blok
Hodnocení Výuky
2023/2024 zimní
2022/2023 zimní
2021/2022 zimní
2020/2021 zimní
2019/2020 zimní
2018/2019 zimní
2017/2018 zimní
2016/2017 zimní
2015/2016 zimní
2014/2015 zimní