116-0317/05 – Mezinárodní marketing (MM)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 5 |
Garant předmětu | doc. Ing. Lenka Kauerová, CSc. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Lenka Kauerová, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2012/2013 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Formulovat specifika mezinárodního marketingového prostředí.
2. Kategorizovat formy vstupů na mezinárodní trh.
3. Vysvětlit zásady segmentace mezinárodních trhů.
4. Zhodnotit marketigové přístupy k adaptaci marketingového mixu pro mezinárodní trh.
5. Posoudit možnosti organizace marketingových aktivit ve vztahu k mezinárodnímu trhu.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Předmět objasní význam mezinárodního marketingu, jeho úlohu na globálním trhu, vysvětluje koncepce a marketingové nástroje vůči jednotlivým teritoriím a globálnímu trhu, seznamuje studenty se specifiky mezinárodního prostředí, s determinanty a riziky mezinárodního podnikání.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Hodnocení znalostí se ověřuje splněním průběžného písemného testu v rámci cvičení, který reflektuje obsah přednášek, dále zpracování seminární práce na vybrané téma a písemnou zkouškou (otázky k teorii a aplikační otázka-case study).
E-learning
Další požadavky na studenta
Prezentace semestrálního projektu.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1.Podstata mezinárodního marketingu a jeho specifika – definice
mezinárodního marketingu, exportní marketing, odlišnosti tuzemského a
mezinárodního marketingu, základní rozhodnutí, motivy internacionalizace,
schéma mezinárodního rozvoje podniku.
2.Proces výběru zahraničního trhu –
analytická úroveň rozhodování, hodnocení tržních příležitosti,screening
proces,
podmínky trhu a jejich hodnocení, konkurenceschopnost, záměry podniku, analýza
nákupního chování, identifikace podobnosti a rozdílů.
3.Mezinárodní marketingové prostředí – souhrnná charakteristika mezinárodního prostředí, společný trh Evropské unie, hlavní subjekty mezinárodních vztahů, typy a příklady integračních seskupení, nadnárodní podniky, jejich management,
pozitivní a negativní působení v mez.prostředí.
4.Ekonomické prostředí a jeho hlavní aspekty – podstata ekonomického prostředí, ekonomický systém, ekon. struktura, kritéria pro analýzu ekon. prostředí, proměnné ovlivňující ekonomické prostředí.
5.Právní a politické prostředí – právní aspekty vstupu, právní systém, příklady předpisů a zákonů, cíle zákonodárství, politické riziko, politická suverenita, politický systém, stabilita vlády, protipodnikatelské akce, domestikace, expropriace, analýzy politického rizika a předvídání politického vývoje.
6.Mezinárodní kulturní prostředí – kulturní elementy z hlediska marketingu, příklady vlivu kultury na spotřební preference, náboženství, jazyk, symboly, měření kultury, příklady kulturních zvyklostí jednotlivých zemí, sociální skupiny, sociální třídy, životní styl, Warnerova stratifikace.
7.Strategie vstupu na mezinárodní trh – strategická úroveň rozhodování, druhy mezinárodních strategií, příklady z praxe, formy vstupu na mezinárodní trhy, klasifikace těchto forem, míra rizika,příklady z praxe.
8.Výzkum trhu v mezinárodním marketingu – význam výzkumu,
hodnotící studie, porovnávací studie, metodika výzkumu, nositelé výzkumu,
informační základna, interní a externí zdroje, etika marketingového výzkumu,
oblasti využití výsledků výzkumu, specifika a problémy při realizaci výzkumu.
9.Mezinárodní výrobková strategie – analytická dimenze rozhodování,
strategie nových výrobků, volba strategie, životní cyklus výrobků a příklady z
praxe, zdroje inovací, uvádění nového výrobku na mez. trh.
10.Cena v mezinárodním marketingu – indikátory cenového vývoje, vnitřní prostředí podniku, faktory citlivosti vůči cenám, charakteristiky trhu, řídící dimenze, cíle cenové politiky, určení poptávky, rozhodovací dimenze a volba cenové strategie, manažerská hlediska stanovení ceny.
11.Mezinárodní distribuční kanály – struktura mezinárodního distribučního kanálu, faktory výběru, typy účastníků, strategie distribuce, trendy rozvoje a příklady z praxe, logistické rozhodování a jeho obsah.
12.Mezinárodní komunikační proces – omezení v mezinárodním prostředí, bariéry, mezinárodní komunikační mix a jeho prvky,
reklama, sponzorství, veletrhy a výstavy, osobní prodej, tvorba strategie
komunikační, zabezpečení reklamy v mezinárodním prostředí.
13.Mezinárodní marketing ve službách – mezinárodní obchod, oblasti služeb, globální média, oblast dopravy, ubytovací a profesní služby, problém customizace a globalizace ve službách.
14.Řídící úroveň rozhodování v mezinárodním marketingu – formování
organizační struktury, externí a interní faktory, styl řízení, typy
mezinárodní podnikové organizace, marketingový plán a kontrola1
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky