116-0318/01 – Obchodní operace se zahraničím (OOZ)

Garantující katedraKatedra marketingu a obchoduKredity3
Garant předmětudoc. Ing. Lenka Kauerová, CSc.Garant verze předmětudoc. Ing. Lenka Kauerová, CSc.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinně volitelný
Ročník1Semestrletní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení1999/2000Rok zrušení2012/2013
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studianavazující magisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
KAU40 doc. Ing. Lenka Kauerová, CSc.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 2+1

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1. Formulovat zásadní postupy obchodních operací a jejich specifika 2. Vysvětlit průběh obchodních operací 3. Vysvětlit náležitosti smluv v obchodních vztazích 4. Zhodnotit možnosti uplatnění platebních nástrojů a dodacích podmínek 5. Posoudit rizikovost obchodních operací 6. Posoudit specifika vázaných obchodních operací

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Praxe

Anotace

Cílem předmětu je poskytnout studentovi přehled všech činnosti spojených s realizací vývozních a dovozních obchodních případů. Jsou vymezeny základní principy obchodování se zahraničím, rizika a formy těchto obchodních vztahů, student je seznámen s náležitostmi kontraktace.

Povinná literatura:

HILL, Charles W.L. and G. Thomas M. HULT. Global Business Today. 14th ed. New York: McGraw Hill, 2015. 541 p. ISBN 978-00-781-1291-1. MACHKOVÁ, Hana a Eva ČERNOHLÁVKOVÁ. Mezinárodní obchodní operace. 6. aktul. a dopl. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 256 s. ISBN 978-80-247-4874-0. ŠTĚRBOVÁ, L. a kol. Mezinárodní obchod ve světové krizi 21. století. Praha: Grada Publishing, 2015. 368 s. ISBN 978-80-247-4694-4.

Doporučená literatura:

KOLÍNSKÁ, E. a kol. Mezinárodní obchod v 21. století. Praha: Grada Publishing, 2010. 228 s. ISBN 978-80-247-3396-8. MACHKOVÁ, Hana. Mezinárodní marketing: Strategické trendy a příklady z praxe. 4 vyd. Praha: Grada Publishing, 2015. 200 s. ISBN 978-80-247-5366-9. VYSEKALOVÁ, Jitka. Emoce v marketingu. Jak oslovit srdce zákazníka. 1 vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 296 s. ISBN 978-80-247-4843-6.

Další studijní materiály

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Prezentace semestrálního projektu.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Úvod do problematiky - teorie mezinárodního obchodu, základní pojmy a definice, smluvní nástroje v ZO, současný stav mezinárodního obchodu, postavení ĆR v mezinárodním obchodě.2. Podstata a vývoj mezinárodních vztahů – vývoz a dovoz zboží, vývoj obchodu se službami, trendy ve vývoji obchodu s vědeckotechnickými znalostmi, vývoz a dovoz kapitálu a migrace pracovních sil.3. Autonomní prostředky obchodní politiky státu, podpora v oblasti exportu – tarifní překážky obchodu, netarifní překážky, instituce na podporu exportu v ČR, názory a hodnocení podpory exportu, příklady z praxe.4. Formy vstupů podniku na zahraniční trhy – rizika a intenzita jejich dopadu, omezení rizik, obchodní metody, vývozní a dovozní operace, licence, franchising, kapitálové vstupy, výrobní kooperace, speciální obchodní operace, kompenzace, reciproční a vázané obchody, důvody pro jejich použití.5. Algoritmus obchodních operací – akviziční a nabídková činnost, průzkum trhu, objednávka, konfirmace, kontraktace, cenová nabídka,pojištění, fakturace, převzetí zboží, inkaso, reklamace, vyhodnocení obchodního případu.6. Smluvní zajištění a právní režim obchodních operací – obecně závazná právní úprava, kupní smlouva a její náležitosti, informace o obchodních partnerech, právní aspekty řešení sporů se zahraničními partnery, další typy smluv v ZO.7. Celní a devizové předpisy – celní řízení, celní orgány, typy cel, celní režimy, postup celního řízení, doklady pro celní řízení, devizové předpisy, transfer zisku, devizová kontrola.8. Financování zahraničního obchodu – platební podmínka, faktory volby platební podmínky, finanční rizika, platební nástroje, schémata a příklady, jistící nástroje, úvěr a jeho formy, použití factoringu a forfaitingu v zajištění exportních pohledávek.9. Dodací podmínky INCOTERMS – dodací parita, povinnosti prodávajícího a kupujícího, charakteristika skupin doložek, charakteristika jednotlivých doložek a jejich použití.10. Mezinárodní přeprava – výběr druhu přepravy, druhy přepravy, analýza nákladových položek, námořní doprava, silniční doprava, železniční a letecká doprava, dokumenty a mezinárodní dohody v jednotlivých typech přeprav.11. Ceny v zahraničním obchodě – cíle cenové politiky na zahraničním trhu, kalkulace cen, cenová eskalace, modifikace ceny dle dodacích a platebních podmínek, dumpingová cena, cenová nabídka.12. Pojištění a pojistná smlouva - cíl pojištění a principy, subjekty pojištění, pojistná smlouva, dopravní pojištění, pojištění úvěrového rizika, další typy a rozsahy pojištění, likvidace škod.13. Informace o zahraničních trzích a jejich zabezpečení – význam informací, základní zdroje informací, internet, banky, databáze, hospodářské komory, tendry, veletrhy, výzkum a potřeba informační a poradenské sítě, praktické poznatky a problémy.14. Obchodování s Evropskou unií – jednotný trh, západní obchodní strategie, významné aspekty kontraktace,společná obchodní politika, ochranářská obchodní opatření, změny v oblasti obchodování po vstupu do EU.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 1960/1961 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51 3
        Zápočet Zápočet 45 (45) 0 3
                Projekt Projekt 20  0 3
                Jiný typ úlohy Jiný typ úlohy 25  0 3
        Zkouška Zkouška 55 (55) 0 3
                Písemná zkouška Písemná zkouška 55  0 3
Rozsah povinné účasti: Účast nepovinná

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP: Účast 70%, projekt povinný

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2006/2007 (M6208) Ekonomika a management (6208T086) Podniková ekonomika a management P čeština Ostrava 4 povinně volitelný stu. plán
2005/2006 (M6208) Ekonomika a management (6208T086) Podniková ekonomika a management P čeština Ostrava 4 povinně volitelný stu. plán
2005/2006 (N6208) Ekonomika a management (6208T037) Management P čeština Šumperk 1 povinně volitelný stu. plán
2005/2006 (N6208) Ekonomika a management (6208T037) Management P čeština Ostrava 1 povinně volitelný stu. plán
2005/2006 (N6208) Ekonomika a management (6208T062) Marketing a obchod (01) Marketing a obchod P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2005/2006 (N6202) Hospodářská politika a správa (6202T049) Účetnictví a daně P čeština Ostrava 1 povinně volitelný stu. plán
2005/2006 (B6208) Ekonomika a management (6208R037) Management (05) Management P čeština Ostrava 2 povinně volitelný stu. plán
2004/2005 (N6208) Ekonomika a management (6208T062) Marketing a obchod (01) Marketing a obchod P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2004/2005 (N6208) Ekonomika a management (6208T037) Management P čeština Ostrava 1 povinně volitelný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.