116-0320/01 – Consumer Behaviour (SCH)
Gurantor department | Department of Marketing and Business | Credits | 2 |
Subject guarantor | doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc. | Subject version guarantor | Ing. Martina Steinová, Ph.D. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 3 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2004/2005 | Year of cancellation | 2008/2009 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Follow-up Master |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
1.To define the factors affecting consumer behaviour
2.To specify the consumer segments
3.To describe consumer decision-making proces
4.To analyze psychological aspects of consumer behaviour
5.To design marketing message affecting consumer behaviour
Teaching methods
Lectures
Tutorials
Summary
Content of this module is focused on identifying factors (both internal and external) which impact on consumer behaviour and specifying segments based on different segmentation criteria. Models of consumer behaviour (black box model,model of consumer decision-making) will be also discussed in that module.
Compulsory literature:
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
V rámci cvičení studenti zpracovávají dílčí projekty, které vkládají do Moodlu, následně jsou projekty prezentovány na cvičeních a bodovány. V průběhu semestru jsou zařazeny kontrolní testy.
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Charakteristika zákazníka a jeho chování - Charakteristiky
zákaznických trhů. Definice chování zákazníků. Model černé skřínky, vliv
exogenních proměnných a podnětů na rozhodování zákazníka. Přístupy ke
spotřebnímu chování: psychologické, sociologické, ekonomické. Schéma
spotřebního chování - spotřební predispozice, kupní rozhodovací proces,
podněty, reakce, důsledky reakce.2. Kulturní rámec spotřebního chování -
Vliv kultury na spotřební chování. Rysy kultury a marketing. Kulturní prvky a
jejich vliv a význam na chování spotřebitelů. Jazyk - proměny jazyka uvnitř
kultury, slogany a každodenní řeč, přeložitelnost. Neverbální komunikace.
Subkultura jako tržní segment.3. Sociální okolí - Definování pojmů -
sociální skupina, sociální kategorie, sociální agregát, náhodný agregát,
sociální třída. Hlavní druhy sociálních skupin. Nejbližší okolí - rodina jako
zdroj spotřebního chování. Vliv ostatních skupin na spotřební chování.
Sociální
stratifikace - užší a širší pojetí (dle Kotlera). Rysy sociální třídy.4.
Sociální okolí - 2. část - Referenční skupiny, které ovlivňují
spotřebitelovo rozhodování. Mediální působení referenčních skupin.5.
Psychika a spotřební chování - Vnímání spotřebitele. Učení
spotřebitele. Postoje spotřebitele. 6. Psychika - 2. část - Motivace
spotřebitele. Osobnost spotřebitele.7. Rozhodovací proces zákazníka - Kdy
kupní rozhodování začíná. Spotřebitel se informuje. Hodnocení alternativ.
Spotřebitel nakupuje.8. Rozhodovací proces zákazníka - 2. část -.Ponákupní
chování. Odkládání výrobku. Situační vlivy.9. Rozhodovací proces na
průmyslových trzích - Rozhodovací procesy. Rozhodovací jednotka. Veřejná
soutěž.10. Spotřebitel nakupuje nový výrobek - Adopční proces. Šíření
inovací. Faktory působící na difúzi a adopci. Možnosti marketingové orientace
při šíření novinek.11. Spotřebitelská segmentace - Základ spotřebitelské
segmentace. Segmentační proměnné. Metody segmentace. 12. Spotřebitelský
výzkum - Metody spotřebitelského výzkumu.13. Charakteristika českého
spotřebitele - Výsledky výzkumu životního stylu v České republice –
zpracovaného agenturou Leo Burnett a jejich důsledky pro marketingové
plánování.14. Případová studie – analýza exogenních proměnných a podnětů,
popis fází kupního procesu u vybraných komodit spotřebního zboží.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.