116-0320/03 – Spotřebitelské chování (SCH)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2007/2008 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské, bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1.Definovat vlivy působící na chování spotřebitele
2.Charakterizovat segmenty spotřebitelů podle různých kritérií
3.Popsat rozhodovací proces spotřebitelů
4.Analyzovat psychologické aspekty chování spotřebitele
5.Navrhnout marketingové sdělení ovlivňující spotřebitelovo chování
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Obsahem předmětu je definovat vlivy (interní i externí faktory) působící na chování spotřebitele a charakterizovat segmenty spotřebitelů podle různých segmentačních kritérií. Studenti budou rovněž seznámeni s modely spotřebitelského chování s důrazem na model sekvenčního rozhodovacího procesu a model černé skříňky.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
V rámci cvičení studenti zpracovávají dílčí projekty, které vkládají do Moodlu, následně jsou projekty prezentovány na cvičeních a bodovány. V průběhu semestru jsou zařazeny kontrolní testy.
E-learning
Další požadavky na studenta
Sudent by měl absolvovat jako prerekvizity předmět psychologie a Sociologie.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Charakteristika zákazníka a jeho chování - Charakteristiky
zákaznických trhů. Definice chování zákazníků. Model černé skřínky, vliv
exogenních proměnných a podnětů na rozhodování zákazníka. Přístupy ke
spotřebnímu chování: psychologické, sociologické, ekonomické. Schéma
spotřebního chování - spotřební predispozice, kupní rozhodovací proces,
podněty, reakce, důsledky reakce.2. Kulturní rámec spotřebního chování -
Vliv kultury na spotřební chování. Rysy kultury a marketing. Kulturní prvky a
jejich vliv a význam na chování spotřebitelů. Jazyk - proměny jazyka uvnitř
kultury, slogany a každodenní řeč, přeložitelnost. Neverbální komunikace.
Subkultura jako tržní segment.3. Sociální okolí - Definování pojmů -
sociální skupina, sociální kategorie, sociální agregát, náhodný agregát,
sociální třída. Hlavní druhy sociálních skupin. Nejbližší okolí - rodina jako
zdroj spotřebního chování. Vliv ostatních skupin na spotřební chování.
Sociální
stratifikace - užší a širší pojetí (dle Kotlera). Rysy sociální třídy.4.
Sociální okolí - 2. část - Referenční skupiny, které ovlivňují
spotřebitelovo rozhodování. Mediální působení referenčních skupin.5.
Psychika a spotřební chování - Vnímání spotřebitele. Učení
spotřebitele. Postoje spotřebitele. 6. Psychika - 2. část - Motivace
spotřebitele. Osobnost spotřebitele.7. Rozhodovací proces zákazníka - Kdy
kupní rozhodování začíná. Spotřebitel se informuje. Hodnocení alternativ.
Spotřebitel nakupuje.8. Rozhodovací proces zákazníka - 2. část -.Ponákupní
chování. Odkládání výrobku. Situační vlivy.9. Rozhodovací proces na
průmyslových trzích - Rozhodovací procesy. Rozhodovací jednotka. Veřejná
soutěž.10. Spotřebitel nakupuje nový výrobek - Adopční proces. Šíření
inovací. Faktory působící na difúzi a adopci. Možnosti marketingové orientace
při šíření novinek.11. Spotřebitelská segmentace - Základ spotřebitelské
segmentace. Segmentační proměnné. Metody segmentace. 12. Spotřebitelský
výzkum - Metody spotřebitelského výzkumu.13. Charakteristika českého
spotřebitele - Výsledky výzkumu životního stylu v České republice –
zpracovaného agenturou Leo Burnett a jejich důsledky pro marketingové
plánování.14. Případová studie – analýza exogenních proměnných a podnětů,
popis fází kupního procesu u vybraných komodit spotřebního zboží.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.