116-0320/04 – Spotřebitelské chování (SCH)
Garantující katedra
Katedra marketingu a obchodu
Kredity
5
Garant předmětu
doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc.
Garant verze předmětu
doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc.
Úroveň studia
pregraduální nebo graduální
Jazyk výuky
čeština
Rok zavedení
2019/2020
Rok zrušení
Určeno pro fakulty
EKF
Určeno pro typy studia
bakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.
Jméno
Cvičící
Přednášející
SPA50
doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc.
SVA213
Ing. Bc. Lenka Švajdová, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studia
Zp.zak.
Rozsah
prezenční
Zápočet a zkouška
2+1
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1.Definovat vlivy působící na chování spotřebitele 2.Charakterizovat segmenty spotřebitelů podle různých kritérií 3.Popsat rozhodovací proces spotřebitelů 4.Analyzovat psychologické aspekty chování spotřebitele 5.Navrhnout marketingové sdělení ovlivňující spotřebitelovo chování
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Obsahem předmětu je definovat vlivy (interní i externí faktory) působící na chování spotřebitele a charakterizovat segmenty spotřebitelů podle různých segmentačních kritérií. Studenti budou rovněž seznámeni s modely spotřebitelského chování s důrazem na model sekvenčního rozhodovacího procesu a model černé skříňky.
Povinná literatura:
HOYER, D. W., MacINNIS, D. and R. PIETERS. Consumer Behaviour. 8th ed. Mason: South-Western Cengage Learning, 2023. 544 s.
ISBN 978-0357721292.
KOUDELKA, Jan. Spotřebitelé a marketing. Praha: C. H. Beck, 2018. 384 s.
ISBN 978-80-7400-693-7
. MORAVEC, Tomáš a Jan PASTORČÁK. Spotřebitel a podnikatel na dynamicky se rozvíjejícím trhu. Praha: C. H. Beck, 2019. 368 s.
ISBN 978-80-7400-745-3
.
Doporučená literatura:
BERGH, Joeri van den a Mattias BEHRER. Jak cool značky zůstávají hot: marketing zaměřený na mladou "generaci Y". Přeložila Libuše MOHELSKÁ. Brno: BizBooks, 2012. 248 s.
ISBN 978-80-265-0002-5
. REIDL, Andreas. Senior - zákazník budoucnosti: marketing orientovaný na generaci 50+. Přeložila Renáta RYKROVÁ, Alice VAŇOURKOVÁ. Brno: BizBooks, 2012. 256 s.
ISBN 978-80-265-0018-6
. VYSEKALOVÁ, Jitka et al. Chování zákazníka. Praha: Grada, 2012. 360 s.
ISBN 978-80-247-3528-3
.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
zápočet – zápočtový test, semestrální práce, individuální písemná práce, prezentace na cvičení zkouška – zkouška je kombinovaná a skládá se z písemného testu a ústní části
E-learning
Studijní opory TpB: https://lms.vsb.cz/course/view.php?id=73781
Další požadavky na studenta
Studenti by měli jako prerekvizity absolvovat předměty Psychologie a Sociologie.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod do teorie spotřebitelského chování. Spotřebitelské aktivity. Spotřebitelské reakce. Deviantní spotřebitelské chování. 2. Segmentace trhu a positioning. Proces segmentace. Většinový klam. Segmentační kritéria. VALS systém. Cílový marketing. 3. Modely spotřebitelského chování. Black-box model. Sekvenční model rozhodovacího procesu. Nákupní situace. Typy a vliv rizik. Situační faktory. Spokojenost zákazníků. 4. Role hodnot a kultury. Lewis model. Kulturní dimenze dle Hoefstedeho. Normy, zvyky, moresy a konvence. Jazyk a symboly. 5. Subkultura a společenské faktory. Sociální skupiny. Primární skupiny. Sekundární skupiny. Referenční skupiny. Rodina. Názorový vůdce. Generační subkultury. 6. Přesvědčování pomocí sociálního vlivu. Princip automatismu. Princip závazku a zásadovosti. Princip reciprocity. Princip vzácnosti. Princip společenského potvrzení. Princip sympatie. Princip autority. 7. Vnímání a pozornost spotřebitele. Smyslové vnímání. Nápadný stimul. 8. Postoje zákazníků. Mínění. Měření postojů. Model očekávané hodnoty. Teorie odůvodněné akce. 9. Současné strategie oslovení zákazníka. Word of mouth. Strategie a techniky WOM. Product placement. 10. Online spotřebitelské chování. Vlastnosti procesu online nakupování. Vztahový marketing. Navigace na stránkách. 11. Reakce zákazníka. Panel domácností. Věrnost zákazníků. Penetrace. Model konverze.
Podmínky absolvování předmětu
Prezenční forma (platnost od: 2019/2020 zimní semestr)
Název úlohy
Typ úlohy
Max. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodů
Max. počet pokusů
Zápočet a zkouška
Zápočet a zkouška
100
(100)
51
Zápočet
Zápočet
35
20
Zkouška
Zkouška
65
30
3
Rozsah povinné účasti:
Minimální účast na cvičení by měla být 50 %.
Zobrazit historii
Platnost od
Platnost do
Rozsah povinné účasti
23.4.2019 9:58:50
18.9.2022 17:00:26
50 % cvičení
Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:
Student s individuálním studijním plánem je povinen se nejpozději ve druhém týdnu semestru spojit se cvičícím. Pro splnění podmínek zápočtu musí: - vystoupit na cvičení s prezentací zadaného úkolu (na konkrétním termínu v rámci daných cvičení se lze domluvit), - vypracovat a odevzdat individuální písemnou práci, - odevzdat individuální semestrální práci. Minimální účast na cvičeních činí 50 %.
Zobrazit historii
Platnost od
Platnost do
Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP
18.9.2022 17:00:26
29.11.2023 0:01:43
Student s individuálním studijním plánem je povinen se do 30. 9. 2022 spojit se cvičícím. Pro splnění podmínek zápočtu musí: - vystoupit na cvičení s prezentací zadaného úkolu (na konkrétním termínu v rámci daných cvičení se lze domluvit), - vypracovat a odevzdat individuální písemnou práci, - odevzdat individuální semestrální práci. Minimální účast na cvičeních činí 50 %.
Výskyt ve studijních plánech
Akademický rok
Program
Obor/spec.
Spec.
Zaměření
Forma
Jazyk výuky
Konz. stř.
Ročník
Z
L
Typ povinnosti
2024/2025
(B0414A050001) Marketing
(S02) Marketing a obchod
MO
P
čeština
Šumperk
3
povinný
stu. plán
2024/2025
(B0414A050001) Marketing
(S02) Marketing a obchod
MO
P
čeština
Ostrava
3
povinný
stu. plán
2024/2025
(B0414A050001) Marketing
(S01) Marketingová komunikace
MK
P
čeština
Ostrava
3
povinný
stu. plán
2023/2024
(B0414A050001) Marketing
(S02) Marketing a obchod
MO
P
čeština
Šumperk
3
povinný
stu. plán
2023/2024
(B0414A050001) Marketing
(S02) Marketing a obchod
MO
P
čeština
Ostrava
3
povinný
stu. plán
2023/2024
(B0414A050001) Marketing
(S01) Marketingová komunikace
MK
P
čeština
Ostrava
3
povinný
stu. plán
2022/2023
(B0414A050001) Marketing
(S02) Marketing a obchod
MO
P
čeština
Ostrava
3
povinný
stu. plán
2022/2023
(B0414A050001) Marketing
(S01) Marketingová komunikace
MK
P
čeština
Ostrava
3
povinný
stu. plán
2022/2023
(B0414A050001) Marketing
(S02) Marketing a obchod
MO
P
čeština
Šumperk
3
povinný
stu. plán
2021/2022
(B0414A050001) Marketing
(S02) Marketing a obchod
MO
P
čeština
Ostrava
3
povinný
stu. plán
2021/2022
(B0414A050001) Marketing
(S01) Marketingová komunikace
MK
P
čeština
Ostrava
3
povinný
stu. plán
2020/2021
(B0414A050001) Marketing
(S01) Marketingová komunikace
MK
P
čeština
Ostrava
3
povinný
stu. plán
2020/2021
(B0414A050001) Marketing
(S02) Marketing a obchod
MO
P
čeština
Ostrava
3
povinný
stu. plán
2019/2020
(B0414A050001) Marketing
(S01) Marketingová komunikace
MK
P
čeština
Ostrava
3
povinný
stu. plán
2019/2020
(B0414A050001) Marketing
(S02) Marketing a obchod
MO
P
čeština
Ostrava
3
povinný
stu. plán
Výskyt ve speciálních blocích
Název bloku
Akademický rok
Forma studia
Jazyk výuky
Ročník
Z
L
Typ bloku
Vlastník bloku
Hodnocení Výuky
2023/2024 zimní
2022/2023 zimní
2021/2022 zimní