116-0320/04 – Spotřebitelské chování (SCH)

Garantující katedraKatedra marketingu a obchoduKredity5
Garant předmětudoc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc.Garant verze předmětudoc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník3Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2019/2020Rok zrušení
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
SPA50 doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc.
SVA213 Ing. Bc. Lenka Švajdová, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 2+1

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1.Definovat vlivy působící na chování spotřebitele 2.Charakterizovat segmenty spotřebitelů podle různých kritérií 3.Popsat rozhodovací proces spotřebitelů 4.Analyzovat psychologické aspekty chování spotřebitele 5.Navrhnout marketingové sdělení ovlivňující spotřebitelovo chování

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Obsahem předmětu je definovat vlivy (interní i externí faktory) působící na chování spotřebitele a charakterizovat segmenty spotřebitelů podle různých segmentačních kritérií. Studenti budou rovněž seznámeni s modely spotřebitelského chování s důrazem na model sekvenčního rozhodovacího procesu a model černé skříňky.

Povinná literatura:

HOYER, D. W., MacINNIS, D. and R. PIETERS. Consumer Behaviour. 8th ed. Mason: South-Western Cengage Learning, 2023. 544 s. ISBN 978-0357721292. KOUDELKA, Jan. Spotřebitelé a marketing. Praha: C. H. Beck, 2018. 384 s. ISBN 978-80-7400-693-7. MORAVEC, Tomáš a Jan PASTORČÁK. Spotřebitel a podnikatel na dynamicky se rozvíjejícím trhu. Praha: C. H. Beck, 2019. 368 s. ISBN 978-80-7400-745-3.

Doporučená literatura:

BERGH, Joeri van den a Mattias BEHRER. Jak cool značky zůstávají hot: marketing zaměřený na mladou "generaci Y". Přeložila Libuše MOHELSKÁ. Brno: BizBooks, 2012. 248 s. ISBN 978-80-265-0002-5. REIDL, Andreas. Senior - zákazník budoucnosti: marketing orientovaný na generaci 50+. Přeložila Renáta RYKROVÁ, Alice VAŇOURKOVÁ. Brno: BizBooks, 2012. 256 s. ISBN 978-80-265-0018-6. VYSEKALOVÁ, Jitka et al. Chování zákazníka. Praha: Grada, 2012. 360 s. ISBN 978-80-247-3528-3.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

zápočet – zápočtový test, semestrální práce, individuální písemná práce, prezentace na cvičení zkouška – zkouška je kombinovaná a skládá se z písemného testu a ústní části

E-learning

Studijní opory TpB: https://lms.vsb.cz/course/view.php?id=73781

Další požadavky na studenta

Studenti by měli jako prerekvizity absolvovat předměty Psychologie a Sociologie.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Úvod do teorie spotřebitelského chování. Spotřebitelské aktivity. Spotřebitelské reakce. Deviantní spotřebitelské chování. 2. Segmentace trhu a positioning. Proces segmentace. Většinový klam. Segmentační kritéria. VALS systém. Cílový marketing. 3. Modely spotřebitelského chování. Black-box model. Sekvenční model rozhodovacího procesu. Nákupní situace. Typy a vliv rizik. Situační faktory. Spokojenost zákazníků. 4. Role hodnot a kultury. Lewis model. Kulturní dimenze dle Hoefstedeho. Normy, zvyky, moresy a konvence. Jazyk a symboly. 5. Subkultura a společenské faktory. Sociální skupiny. Primární skupiny. Sekundární skupiny. Referenční skupiny. Rodina. Názorový vůdce. Generační subkultury. 6. Přesvědčování pomocí sociálního vlivu. Princip automatismu. Princip závazku a zásadovosti. Princip reciprocity. Princip vzácnosti. Princip společenského potvrzení. Princip sympatie. Princip autority. 7. Vnímání a pozornost spotřebitele. Smyslové vnímání. Nápadný stimul. 8. Postoje zákazníků. Mínění. Měření postojů. Model očekávané hodnoty. Teorie odůvodněné akce. 9. Současné strategie oslovení zákazníka. Word of mouth. Strategie a techniky WOM. Product placement. 10. Online spotřebitelské chování. Vlastnosti procesu online nakupování. Vztahový marketing. Navigace na stránkách. 11. Reakce zákazníka. Panel domácností. Věrnost zákazníků. Penetrace. Model konverze.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2019/2020 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet 35  20
        Zkouška Zkouška 65  30 3
Rozsah povinné účasti: Minimální účast na cvičení by měla být 50 %.

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP: Student s individuálním studijním plánem je povinen se nejpozději ve druhém týdnu semestru spojit se cvičícím. Pro splnění podmínek zápočtu musí: - vystoupit na cvičení s prezentací zadaného úkolu (na konkrétním termínu v rámci daných cvičení se lze domluvit), - vypracovat a odevzdat individuální písemnou práci, - odevzdat individuální semestrální práci. Minimální účast na cvičeních činí 50 %.

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2024/2025 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod MO P čeština Šumperk 3 povinný stu. plán
2024/2025 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod MO P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2024/2025 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace MK P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2023/2024 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod MO P čeština Šumperk 3 povinný stu. plán
2023/2024 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod MO P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2023/2024 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace MK P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2022/2023 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod MO P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2022/2023 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace MK P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2022/2023 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod MO P čeština Šumperk 3 povinný stu. plán
2021/2022 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod MO P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2021/2022 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace MK P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2020/2021 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace MK P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2020/2021 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod MO P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2019/2020 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace MK P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2019/2020 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod MO P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2023/2024 zimní
2022/2023 zimní
2021/2022 zimní