116-0320/04 – Spotřebitelské chování (SCH)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 5 |
Garant předmětu | doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 3 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1.Definovat vlivy působící na chování spotřebitele
2.Charakterizovat segmenty spotřebitelů podle různých kritérií
3.Popsat rozhodovací proces spotřebitelů
4.Analyzovat psychologické aspekty chování spotřebitele
5.Navrhnout marketingové sdělení ovlivňující spotřebitelovo chování
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Obsahem předmětu je definovat vlivy (interní i externí faktory) působící na chování spotřebitele a charakterizovat segmenty spotřebitelů podle různých segmentačních kritérií. Studenti budou rovněž seznámeni s modely spotřebitelského chování s důrazem na model sekvenčního rozhodovacího procesu a model černé skříňky.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
zápočet – zápočtový test, semestrální práce, individuální písemná práce, prezentace na cvičení
zkouška – zkouška je kombinovaná a skládá se z písemného testu a ústní části
E-learning
Studijní opory TpB:
https://lms.vsb.cz/course/view.php?id=73781
Další požadavky na studenta
Studenti by měli jako prerekvizity absolvovat předměty Psychologie a Sociologie.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod do teorie spotřebitelského chování. Spotřebitelské aktivity. Spotřebitelské reakce. Deviantní spotřebitelské chování.
2. Segmentace trhu a positioning. Proces segmentace. Většinový klam. Segmentační kritéria. VALS systém. Cílový marketing.
3. Modely spotřebitelského chování. Black-box model. Sekvenční model rozhodovacího procesu. Nákupní situace. Typy a vliv rizik. Situační faktory. Spokojenost zákazníků.
4. Role hodnot a kultury. Lewis model. Kulturní dimenze dle Hoefstedeho. Normy, zvyky, moresy a konvence. Jazyk a symboly.
5. Subkultura a společenské faktory. Sociální skupiny. Primární skupiny. Sekundární skupiny. Referenční skupiny. Rodina. Názorový vůdce. Generační subkultury.
6. Přesvědčování pomocí sociálního vlivu. Princip automatismu. Princip závazku a zásadovosti. Princip reciprocity. Princip vzácnosti. Princip společenského potvrzení. Princip sympatie. Princip autority.
7. Vnímání a pozornost spotřebitele. Smyslové vnímání. Nápadný stimul.
8. Postoje zákazníků. Mínění. Měření postojů. Model očekávané hodnoty. Teorie odůvodněné akce.
9. Současné strategie oslovení zákazníka. Word of mouth. Strategie a techniky WOM. Product placement.
10. Online spotřebitelské chování. Vlastnosti procesu online nakupování. Vztahový marketing. Navigace na stránkách.
11. Reakce zákazníka. Panel domácností. Věrnost zákazníků. Penetrace. Model konverze.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky