116-0323/01 – Marketingové pojetí výrobku a komunikace (MPVK)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. Ing. Šárka Velčovská, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Šárka Velčovská, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1999/2000 | Rok zrušení | 2008/2009 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Cílem předmětu je rozvinout znalosti studentů týkající se problematiky výrobku a marketingové komunikace na spotřebním trhu. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni:
1) rozpoznat problémy vyplývající z řízení výrobku a jeho marketingové komunikace na spotřebním trhu;
2) navrhnout řešení pro řízení výrobku a jeho marketingové komunikace na spotřebním trhu;
3) vysvětlit proces vývoje nového výrobku na spotřebním trhu;
4) navrhnout vhodnou metodiku testování výrobku na spotřebním trhu;
5) porovnat a diskutovat jednotlivé metody a techniky testování výrobku na spotřebním trhu, posoudit jejich vhodnost pro konkrétní situaci, doporučit nejvhodnější metody či techniky;
6) rozhodnout o jednotlivých atributech výrobku a o jejich optimální kombinaci;
7) posoudit jednotlivé prvky a nástroje marketingového komunikačního mixu a navrhnout optimální marketingový komunikační mix pro výrobek na spotřebním trhu;
8) zhodnotit pozici výrobku na trhu a navrhnout strategii pro další řízení pozice výrobku na spotřebním trhu.
Vyučovací metody
Anotace
Předmět je zaměřen na problematiku výrobku a marketingové komunikace na spotřebním trhu. Obsahová náplň předmětu reflektuje současnou situaci na daném trhu, která vede k nutnosti uplatňovat nové strategie jak v oblasti řízení výrobku, tak pokud jde o řízení marketingové komunikace. Do výuky jsou implementovány aktuální poznatky a trendy týkající se konkrétních atributů výrobku (kvality, obalu, značky, designu) i prvků marketingového komunikačního mixu (reklamy, podpory prodeje, public relations, osobního prodeje, přímého marketingu).
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
1. Kozel, R. a kol. Moderní marketingový výzkum. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. 280 s.
ISBN 80-247-0966-X.
2. Nenadál, J. a kol. Měření v systémech managementu jakosti. 1. vyd. Praha: Management Press, 2001. 310 s.
ISBN 80-7261-054-6.
3. Přibová, M. a kol. Marketingový výzkum v praxi. 1. vyd. Praha: GRADA Publishing, 1996. 238 s.
ISBN 80-7169-299-9.
4. Přibová, M. a kol. Strategické řízení značky: brand management. 1. vyd. Praha: EKOPRESS, 2000. 147 s.
ISBN 80-86119-27-0.
5. Přibová, M. a kol. Strategické řízení značky: případové studie. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2003. 250 s.
ISBN 80-86419-38-X.
6. Schultz, D.E. Moderní reklama – umění zaujmout. Praha: GRADA Publ., 1995.
ISBN 80-7169-062-7.
7. Smith, P. Moderní marketing. Praha: Computer Press, 2000. 518 s.
ISBN 80-7226-252-1.
8. Tellis, G.J. Reklama a podpora prodeje. 1. vyd. Praha: GRADA Publ., 2000. 620 s.
ISBN 80-7169-997-7.
9. Tomek, G., Vávrová, V. Výrobek a jeho úspěch na trhu. 1. vyd. Praha:GRADA Publishing, 2001. 352 s.
ISBN 80-247-0053-0.
10. Vysekalová, J., Komárková, R. Psychologie reklamy. Praha: Grada Publishing, 2002. 228 s.
ISBN 80-247-9067-X.
11. Vysekalová, J. Psychologie spotřebitele: Jak zákazníci nakupují. 1. vyd. Praha: GRADA Publ., 2003. 284 s.
ISBN 80-247-0393-9.
12. Zbořil, K. Marketingový výzkum: metodologie a aplikace. 2. vyd. Praha: VŠE, Podnikohospodářská fakulta, 2003. 171 s.
ISBN 80-245-0615-7.
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Marketingové pojetí výrobku. Výrobek na spotřebním trhu. Současné přístupy k výrobku. Vlastnosti a atributy výrobku. Funkce výrobku z pohledu výrobce, obchodníka a spotřebitele.
2. Atributy výrobku a metody jejich analýzy. Klasifikace atributů výrobku. Podstata, cíle a možnosti využití analýzy atributů výrobku. Metody a techniky analýzy atributů výrobku. GAP analýza.
3. Kvalita výrobku. Kvalita jako atribut výrobku. Kvalita výrobku z pohledu spotřebitele. Tvorba a testování kvality výrobku. Monitorování spokojenosti a loajality zákazníků. Legislativní úprava problematiky.
4. Testování kvalitativních charakteristik výrobku. Význam testování výrobků. Zásady testování výrobků. Proces testování výrobků. Klasifikace metod testování výrobků a jejich charakteristika. Kritéria úspěšného výrobku.
5. Obal výrobku. Obal jako atribut výrobku. Funkce, vlastnosti a prvky obalu. Význam obalu pro výrobek na spotřebním trhu. Tvorba a testování obalu. Legislativní úprava problematiky.
6. Značka. Značka jako atribut výrobku. Definice značky, prvky značky, funkce značky. Druhy značek. Tvorba a testování značky. Strategické řízení značky. Legislativní úprava problematiky.
7. Design výrobku. Design jako atribut výrobku. Význam designu pro výrobek, prvky designu. Charakteristické rysy dobrého designu. Tvorba a testování designu. Design a výrobkové strategie.
8. Image výrobku. Základní druhy image a vazby mezi nimi. Tvorba image výrobku. Analýza image. Přínosy pozitivního image.
9. Marketingové pojetí komunikace. Marketingový komunikační mix. Struktura marketingového komunikačního mixu, přístupy k jeho tvorbě. Role jednotlivých prvků mixu. Stěžejní faktory tvorby komunikačního mixu. Strategie mixu. Vybrané vlivy prostředí marketingové komunikace..
10. Reklama. Teoretická východiska a pojetí reklamy, druhy reklamy. Cíle a plánování reklamy. Reklamní sdělení. Plánování médií. Výzkum pro rozhodování o reklamě.
11. Podpora prodeje. Teorie podpory prodeje. Specifika podpory prodeje v rámci komunikačního mixu. Zacílení aktivit podpory prodeje. Nástroje realizace podpory prodeje. Plánování podpory prodeje.
12. Public Relations. Definiční zázemí Public Relations (PR). Cílové skupiny PR. Obsah a funkce PR. Specifické úlohy PR.
13. Přímý marketing. Teorie přímého marketingu (Direct Marketing – DM). Východiska DM. Cíle a užití DM. Nová média pro DM. Plánování DM.
14. Osobní prodej. Podstata a východiska osobního prodeje. Specifická role osobního prodeje v komunikačním mixu. Typologie prodejních sil. Plánování osobního prodeje. Vztahový prodej.
15. Koordinace marketingové komunikace a řízení výrobku v procesu jeho vývoje, zavádění a realizace na trhu.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.