116-0344/01 – Stylistics in Journalism (SVŽ)
Gurantor department | Department of Marketing and Business | Credits | 3 |
Subject guarantor | doc. PhDr. Hana Srpová, CSc. | Subject version guarantor | doc. PhDr. Hana Srpová, CSc. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 2 | Semester | summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2017/2018 | Year of cancellation | 2020/2021 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
Explain the basic concepts of stylistics
Describe the development of functional styles theories
Explain the difference between particular functional styles
Characterize the most frequent faults in writing news communications
Clarify the principles and rules of stylization in news programs and journalism
Use stylistic procedures and stylistic formations in the creation of journalistic genres
Teaching methods
Lectures
Seminars
Summary
Cílem přednášek je podat informace o základních pojmech stylistiky, metodách stylistického výzkumu, subjektivních i objektivních stylotvorných faktorech, a to především se zřetelem na stylovou oblast žurnalistickou. Na ni je soustředěna také klasifikace výrazových prostředků stylistického ztvárnění textu v rovinách hláskové, morfologické, syntaktické, lexikální i textové zároveň s přihlédnutím k mimojazykovým (nonverbálním, grafickým) výrazovým prostředkům. Pozornost je rovněž věnována kompozici textů, jejich tektonice i architektonice. V průběhu cvičení se studenti učí jednak kritické analýze výše uvedených textů, jednak srovnávání odborných názorů na sledovanou problematiku. Důraz je kladen na tvůrčí využívání dosavadních vědomostí z lingvistických disciplín při kritické
analýze modelových textů.
Compulsory literature:
BLAKE, G. – BLY, R. W. The Elements of Copywriting. New York: MacMillan, 1997.
Recommended literature:
SPARKS, C. (2005). The Media and Globalization. London: Sage Publications.
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Mass media/means of mass information and propaganda
2. The basic concepts of stylistics; methods of stylistic analysis. Stylistic factors; stylish area, layer, norm, type
3. Theory of functional styles - functional artistic style, normally communication style, expert and administrative, rhetoric and journalistic style, their formations and means. Principles of mutual influencing and permeation
4. Differentiation and stratification of the national language from the view of stylistic use in journalistic genres.
5. Stylish characteristics of phonetic and lexical, words creating and morphologic means
6. Stylish characteristic of synthetic means; the roles and principles of word order.
7. Journalistic genres. Stylistic procedures and stylistic formations
8. Principles and rules of stylization in news and journalism
9. The most frequent drawbacks in writing of news communiqué I
10. The most frequent drawbacks in writing of news communiqué II
11. The basic structure of news genres I
12. The basic structure of news genres II
13. Principles of work with information sources
14. Stylistic analysis of the text (micro- and macro-composition)
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction