116-0352/02 – Ekonomická žurnalistika (EŽU)

Garantující katedraKatedra marketingu a obchoduKredity5
Garant předmětudoc. PhDr. Hana Srpová, CSc.Garant verze předmětudoc. PhDr. Hana Srpová, CSc.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník2Semestrletní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2019/2020Rok zrušení
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
SRP01 doc. PhDr. Hana Srpová, CSc.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 2+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

posoudit vhodnost zdrojů k tvorbě ekonomického sdělení použít žurnalistické žánry k vytvoření ekonomického zpravodajství porovnat média zaměřená na ekonomické informace analyzovat ekonomické zpravodajství a publicistiku

Vyučovací metody

Přednášky
Individuální konzultace
Cvičení (v učebně)

Anotace

Cílem předmětu Ekonomická žurnalistika je propojit ekonomické znalosti studentů se znalostmi tvorby žurnalistických žánrů. Studentům jsou vysvětlovány jednotlivé žurnalistické žánry a jejich vhodnost využití při prezentování ekonomických ukazatelů, vývoje hospodářství či významných změn ekonomických pravidel.

Povinná literatura:

BURNS, Lynette S. Žurnalistika. Praktická příručka pro novináře. Praha: Portál, 2004. 186 s. ISBN 80-7178-871-6. DOČEKALOVÁ, Markéta. Tvůrčí psaní pro každého. Praha: Grada, 2016, 376 s. ISBN: 978-80-906506-0-2. PŘIKRYLOVÁ, Jana. Moderní marketingová komunikace. Praha: Grada, 2019. 344 s. ISBN 978-80-271-0787-2. VLČEK, Josef. Ekonomie a ekonomika. 5. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 555 s. ISBN 978-80-7552-190-3.

Doporučená literatura:

BEDNAŘÍK, Petr, JIRÁK, Jan. Dějiny českých médií. Praha: Grada, 2019. 456 s. ISBN 978-80-271-0553-3. DOČEKALOVÁ, Markéta. Tvůrčí psaní pro každého 1. 2. vyd. Praha: Mám talent, 2016. 368 s. ISBN 978-80-906506-0-2. VERNER, Pavel. Zpravodajství a publicistika. 2. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. 128 s. ISBN 978-80-86723-88-4.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

Zápočet - vypracování ekonomického tématu pomoci zpravodajských a publicistických žánrů s využitím audio a video techniky. Zkouška – kombinovaná (písemný test a ústní zkouška)

E-learning

Další požadavky na studenta

Tvorba a prezentace textových žánrů (zpráva, komentář) na předem zadané ekonomické téma

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Média v české společnosti – úloha žurnalistiky, postavení médií v současné společnosti. Výkonnost ekonomiky. 2. Základní dělení médií podle způsobu přenosu informací, podle oborového zaměření. Média zaměřená na ekonomické informace. Trh práce. 3. Zpráva – vznik a vývoj, zpráva a její druhy, stavba zprávy (obrazová+zvuková), zpravodajství v nestandardních- extrémních situacích, analýza současného zpravodajství v médiích. Cenový a fiskální vývoj. 4. Reportáž, vývoj a dnešní podoba v různých typech médií, reportážní detaily, stavba reportáže. Měnová politika. 5. Interview - základní žurnalistická metoda, vývoj a jeho dnešní podoba, pravidla interview, analýza současného interview v českých médiích. Vývoj reálné ekonomiky- Zemědělství. 6. Specifika práce žurnalisty v jednotlivých médiích (zdroje a získávání informací a jejich zpracování). Vývoj reálné ekonomiky – Průmysl. 7. Prolínání žánrů. Práce s jazykem. Požadavky na stručnost, žurnalista-tlumočník, jazyková klišé, práce s čísly. Vývoj reálné ekonomiky - Stavebnictví. 8. Investigativní žurnalistika, rešerše, práce s archivem, internetem, anonymní zdroje. Vývoj reálné ekonomiky – Zahraniční obchod. 9. Základy redigování v tištěných médiích (obsah, jazyk, formálnost, etika) a prezentace (titulek, čitelnost textu, fotografie). Vývoj reálné ekonomiky - Vnitřní obchod. 10. Základy redigování v elektronických médiích. Prezentace v rozhlase – práce se zvukem, živé vysílání, prostředky v udržení pozornosti, střih. Prezentace v televizi – práce s obrazem a zvukem, střih. Prezentace na internetu – interaktivita, odkazy, práce s obrazem a zvukem. Analýza ekonomického zpravodajství a publicistiky v médiích.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2019/2020 zimní semestr, platnost do: 2022/2023 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet 30  15
        Zkouška Zkouška 70  35 3
Rozsah povinné účasti: 50 % přednášek 75 % cvičení

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP: Ekonomická žurnalistika: kromě splnění domácích úkolů a odevzdání seminární práce (viz detaily a pokyny v LMS), multimediální prezentace zvoleného tématu v semináři (téma a termín prezentace po domluvě s vyučující)

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2022/2023 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2021/2022 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2020/2021 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2019/2020 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2022/2023 letní
2021/2022 letní
2020/2021 letní