116-0353/02 – Masová komunikace (MAKO)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 5 |
Garant předmětu | Ing. Jana Gibarti, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Jana Gibarti, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2017/2018 | Rok zrušení | 2020/2021 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Definovat základní prvky masové komunikace
Vysvětlit účinek mediálních sdělení na vnímání reality
Popsat vývoj teorií myšlení o médiích
Vysvětlit obsahovou analýzu mediálních sdělení
Diskutovat nad vzájemným ovlivňováním se médií a společností
Analyzovat zpravodajské, publicistické pořady v médiích
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Cvičení (v učebně)
Anotace
Student bude v rámci přednáškové části seznámen s teoretickými východisky
uvažování o médiích, se základy sociologie médií. Získá teoretické i praktické znalosti a dovednosti v metodě obsahové analýzy mediálních sdělení a v teorii agendy setting. V seminářích bude přiblížena konkrétní aplikace teoretických základů na konkrétní oblasti a problémy společenského života. Bude analyzován jejich obraz v médiích, příčiny a důsledky tohoto mediálního profilu. (menšiny, regionální problematika, politika, rovnoprávnost žen atd.).
Povinná literatura:
BURTON, G.; JIRÁK, J. Úvod do studia médií. Brno, Barrister & Principal, 2001.
ČMEJRKOVÁ, S. Jazyk, média, politika. Praha, Academia, 2003.
JIRÁK, J.; KŐPPLOVÁ, B. Masová média. Praha, Portál, 2009.
Doporučená literatura:
IGNATIEFF, M. Virtuální válka. Praha, Themis, 2001.
JIRÁK, J.; ŘÍCHOVÁ, B. Politická komunikace a média. Praha, Karolinum, 2003.
OSVALDOVÁ, B. Česká média a feminismus. Praha, Sociologické nakladatelství, 2004.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Nejsou kladeny další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Média, definice, funkce, veřejné mínění, interakce média-realita-
veřejné mínění, účinek mediálních sdělení na vnímání reality.
2. Dějiny myšlení o médiích I. Teoretická východiska sociologické reflexe
médií.
3. Dějiny myšlení o médiích II. (McQuail, Postman, Lazarsfeld atd.)
4. Obsahová analýza mediálních sdělení – teoretická východiska, teorie
agenda setting, agenda cutting
5. Praktická aplikace obsahové analýzy a její metodologie. Proces
zpracovávání a vyhodnocování mediálních sdělení. Praktické uplatnění obsahové
analýzy. Vyhodnocování analyzovaných dat. Zadání výzkumného projektu studentům.
6. Analýza zpravodajských, publicistických a politických pořadů
elektronických médií.
7. Média a politika (vzájemné ovlivňování). Pojetí moci. Vztah masové
komunikace a moci.)
8. Centrum a periferie v médiích. Percepce regionální problematiky v
médiích.
9. Menšiny v médiích. Genderové stereotypy a způsob mediální prezentace
žen. Neziskový sektor, humanitární organizace a média. Média v roli
destruktéra nebo naopak udržovatele mýtů a předsudků.
10. Globalizace a média. Vzájemné ovlivňování, činnost nadnárodních
mediálních korporací. Události globálního významu v reflexi médií (války,
přírodní katastrofy v „přímém přenosu“).
11. Ekonomika a média. Vzájemná závislost médií a světa byznysu. Jejich
koexistence a střety.
12. Sociální zodpovědnost. Projekty sociální zodpovědnosti ekonomických
subjektů a jejich mediální obraz.
13. Vyhodnocení studentských projektů a diskuze nad jejich závěry.
Podmínky absolvování předmětu
Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky