116-0354/01 – Ekonomika médií (EM)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Jana Gibarti, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Jana Gibarti, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2017/2018 | Rok zrušení | 2020/2021 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
posoudit ekonomickou situaci médií
porovnat formy konkurence na mediálním trhu
zhodnotit vliv financování na chování médií v tržním prostředí
provést kritiku nabízených mediálních produktů
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Ostatní aktivity
Anotace
Předmět Ekonomika médií si klade za cíl seznámit studenty s ekonomickou problematikou médií, utřídit a prohloubit ekonomické poznatky související s působením médií v tržním prostředí. Studenti získají znalosti o poptávce a nabídce mediálních produktů, ekonomické hodnotě mediálních statků, formě konkurence na mediálních trzích, vlivu financování na chování médií, struktuře nákladů a výnosů mediálních institucí, tvorbě rozpočtu mediálních institucí, vlivech působících na řízení a chování médií.
Vysvětlení ekonomické podstaty médií povede u studentů k pochopení aktuálního chování médií a proměny nabízených mediálních produktů.
Povinná literatura:
HOŘEJŠÍ, B., SOUKUPOVÁ, J., MACÁKOVÁ, L., SOUKUP, J. Mikroekonomie. 5. vydání. Praha: Management Press, 2010.
PICARD, R. G. Media Firms: Structures, Operations, Performance. New Persey: Lawrence Erlbaum 2002.
Doporučená literatura:
BAKER, E. Media concentration and democrary: why ownership matters. Cambridge: Cambridge 2007
DOYLE, G. Media economic. London: Cromwell Press 2002
HOSKINS, C. Media economics: applying economics to new and traditional media. Thousand Osk: Sage 2004.
MÁČE, M. Finanční analýza obchodních a státních organizací. Praha: Grada 2005.
MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál 2002.
VALACH, J. Finanční řízení podniku. Praha: Ekopress 2004.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
nejsou další požadavky
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod do ekonomiky médií
(vymezení základních pojmů - média, mediální instituce, mediální produkt; alternativní pohled na mediální instituce; média jako „odvětví poznání“; vazby mezi médií a společností).
2. Ekonomická podstata médií
(veřejné a soukromé statky, charakter statků produkující média, ekonomická hodnota mediálních statků, selhání trhu, význačné rysy ekonomiky médií, úvod do problémů nabídkové a poptávkové strany trhu)
3. Poptávka a nabídka mediálních produktů
(faktory ovlivňující poptávku a nabídku mediálních produktů; formy konkurence; regulace nabídky a poptávky).
4. Mediální průmysl a tržní prostředí
(vymezení pojmů – informace, informační společnost, inovace; technologické změny a jejich vliv na tržní chování médií; technologické trendy).
5. Financování médií
(základní zdroje financování veřejnoprávních a komerčních médií; zdroje přímé veřejné podpory, zdroje nepřímé veřejné podpory; vybrané zdroje financování: dárcovství, sponzoring, fondy; vliv financování na chování médií; ekonomika mediální instituce; struktura nákladů (výdajů) a výnosů(příjmů); odhady budoucích příjmů; tvorba rozpočtu mediálních institucí).
6. Ekonomické principy mediální struktury
(dosah a rozmanitost mediálního trhu; různé mediální trhy a zdroje příjmů; inzerce a tržby od spotřebitelů; soupeření o tržbu).
7. Vlivy působící na řízení a chování médií
(vymezení pojmů - vlastnictví, koncentrace, regulace; vlastnictví a kontrola; koncentrace a monopol; soutěž a koncentrace; regulace masových médií; nadnárodní vlastnictví; mezinárodní regulace médií).
8. Efektivita procesů probíhajících v médiích
(procesy probíhající v médiích; definice procesů v mediálních organizacích; generování obsahu produktu; produkt a klient; ekonomická efektivita; měření výkonnosti).
9. Management v mediálních institucích
(manažer, manažerské funkce; vnější a vnitřní prostředí managementu; organizování v managementu - organizační struktura, řídící struktura, vedení lidí, kontrolní systém; strategické plánování; příprava strategického plánu).
10. Marketing v mediálních institucích
(marketing a jeho úloha v médiích; marketingové prostředí; segmentace trhu- význam, geografická, demografická, psychografická segmentace, segmentace podle chování; nástroje marketingu – produkt, cena, distribuce a propagace; marketingový mix).
Podmínky absolvování předmětu
Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.