116-0400/01 – Marketing (MG)

Garantující katedraKatedra marketingu a obchoduKredity5
Garant předmětudoc. Ing. Šárka Velčovská, Ph.D.Garant verze předmětuDr.Ing. Hana Svobodová
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník1Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2006/2007Rok zrušení2009/2010
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
STE35 Ing. Martina Steinová, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
kombinovaná Zápočet a zkouška 0+8

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1. Porozumět základní marketingové terminologii. 2. Vysvětlit konkurenční koncepce. 3. Analyzovat marketingového prostředí. 4. Chápat principy spotřebitelské segmentace a spotřebitelského chování. 5. Vysvětlit marketingový informační systém a principy marketingového výzkumu. 6. Navrhnout marketingový mix.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Předmět poskytuje systematický, komplexní a aktuální pohled na jednotlivé oblasti marketingu. Cílem předmětu je představit studentům marketingovou filosofii, seznámit je se základními pojmy, zásadami a koncepty marketingu a přiblížit obsah jednotlivých složek marketingu. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni aplikovat své poznatky na základní praktické problémy a využít získané znalosti v dalších navazujících předmětech.

Povinná literatura:

KARLÍČEK, Miroslav a kol. Základy marketingu. 2. přepracované a rozšířené vyd. Praha: Grada, 2018. 288 s. ISBN 978-80-247-5869-5. KOUDELKA, Jan. Spotřebitelé a marketing. Praha: C. H. Beck, 2018. 384 s. ISBN 978-80-7400-693-7. TAHAL, Radek a kol. Marketingový výzkum. 2 vyd. Praha: Grada, 2022. 296 s. ISBN 978-80-271-3535-6.

Doporučená literatura:

MOUDRÝ, Marek. Marketing: základy marketingu. Díl 1. 4. aktualizované vyd. Prostějov: Computer Media, 2018. 80 s. ISBN 978-80-7402-359-0. MOUDRÝ, Marek. Marketing: základy marketingu. Díl 2. 4. aktualizované vyd. Prostějov: Computer Media, 2018. 80 s. ISBN 978-80-7402-360-6. PŘIKRYLOVÁ, Jana a kol. Moderní marketingová komunikace. 2., zcela přepracované vyd. Praha: Grada, 2019. 344 s. ISBN 978-80-271-0787-2.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Moderní trh a jeho atributy. Definice, historie a vývojové etapy trhu. Trh jako psychologický prostor. Tržní cyklus a jeho součásti. Typy poptávky. Význam a typy potřeb. Maslowova hierarchie potřeb. 2. Podnikatelské filozofie a jejich význam. Vznik a vývoj podnikatelských filozofií, jejich podstata a charakteristické rysy. 3. Podstata, vývoj a cíle marketingu. Definice a vymezení úlohy marketingu. Vznik marketingu jako podnikové funkce. Vývoj cílů marketingu v podniku a ve společnosti. Vazba marketingu a strategického řízení. Marketing jako celospolečenské koncepce. Vliv specifických podmínek vývoje trhu na uplatnění marketingu. 4. Makroprostředí. Význam makroprostředí v rámci podnikatelského prostředí, jeho vlivy na ostatní prvky prostředí. 5. Trh jako vymezený podnikatelský prostor. Typ, velikost, struktura, úroveň penetrace trhu. Vymezení relevantních trhů. Dodavatelé a zákazníci, jejich definice, postavení, význam, typy a sledované charakteristiky. Typ a rozsah konkurence, tržní pozice a vyjednávací síla. Distributoři, kritéria jejich volby. Typy veřejnosti. 6. Specifika jednotlivých trhů a jejich segmentace. Specifika spotřebních trhů, chování zákazníků na spotřebních trzích. Specifika trhů organizací (průmyslových trhů), chování zákazníků na průmyslových trzích. Segmentace trhu, cílení a tvorba tržní pozice. Typy segmentace a možná kritéria a kroky segmentace. 7. Informační zabezpečení marketingu. Význam informací a práce s informacemi v rámci marketingové systému podniku. Informační toky v podniku. Marketingový informační systém, jeho struktura a součásti, vnitřní systém informací a zpravodajství. Marketingový výzkum jako zdroj informací. Metodika výzkumu. 8. Marketingový mix. Struktura a význam marketingového mixu. McCarthyho 4prvkový model (produkt, cena, distribuce a marketingová komunikace) a pravidla práce s nimi. Víceprvkové modely. Definování strategie jednotlivých prvků.Vazba strategie marketingového mixu na taktická opatření. 9. Řízení produktu. Produkt, jeho instrumentální a expresivní funkce, klasifikace produktu. Koncepce totálního výrobku a jeho atributy (kvalita, design, značka, obal, styl, služby, image). Cyklus tržní životnosti a jeho fáze. Výrobkové strategie a opatření výrobkové politiky. Výrobkové analýzy. Výzkum a vývoj nového produktu. 10. Cena v marketingu. Specifické vlastnosti ceny. Faktory ovlivňující tvorbu cen. Metody stanovení cen. Cenové strategie. Cenová politika a její nástroje. Tvorba cen jednoho výrobku. Oceňování výrobkového mixu. Kondiční politika. Politika obchodních podmínek 11. Distribuce. Distribuce v marketingu. Akviziční a fyzická část distribuce. Funkce distribučních článků. Distribuční cesty. Distribuční strategie. Distribuční politika, formy distribuce (distribuční cesty). organizace distribuce (vertikální a horizontální distribuční systémy), merchandising, logistika. Faktory ovlivňující výběr a tvorbu prodejní cesty. 12. Marketingová komunikace. Marketingová komunikace v rámci podnikové komunikace a v marketingovém mixu. Reklama, podpora prodeje, publicita a osobní prodej. Komunikační strategie. Politika marketingové komunikace. Komunikační sdělení, styl, rozhodnutí o médiích, načasování akce, intenzita nasazení, rozpočet. 13. Marketingové řízení. Proces řízení marketingu. Situační analýza a vnitřní analýza, její struktura a význam. SWOT analýza. 14. Aktuální problémy marketingu.

Podmínky absolvování předmětu

Kombinovaná forma (platnost od: 1960/1961 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (145) 51 3
        Zkouška Zkouška 100  0 3
        Zápočet Zápočet 45  0 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2006/2007 (B6202) Hospodářská politika a správa (6202R055) Veřejná ekonomika a správa (01) Veřejná ekonomika a správa K čeština Šumperk 1 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.