116-0400/01 – Marketing (MG)
Gurantor department | Department of Marketing and Business | Credits | 5 |
Subject guarantor | doc. Ing. Šárka Velčovská, Ph.D. | Subject version guarantor | Dr.Ing. Hana Svobodová |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 1 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2006/2007 | Year of cancellation | 2009/2010 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
1. Understand basic marketing terminology.
2. Explain the competitive concepts.
3. Analyze the marketing environment
4. Understand the principles of consumer segmentation and consumer behaviur.
5. Explain the marketing information system and the principles of marketing research.
6. Design a marketing mix.
Teaching methods
Lectures
Tutorials
Summary
The course provides a systematic, comprehensive and up-to-date view on particular marketing areas. The aim of the course is to introduced students the marketing philosophy, basic terms, rules and concepts of marketing and explain them the content of particular components of marketing. After completing the course students should be able to apply their knowledge to solve basic practical problems and to use the acquired knowledge in other related courses.
Compulsory literature:
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Moderní trh a jeho atributy. Definice, historie a vývojové etapy trhu. Trh
jako psychologický prostor. Tržní cyklus a jeho součásti. Typy poptávky. Význam
a typy potřeb. Maslowova hierarchie potřeb.
2. Podnikatelské filozofie a jejich význam. Vznik a vývoj podnikatelských
filozofií, jejich podstata a charakteristické rysy.
3. Podstata, vývoj a cíle marketingu. Definice a vymezení úlohy marketingu.
Vznik marketingu jako podnikové funkce. Vývoj cílů marketingu v podniku a ve
společnosti. Vazba marketingu a strategického řízení. Marketing jako
celospolečenské koncepce. Vliv specifických podmínek vývoje trhu na uplatnění
marketingu.
4. Makroprostředí. Význam makroprostředí v rámci podnikatelského prostředí, jeho
vlivy na ostatní prvky prostředí.
5. Trh jako vymezený podnikatelský prostor. Typ, velikost, struktura, úroveň
penetrace trhu. Vymezení relevantních trhů. Dodavatelé a zákazníci, jejich
definice, postavení, význam, typy a sledované charakteristiky. Typ a rozsah
konkurence, tržní pozice a vyjednávací síla. Distributoři, kritéria jejich
volby. Typy veřejnosti.
6. Specifika jednotlivých trhů a jejich segmentace. Specifika spotřebních trhů,
chování zákazníků na spotřebních trzích. Specifika trhů organizací (průmyslových
trhů), chování zákazníků na průmyslových trzích. Segmentace trhu, cílení a
tvorba tržní pozice. Typy segmentace a možná kritéria a kroky segmentace.
7. Informační zabezpečení marketingu. Význam informací a práce s informacemi v
rámci marketingové systému podniku. Informační toky v podniku. Marketingový
informační systém, jeho struktura a součásti, vnitřní systém informací a
zpravodajství. Marketingový výzkum jako zdroj informací. Metodika výzkumu.
8. Marketingový mix. Struktura a význam marketingového mixu. McCarthyho 4prvkový
model (produkt, cena, distribuce a marketingová komunikace) a pravidla práce s
nimi. Víceprvkové modely. Definování strategie jednotlivých prvků.Vazba
strategie marketingového mixu na taktická opatření.
9. Řízení produktu. Produkt, jeho instrumentální a expresivní funkce,
klasifikace produktu. Koncepce totálního výrobku a jeho atributy (kvalita,
design, značka, obal, styl, služby, image). Cyklus tržní životnosti a jeho fáze.
Výrobkové strategie a opatření výrobkové politiky. Výrobkové analýzy. Výzkum a
vývoj nového produktu.
10. Cena v marketingu. Specifické vlastnosti ceny. Faktory ovlivňující tvorbu
cen. Metody stanovení cen. Cenové strategie. Cenová politika a její nástroje.
Tvorba cen jednoho výrobku. Oceňování výrobkového mixu. Kondiční politika.
Politika obchodních podmínek
11. Distribuce. Distribuce v marketingu. Akviziční a fyzická část distribuce.
Funkce distribučních článků. Distribuční cesty. Distribuční strategie.
Distribuční politika, formy distribuce (distribuční cesty). organizace
distribuce (vertikální a horizontální distribuční systémy), merchandising,
logistika. Faktory ovlivňující výběr a tvorbu prodejní cesty.
12. Marketingová komunikace. Marketingová komunikace v rámci podnikové
komunikace a v marketingovém mixu. Reklama, podpora prodeje, publicita a osobní
prodej. Komunikační strategie. Politika marketingové komunikace. Komunikační
sdělení, styl, rozhodnutí o médiích, načasování akce, intenzita nasazení, rozpočet.
13. Marketingové řízení. Proces řízení marketingu. Situační analýza a vnitřní
analýza, její struktura a význam. SWOT analýza.
14. Aktuální problémy marketingu.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.