116-0401/01 – Obchodní činnosti (OC)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 4 |
Garant předmětu | Ing. Bc. Lenka Švajdová, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Miluše Hluchníková, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2012/2013 | Rok zrušení | 2020/2021 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Zdůraznit význam a úlohu obchodní činnosti jako lidské aktivity a jako odvětví hospodářství, aplikovat marketingový přístup.
2. Charakterizovat dvě stránky obchodu - nákup a prodej jako podnikové činnosti specifického významu, zdůraznit důležitost lidského prvku pro jejich efektivitu.
3. Klasifikovat a porovnat nositele velkoobchodní a maloobchodní činnosti.
4. Využít metody a postupy územní analýzy pro lokalizaci obchodních jednotek a optimalizaci maloobchodních sítí.
5. Vysvětlit současné vývojové tendence obchodu, charakterizovat jejich projevy a důsledky.
6. Klasifikovat obchodní provoz a jeho prvky, demonstrovat jejich variantní propojení.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Obsahem předmětu je formou přednášek vymezit význam, úlohu a funkce obchodu v ekonomice společnosti, poukázat na nové směry rozvoje obchodu v nadcházejícím procesu globalizace ekonomiky. Dále pak popsat obsah a způsob realizace obchodních procesů a vymezit dvě nedílné součásti těchto procesů - nákup a prodej. Podstatou předmětu je charakteristika základních pojmů, vztahů, účastníků a faktorů ovlivňujících provádění obchodních transakcí.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace v průběhu lekcí.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1.Kořeny vzniku a vývojové etapy obchodu.
2.Základní vymezení obchodu a jeho charakteristika.
3.Teorie obchodu. Funkční a institucionální pojetí obchodu.
4.Nákup jako podniková funkce.
5.Prodej jako podniková funkce.
6.Úloha lidského faktoru v obchodní činnosti.
7.Velkoobchod v procesu distribuce.
8.Maloobchod v procesu distribuce.
9.Územní analýzy. Zájmová oblast, kupní potenciál, metody jejich stanovení.
10.Obchodní provoz a jeho prvky.
11.Vývojové trendy obchodu. Koncentrační a kooperační procesy.
Podmínky absolvování předmětu
Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky