116-0507/01 – Řízení nákupu (PM)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 3 |
Garant předmětu | Ing. Markéta Zajarošová, Ph.D. | Garant verze předmětu | Prof. Mgr. Maciej Mitrega, PhD. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2013/2014 | Rok zrušení | 2020/2021 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Formulovat nákupní politiku a průběh nákupního procesu.
2. Vysvětlit řízení a regulaci nákupního procesu.
3. Zhodnotit nákupní strategii a její cíle.
4. Vysvětlit kritéria, přístupy a metody volby dodavatele.
5. Posoudit možnosti zlepšení organizování nákupu v organizacích.
Vyučovací metody
Přednášky
Anotace
Obsah předmětu je zaměřen na vysvětlení pozice nákupu v systému podnikových funkcí a analýzu jeho základních aktivit. Moderní podnikový nákup zahrnuje činnosti manažerské, marketingové, obchodní a logistické. Klíčová pozornost je v rámci předmětu věnována nákupním kategoriím, nákupním strategiím, řízení jakosti a aktivitám výběru a hodnocení dodavatele. Studenti se seznámí s moderními systémy řízení nákupu, s požadavky kladenými na osobu nákupčího a moderními trendy nákupu jako jsou např. elektronické aukce.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Vypracování seminární práce/projektu dle pokynů vyučujícího. Ohodnoceno body.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Category Management:
Vymezení pojmu nákup. Postavení nákupu v organizaci.
Category Management. Strategický nákup, zásobování a dodavatelský řetězec. Kritika Category management.
Případová studie: Analýza nového nákupčího.
2. Nákupní Strategie:
Předpoklad úspěšného nákupu. Rozbor OAS. Koncipování vhodné strategie nákupčího. Způsoby měření výkonnosti nákupu.
Případová studie: Analýza energetické strategie
3. Výběr dodavatele a proces rozhodování.
Multikriteriální výběr dodavatele. Multikriteriální metody pro hodnocení a výběr dodavatele. Potřeba informací. Proces předcházející rozhodování nákupčího.
Případová studie: Výběr dodavatele a analýza rozhodování.
4. Měření výkonnosti v nákupu:
Balanced score card – metoda měření výkonnosti v dodavatelském řetězci. Kritika měření výkonnosti nákupních činností.
Případová studie: Návrh systému měření výkonnosti podniku.
5. Transakční nákup:
e-aukce. Zpětné online aukce. Mýty versus realita. Tradiční metody nákupu. Metody životního cyklu nákupu. Propojení teorie životního cyklu a nákupních strategií.
Case Study: Spojení Kraljicovy matice a představených konceptů. Analýza nepovedené e-aukce.
6. Relační nákup:
Integrace nákupčího. Nalezení optimální konfigurace. Joint development- úloha (implementace) nákupčího v procesu vývoje nového produktu – koordinace, realizace a návrh dodavatelského řetězce. Inovace ze strany nákupčího Vertikální integrace a kvazi- integrace nákupčího v podniku.
Případová studie: Analýza povedené a nepovedené integrace dodavatele.
7. Globální nákup:
Dosažení úspěchu v rámci globálního nákupu. Rozdíly mezinárodního a globálního nákupu. Riziko a náklady globálního nakupování.
Případová studie: Analýza obchodního případu – nákup vstřikovacích forem, transfer technického výrobku do LCC a špatný projekt kvůli kulturní vzdálenosti.
8. Nákup komodit:
„Commoditization“ - mýty a charakteristika. Nejlepší příklady v nákupu komodit. Strategie v řízení nákupu komodit a cena. Obchodování s komoditami. Nákup paliva v letecké dopravě: Příklad Southwest Airlines
Case Study- Simulace nákupu elektřiny
9. Behaviorální dodavatelský řetězec:
Behaviorální dodavatelský řetězec – taxonomie v hodnocení a pozice rozhodování nákupčího s předsudky. Negativistické strategie v rámci rozhodovacího procesu nákupu.
Případová studie: Cvičení kognitivních chyb v nákupu.
10. Vyjednávání a řešení konfliktů:
Vyjednávání – jak vyřešit extrémní případy vyjednávání s dodavatelem. Vyjednávání. Zkušenosti nákupčího při řešení nákupních případů. Řešení konfliktů a role týmového vyjednávání.
Případová studie: Příprava jednání dle poskytnutých informací a post-hoc analýza jednání.
11. Centralizace a decentralizace nákupu:
Globální zásobování v integrovaných strukturách. Pojem „kyvadlo“ v nákupu a jeho aplikace. Strategie globálního nákupu. Struktura nákupních organizací. Pohled na globální nákupní strategie.
Případová studie: Návrh organizace nákupního oddělení.
12. Nákupčí a jeho dovednosti:
Vývoj managementu v oblasti dodavatelského řetězce. Klíčové dovednosti managera nákupu. Trendy v nákupní činnosti. Rozšiřování profesních znalostí nákupčího k dosažení optimální nákupní efektivity.
Případová studie: „Neschopný a neuvědomělý“.
13. Systém odměňování nákupčích:
Tvorba systému pro hodnocení nákupních výsledků. Způsoby odměňování nákupčích. Role peněžní odměny. Důležitost plateb jako motivační nástroj zaměstnanců.
Případová studie: Stanovení cílů pro získání efektivity a osobního růstu zaměstnanců – případ General Electric.
14. Shrnutí – případová studie: Jak provést, aby byl člověk nenahraditelný.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky