116-0528/01 – Marketingový výzkum B (MRB)

Garantující katedraKatedra marketingu a obchoduKredity4
Garant předmětuProf. Mgr. Maciej Mitrega, PhD.Garant verze předmětuIng. Martina Petrunčíková, Ph.D.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník2Semestrletní
Jazyk výukyangličtina
Rok zavedení2009/2010Rok zrušení2013/2014
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studianavazující magisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
BAR33 Ing. Petr Baránek, Ph.D.
KOZ99 doc. Ing. Roman Kozel, Ph.D.
HOD022 Ing. Martina Petrunčíková, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 2+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1. Characterize basic statistical terms, methods and analysis used for data analysis in marketing research. 2. Classify methods and data analysis used in qualitative and quantitative research. 3. Analyse data from questionnaire's survey with the use of software SPSS. 4. Discuss possibilities of marketing research methods application for solving particular issues. 5. Recommend measures to improve current state on the basis of carried out data analysis.

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

The aim of the subject is to extend knowledge about marketing research meaning. Furthermore, students should be acquainted with certain statistical methods, which are used in research practice. The students should gain practical experiences by means of working on their own research project.

Povinná literatura:

BURNS, A. C., A. VEECK and R. F. BUSH. Marketing Research. 8th ed. Harlow: Pearson, 2017. ISBN 978-1-292-15326-1. MALHOTRA, N. K., D. NUNAN and D. F. BIRKS. Marketing Research: An Applied Approach. 5th ed. Harlow: Pearson Education Limited, 2017. ISBN 978-1-29210315-0. McCORMICK, Keith et al. SPSS Statistics for Data Analysis and Visualization. Indianapolis: Wiley, 2017. ISBN 978-1-119-00355-7.

Doporučená literatura:

HACKLEY, Christopher E. Qualitative Research in Marketing and Management: Doing Interpretive Research Projects. 2nd ed. London: Routledge, Taylor and Francis Group, 2020. ISBN 978-1-138-33219-5. MALHOTRA, Naresh K. Essentials of Marketing Research: a Hands-on Orientation. Boston: Pearson, 2015. 432 p. ISBN 978-1-292-06016-3. SILVERMAN, David. Qualitative Research. 4th ed. Los Angeles: SAGE, 2016. ISBN 978-1-4739-1657-9.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

Student project work.

E-learning

Další požadavky na studenta

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Prerekvizity

Kód předmětuZkratkaNázevPovinnost
116-0302 MVA Marketingový výzkum A Doporučená

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

. The role of modern statistics in the process of marketing research. - The basic terms. - Stages of statistical research. - The basis of work with data. 2. Selective statistical research. - Types of selective research. - Construction of selective error. - The quality of data. - Types of ranges. 3. Statistical and graphical description. - Measuring of grade and heterogenity of data. - Sorting first and second grade. - Contingency tables. - Point and interval estimate. 4. Testing hypothesis. - Indefiniteness of data. - Analysis of contingency tables. - Parametric and nonparametric tests. - X2 test. - Next characteristics. 5. Analysis of dependency. - Compare means. - T-tests. - Analysis of statistical scatter (ANOVA). ROC curves. 6. Correlation and regression analysis. - Correlation analysis. - Simple and multipleregression. 7. Segmentation and creating typologies. - Classification and creating profiles of customers. - Various types of measurement of distance. 8. Factor analysis. - Searching of hidden causes. - Measuring values of latent variables influencing answers in a questionnaire. - Identification of correlational dimensions and correlational clusters. 9. Presentation of results. - Interpretation of results. - Final report of research project. - Recommendation to the management. - Organization and course of the presentation. 10. Qualitative research. - Specifications of qualitative research. - Use of qualitative research for the needs of marketing communication. - Focus group. 11. Indirect and expert methods in research. - Psychological exploration. - Associative procedures. - Projective tests. - Physiognomical procedures. - Selective experts methods. 12. Decision-making processes in marketing. - Conditions for decision-making. - Market research in different conditions. - Procedure and presentation of results on a concrete market. - Examples from practice. 13. Choice of agency for cooperation in marketing research. - Decision-making abut participation of agency. - Overwiew of research agencies. 14. Modern statistical work. - Statistical calculation environment. - Specialized statistical software. - Database information sources for marketing research.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2009/2010 letní semestr, platnost do: 2013/2014 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet 45  25
        Zkouška Zkouška 55  26 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2010/2011 (N6208) Ekonomika a management (6208T062) Marketing a obchod (00) Marketing a obchod P čeština Ostrava 1 povinný stu. plán
2009/2010 (N6208) Ekonomika a management (6208T062) Marketing a obchod (00) Marketing a obchod P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.