116-0701/01 – Marketingové řízení ()
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 3 |
Garant předmětu | Fiktivní Uživatel | Garant verze předmětu | Fiktivní Uživatel |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 3 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2000/2001 | Rok zrušení | 2009/2010 |
Určeno pro fakulty | | Určeno pro typy studia | |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Vyučovací metody
Anotace
Předmět charakterizuje obsah marketingového řízení a specifikuje obsah práce
marketera. V rámci předmětu je specifikován obsah situační analýzy v členění
na vnitřní a vnější analýzu. Zvláštní pozornost je věnována zejména analýze
konkurence a analýze zákazníka. Na situační analýzu navazuje vymezení
strategických alternativ z hlediska členění na ofenzivní a defenzivní.
Marketingové strategie jsou rozpracovány v rámci jednotlivých programů
marketingového mixu. Předmět se rovněž zaměřuje na vysvětlení způsobu
organizace marketingových činností a vymezení tvorby marketingového plánu.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Obsah marketingového řízení
Základní kroky marketingového řízení. Manažerské role marketera.
Specifika marketingové práce.
2. Vnitřní analýza
Vnitřní analýza. Přehled marketingové efektivnosti. Analýza ABC.
Portfolio analýzy. Analýza SWOT. Přehled marketingové efektivnosti.
Charakteristiky marketingového auditu.
3. Analýza trhu
Definice základních pojmů. Proces analýzy trhu. Definice relevantního
trhu. Analýza primární poptávky. Analýza selektivní poptávky. Definice
tržních segmentů. Identifikace potenciálních cílových trhů.
4. Měření trhu
Měření tržních indikátorů. Základní indikátory trhu. Základní typy
prognóz. Základní prognostické metody.
5. Analýza zákazníka
Model kupního chování. Rozhodovací proces. Typ rozhodovací situace.
Ukazatele chování zákazníka. Měření spokojenosti zákazníků.
6. Analýza konkurence
Proces analýzy konkurence. Struktura konkurenčního pole. Úrovně
konkurence. Přímá a nepřímá konkurence. Perceptuální mapy. Popis vztahů s
konkurenty. Identifikace zdrojů konkurenční výhody. Konkurenční audit.
7. Analýza maloobchodu
Typy maloobchodních jednotek. Analýza maloobchodu z pohledu výrobce -
kvantitativní analýza, kvalitativní analýza. Konkurenční analýza maloobchodu.
Analýza z pohledu maloobchodníka.
8. Analýza ziskovosti a marketingové produktivity
Analýza ziskovosti. Měření ziskovosti výrobku. Procentuální variabilní
krycí příspěvek. Celkový krycí příspěvek. Tvorba marketingového rozpočtu.
Přímý přístup. Nepřímý přístup. Analýza produktivity.
9. Marketingové strategie
Ofenzivní strategické marketingové plány. Strategie tržní penetrace.
Strategie vstupu na nové trhy. Defenzivní strategické marketingové plány.
Bránit tržní podíl. Budování věrnosti zákazníků.
10. Výrobkové programy
Vývoj nového výrobku. Rozhodování o výrobkových řadách, o značce výrobku
a o balení výrobku.
11. Cenové programy
Typy cenových programů. Penetrační oceňování. Paritní oceňování.
Prémiové oceňování. Cenové programy pro substituty. Cenové programy pro
doplňkové výrobky. Cenové elementy jiných marketingových programů.
12. Komunikační programy
Reklamní cíle - význam, obsah. Tvorba reklamního rozpočtu. Fáze tvorby
reklamního rozpočtu. Cíle podpory prodeje. Rozpočet programu podpory prodeje.
Typy tržní reakce na podporu prodeje.
13. Organizace marketingových činností
Základní pojmy organizačního procesu. Úkoly managementu. Vývoj postavení
marketingu v organizaci. Typy organizačních struktur. Řízení interních vztahů.
Řízení externích vztahů.
14. Tvorba marketingového plánu
Tvorba marketingového plánu. Obsah marketingového plánu. Kontrola
marketingového plánu. Modifikace plánu.
Osnova cvičení
Aktivní zapojení do řešení případových studií v rámci cvičení a individuální
prezentace minimálně tří úkolů z případových studií zadaných cvičícím. V
případě prezentace nižšího počtu prezentací bude muset student pro udělení
zápočtu vypracovat seminární práci zadanou cvičícím.
Ukončení
Za zápočet lze získat celkem 35 bodů, 15 bodů za laboratorní práce, 10 bodů
za program, 10 bodů za test. Za písemnou zkoušku lze získat celkem 65 bodů.
Minimální počet bodů pro absolvování předmětu je 51.Předmět bude zakončen
písemnou zkouškou, která je založena na řešení případové studie. Při řešení
případové studie bude možné použít základní i doporučené literatury, poznámek
z přednášek i poznámek vypracovaných samostudiem. K řešení případové studie
má student k dispozici 150 minut.
Literatura
1.Spáčil,V. Marketingové řízení. Sylaby a případové studie. Ostrava :
Repronis, 2004.
2.Kotler,P. Marketing Management. Analýza, plánování, využití, kontrola.
Čtvrté doplněné vydání. Praha : GRADA Publishing, 2003.
3. Pelsmacker,P. – Geunes,M. – Van den Bergh,J. Marketingová komunikace.
Praha: Grada Publishing, 2003. 584 str. ISBN 80-247-0254-1.
4.Kalka,R. – Mässen,A. Marketing. Klíč k rozhodování, co prodávat, komu a
jak. Praha : GRADA Publishing 2003. ISBN 80 – 247-8413 –7.
5.Alsbury,A. – Jay,R. Marketing – to nejlepší z praxe. Brno : Computer Press,
2003. ISBN 80-7226-617-9.
6.Hollensen,S. Marketing Management. A Relationship Approach. Harlow :
Prentice Hall, 2003. ISBN 0-273-64378-9.
7.Pelsmacker,P.D. – Geuens,M. – Van den Bergh,J. Marketing Communications.
Second Edition. Harlow : Prentice Hall, 2004. ISBN 0-273-68500-7.
8.Best,R.J. Market – Based Management. Second edition. Prentice Hall, New
Yersey 2000.
9.Guiltinan,J.P. – Paul,G.W. Marketing Management. Strategies and Programs.
Sixth edition. New York : Mc Graw Hill, 1997.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.