116-0708/02 – Marketing Management (.)

Garantující katedraKatedra marketingu a obchoduKredity5
Garant předmětudoc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc.Garant verze předmětudoc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník5Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2004/2005Rok zrušení2009/2010
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiamagisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
SPA50 doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zápočet a zkouška 2+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

.

Vyučovací metody

Anotace

Předmět charakterizuje obsah marketingového řízení a specifikuje obsah práce marketera. V rámci předmětu je specifikován obsah situační analýzy v členění na vnitřní a vnější analýzu. Zvláštní pozornost je věnována zejména analýze konkurence a analýze zákazníka. Na situační analýzu navazuje vymezení strategických alternativ z hlediska členění na ofenzivní a defenzivní. Marketingové strategie jsou rozpracovány v rámci jednotlivých programů marketingového mixu. Předmět se rovněž zaměřuje na vysvětlení způsobu organizace marketingových činností a vymezení tvorby marketingového plánu.

Povinná literatura:

Hollensen,S. Marketing Management. A Relationship Approach. Harlow : Prentice Hall, 2003. ISBN 0-273-64378-9. Pelsmacker,P.D.-Geuens,M.-Van den Bergh,J. Marketing Communications. Second Edition. Harlow : Prentice Hall, 2004. ISBN 0-273-68500-7. 3.Best,R.J. Market-Based Management. Second edition. Prentice Hall, New Yersey 2000. Guiltinan,J.P.-Paul,G.W. Marketing Management. Strategies and Programs. Sixth edition. New York : Mc Graw Hill, 1997.

Doporučená literatura:

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

Module Content :1.The Scope of Marketing ManagementBasic steps of Marketing Management. Conduct a situation analysis. Establishing objectives. Developing strategies and programs. Provide coordination and control.2.Internal AnalysisInternal analysis. ABC analysis. Portfolio analysis. SWOT analysis. Characteristics of marketing audit. The elements of marketing audit. Audit of marketing environment. Audit of marketing strategy. Audit of marketing organization. Audit of marketing systems. Audit of marketing productivity. Audit of marketing function.3.Market AnalysisDefinition of basic terms. The relevant market. Primary Demand. Selective Demand. Market segment. Target segment. Market analysis process. Definition of the relevant market. Primary demand analysis of the relevant market. Selective demand analysis of the relevant market. The definition of market segments. The identification of potential market segments. The definition of the relevant market. The analysis of primary demand. The analysis of selective demand. The definition of market segments. Identification of potential target segments. 4.The Market MeasurementThe measurement of market indicators. The basic market indicators. Absolute market potential. Relative market potential. Basic types of sales forecasts. Basic forecasting approaches. Basic market indicators. Actual market sales. Market potential. Market forecast. Actual company sales. Company sales potential. Sales forecasts.5.Customer AnalysisModel of buying behaviour. The decision process. Types of buying decision behaviour. Routine response behaviour. Limited problem solving. Extensive problem solving. 6.Competitive AnalysisIdentifying direct competitors. Perceptual mapping techniques. Factor analysis. Multidimensional scaling. Assessing competitive dynamics. Assessing the intensity of competition. Assessing competitive advantage. Positional Advantages. Sources of advantage. Competitive audit. Criteria of audit - sales, structure of customers, products, advertising efficiency, advertising budget, distribution coverage, price index.7.Retailer AnalysisThe types of sales outlets and their importance for filling of strategic company goals. The retailer analysis from producer view - quantitative analysis, qualitative analysis. The retailer analysis from competitor view. 8.Company StrategyStructure of strategy planning. Mission and objective definition. Identification of SBU. Company strategy. Generic competitive strategies. Functional strategy (financial, marketing, personal). Ansoff strategies. Penetration. Product development. Market development. Diversification.9.Marketing StrategiesPrimary - demand strategies. Strategies for increasing the number of users. Strategies for increasing rates of purchase. Retention strategies. Acquisition strategies. Product strategies. Strategies for substitutes. Strategies for complementary products. Marketing mix strategies. Strategies of the best quality brands. Strategies of the average quality brands. Strategies for the economical brands. Market targeting strategies. Undifferentiated marketing. Differentiated marketing. Concentrated marketing. Strategies for the international markets. Export marketing. International marketing. Global marketing.Push strategy. Pull strategy.10.Marketing ProgramsProduct development programs. Types of new products. New product development process. Concept generation. Concept testing. Screening. Technical feasibility. Product - use testing. Market testing. Financial evaluation. Launch. Product line decisions. Brand decisions. Types of pricing programs. Penetration programs. Parity pricing. Premium pricing. Pricing programs for a line of substitutes. Price elements of other marketing programs. Sales promotion programs. Advertising programs. Advertising objectives. Types of advertising objectives. The budgeting process. The steps of budgeting process. Sales-Promotion Programs. Objectives directed at final buyers. Trade promotion objectives. 11.Developing Marketing Plan Developing a marketing plan. Advantages of marketing planning. Content of marketing plan. Control of marketing plan.12.Organizing Marketing ActivitiesBasic terms of organizational process. Institutional and instrumental organizations. Organizing. Organizational structure. Management tasks. Constitution of marketing department. Organizational matrix. Managing. Delegation. Coordination. Control. Types of organizational structures. Managing external relationship. Managing internal relationship.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 1960/1961 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodů
Zápočet a zkouška Zápočet a zkouška 100 (100) 51
        Zápočet Zápočet 35 (35) 0
                Laboratorní práce Laboratorní práce 12  0
                Projekt Projekt 9  0
                Písemka Písemka 8  0
                Jiný typ úlohy Jiný typ úlohy 6  0
        Zkouška Zkouška 65 (65) 0
                Písemná zkouška Písemná zkouška 65  0
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.FormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2005/2006 (M6208) Ekonomika a management (6208T062) Marketing a obchod (01) Marketing a obchod P čeština Ostrava 5 povinný stu. plán
2004/2005 (M6208) Ekonomika a management (6208T062) Marketing a obchod (01) Marketing a obchod P čeština Ostrava 5 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku