116-0715/03 – Business Marketing (.)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 6 |
Garant předmětu | doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2006/2007 | Rok zrušení | 2011/2012 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Rozvíjet znalosti studentů získané v již studovaných marketingových předmětech srovnáním zvláštností spotřebitelských trhů a business trhů (trhů dalšího použití). Zvýšit pochopení zákonitostí business marketingu a zdokonalit dovednosti ve výběru vhodných marketingových nástrojů pro tento trh.
Vyučovací metody
Anotace
V rámci předmětu je specifikována business poptávka a business nabídka a jsou vymezeny rozdíly mezi spotřebním a business trhem. Obsah předmětu se rovněž zaměřuje na klasifikaci business zákazníků a jejich segmentaci. Nákup na business trzích je nazírán z pohledu uplatnění relačního marketingu s využitím měření spokojenosti zákazníků. Významná část předmětu je věnována rovněž aplikaci marketingového mixu na business trzích.
Povinná literatura:
Hutt,M.D. - Speh,T.W. : Business Marketing Management. Orlando : The Dryden Press, 1992.
Gross,A.C. - Banting,P.M. - Meredith,L.N. - Ford,I.D. : Business Marketing. Boston : Houghton Mifflin, 1993. (k dispozici ve čtyřech kopiích ve studovně EkF)
Chisnall,P.M. : Strategic Industrial Marketing. London : Prentice Hall, 1989.
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Student by měl aboslvovat předmět Marketing.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Module content:
1.Introduction to Business Marketing
Business product classification. Differences between business marketing and
consumer marketing. The nature of demand in business markets. The implication
of derived demand.
2.Business Market Environment
Macroenvironment. Mezoenvironment Porter´s theory of competitive forces.
Microenvironment.
3.Marketing Information Systems (MIS)The content of MIS. The nature of
information. Existing sources of information. Internet – marketing
application.
4.Marketing Research
Research topics. Primary research. Survey. The research concept. The
differences between the research on consumer markets and business markets.
5.Business Buying Behaviour
Factors affecting buying decisions. The process of business buying. Buying
grid. Decision – making unit.
6.Relationship Marketing
The importance of relationship marketing. Definition of relationship
marketing.
Benefits of relationship marketing. Phases of relationship strategy.
7.Customer Satisfaction Measurement
Definition of problem. Methodology of customer satisfaction measurement.
Method
of perceived gaps. Loyalty.
8.The Choice of Target Markets
Process of segmentation. Segmentation criteria. Target marketing. Positioning.
9.Business Products
Classification of business products. Product goals and programs. Development
of
new products. Product life cycle on the business markets.
10.Business Service
Primary business service. Additional business service. Characteristics of
services. Cross selling. Cross marketing.
11.Business Pricing
Value to the Customer. Types of Pricing. Negotiation. Competitive Bidding.
Leasing at business markets.
12.Distribution
Distribution channel. Industrial distributors. Manufacturer´s agents.
Logistics
management.
13.Business Sales
Organizing of sales. Sales Force Administration.
14.Business Marketing Communication
Business Advertising. Sales promotion. Public relations.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.