116-0804/03 – Obchodní činnosti (OC)

Garantující katedraKatedra marketingu a obchoduKredity4
Garant předmětuIng. Miluše Hluchníková, CSc.Garant verze předmětuIng. Miluše Hluchníková, CSc.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník2Semestrletní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2011/2012Rok zrušení2021/2022
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
HLU40 Ing. Miluše Hluchníková, CSc.
KRB005 Ing. Petra Klapilová Krbová, Ph.D.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
celoživotní Zkouška 14+0

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1.Zdůraznit význam a úlohu obchodní činnosti jako lidské aktivity a jako odvětví hospodářství, aplikovat marketingový přístup 2.Charakterizovat dvě stránky obchodu - nákup a prodej jako podnikové činnosti specifického významu, zdůraznit důležitost lidského prvku pro jejich efektivitu 3.Klasifikovat a porovnat nositele velkoobchodní a maloobchodní činnosti 4.Vysvětlit současné vývojové tendence obchodu, charakterizovat jejich projevy a důsledky 5.Klasifikovat obchodní provoz a jeho prvky, demonstrovat jejich variantní propojení 6.Diskutovat parametry prostředí obchodu pro zajištění jeho žádoucího (očekávaného) rozvoje

Vyučovací metody

Přednášky

Anotace

Cílem předmětu je seznámit studenty s procesem obchodování, s činnostmi, jimiž se tento proces realizuje. Současně také poukázat na význam obchodu jako odvětví terciálního sektoru NH a na nové směry jeho rozvoje v nadcházejícím období globalizace ekonomiky. Jde o vymezení základních pojmů, vztahů, účastníků a podmínek ovlivňujících provádění obchodních transakcí tak, aby mohly navázat specializační předměty v dalších semestrech studia.

Povinná literatura:

FILIPOVÁ, Alena. Umění prodávat. 3. dopl. vyd. Praha: Grada, 2010. 208 s. ISBN 978-80-247-3511-5. TOMEK, Gustav a Věra VÁVROVÁ. Řízení výroby a nákupu. Praha: Grada, 2007. 155 s. ISBN 978-80-247-1479-0. VYSEKALOVÁ, Jitka et al. Chování zákazníka. Praha: Grada, 2011. 360 s. ISBN 978-80-247-3528-3.

Doporučená literatura:

CIMLER, Petr. a Dana ZADRAŽILOVÁ. Retail management. Praha: Management Press, 2007. 307 s. ISBN 978-80-7261-167-6. FREATHY, Paul. The Retailing Book: Principles and Appplications. Essex: Pearson Education Limited, 2009. 372 s. ISBN 0-273-65548-5. KORDA, Philippe. Zlatá pravidla obchodního vyjednávání: jak obhájit své ceny a marže a stát se mistrem vyjednávání. Přel. E. Černá. Praha: Grada Publishing, 2011. 202s. ISBN: 978-80-247-3752-2.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

zpracování seminární práce, prezentace úkolů

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Základní vymezení obchodu a jeho charakteristika. 2. Nákup jako podniková funkce a jeho zajištění. 3. Prodej jako podniková funkce a jeho zajištění. 4. Význam a místo lidských zdrojů pro realizaci obchodních aktivit. 5. Velkoobchod a jeho úloha v procesu distribuce. 6. Maloobchod a jeho úloha v procesu distribuce. 7. Obchodní provoz a jeho zajištění. Maloobchodní technologie. 8. Současnost a vývojové trendy obchodu. 9. Kooperační struktury v obchodu.

Podmínky absolvování předmětu

Celoživotní forma (platnost od: 2011/2012 letní semestr, platnost do: 2021/2022 letní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zkouška Zkouška 100  51 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2013/2014 (B6208) Ekonomika a management (6208R020) Ekonomika podniku (02) Ekonomika podniku C čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2012/2013 (B6208) Ekonomika a management (6208R037) Management (02) Management C čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2011/2012 (B6208) Ekonomika a management (6208R037) Management (02) Management C čeština Ostrava 2 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky

Předmět neobsahuje žádné hodnocení.