116-0948/02 – Strategie vstupu na zahraniční trhy (IM)
Garantující katedra | Katedra marketingu a obchodu | Kredity | 10 |
Garant předmětu | doc. Ing. Lenka Kauerová, CSc. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Lenka Kauerová, CSc. |
Úroveň studia | postgraduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | | Semestr | zimní + letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2006/2007 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | doktorské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. definovat strategie vstupu na globální trh
2. identifikovat vlivy prostředí a rizika
3. rozhodovat o míře adaptace marketingového mixu
4. vysvětlit organizaci mezinárodního marketingu
Vyučovací metody
Přednášky
Individuální konzultace
Anotace
Cílem předmětu je prohloubení znalostí v problematice mezinárodních obchodních operací a souvisejících marketingových přístupů. Důraz je kladen na specifikaci interkulturních rozdílů a jejich vliv na marketingová rozhodování, pozornost je věnována Hofstedeho dimenzím.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod do problematiky - teorie mezinárodního obchodu, základní pojmy a
definice, smluvní nástroje v ZO, současný stav mezinárodního obchodu,
postavení ĆR v mezinárodním obchodě.2. Podstata a vývoj mezinárodních vztahů –
vývoz a dovoz zboží, vývoj obchodu se službami, trendy ve vývoji obchodu s
vědeckotechnickými znalostmi, vývoz a dovoz kapitálu a migrace pracovních
sil.3.
Autonomní prostředky obchodní politiky státu, podpora v oblasti
exportu – tarifní překážky obchodu, netarifní překážky, instituce na podporu
exportu v ČR, názory a hodnocení podpory exportu, příklady z praxe.4. Formy
vstupů podniku na zahraniční trhy – rizika a intenzita jejich dopadu, omezení
rizik, obchodní metody, vývozní a dovozní operace, licence, franchising,
kapitálové vstupy, výrobní kooperace, speciální obchodní operace, kompenzace,
reciproční a vázané obchody, důvody pro jejich použití.5. Algoritmus
obchodních operací – akviziční a nabídková činnost, průzkum trhu, objednávka,
konfirmace, kontraktace, cenová nabídka,pojištění, fakturace, převzetí zboží,
inkaso, reklamace, vyhodnocení obchodního případu.6. Smluvní zajištění a
právní režim obchodních operací – obecně závazná právní úprava, kupní smlouva
a
její náležitosti, informace o obchodních partnerech, právní aspekty řešení
sporů se zahraničními partnery, další typy smluv v ZO.7. Celní a
devizové předpisy – celní řízení, celní orgány, typy cel, celní režimy, postup
celního řízení, doklady pro celní řízení, devizové předpisy, transfer zisku,
devizová kontrola.8. Financování zahraničního obchodu – platební podmínka,
faktory volby platební podmínky, finanční rizika, platební nástroje, schémata
a
příklady, jistící nástroje, úvěr a jeho formy, použití factoringu a
forfaitingu
v zajištění exportních pohledávek.9. Dodací podmínky INCOTERMS – dodací
parita, povinnosti prodávajícího a kupujícího, charakteristika skupin doložek,
charakteristika jednotlivých doložek a jejich použití.10. Mezinárodní
přeprava – výběr druhu přepravy, druhy přepravy, analýza nákladových položek,
námořní doprava, silniční doprava, železniční a letecká doprava, dokumenty a
mezinárodní dohody v jednotlivých typech přeprav.11. Ceny v zahraničním
obchodě – cíle cenové politiky na zahraničním trhu, kalkulace cen, cenová
eskalace, modifikace ceny dle dodacích a platebních podmínek, dumpingová cena,
cenová nabídka.12. Pojištění a pojistná smlouva - cíl pojištění a
principy, subjekty pojištění, pojistná smlouva, dopravní pojištění, pojištění
úvěrového rizika, další typy a rozsahy pojištění, likvidace škod.13.
Informace o zahraničních trzích a jejich zabezpečení – význam
informací, základní zdroje informací, internet, banky, databáze, hospodářské
komory, tendry, veletrhy, výzkum a potřeba informační a poradenské sítě,
praktické poznatky a problémy.14. Obchodování s Evropskou unií –
jednotný
trh, západní obchodní strategie, významné aspekty kontraktace,společná
obchodní
politika, ochranářská obchodní opatření, změny v oblasti obchodování po vstupu
do EU.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.