116-0948/02 – Strategy of Entering Foreign Markets (IM)
Gurantor department | Department of Marketing and Business | Credits | 10 |
Subject guarantor | doc. Ing. Lenka Kauerová, CSc. | Subject version guarantor | doc. Ing. Lenka Kauerová, CSc. |
Study level | postgraduate | Requirement | Choice-compulsory |
Year | | Semester | winter + summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2006/2007 | Year of cancellation | 2012/2013 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Doctoral |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
1 define strategy of entry to global market
2 assessing global market opportunities
3 implementation global market strategies
4 specified planning and oraganization
Teaching methods
Lectures
Individual consultations
Summary
The aim of the course is to deepen knowledge in the field of international business operations and related marketing approaches. Emphasis is placed on the specification of intercultural differences and their influence on marketing decisions, attention is paid to Hofstede's dimensions.
Compulsory literature:
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Úvod do problematiky - teorie mezinárodního obchodu, základní pojmy a
definice, smluvní nástroje v ZO, současný stav mezinárodního obchodu,
postavení ĆR v mezinárodním obchodě.2. Podstata a vývoj mezinárodních vztahů –
vývoz a dovoz zboží, vývoj obchodu se službami, trendy ve vývoji obchodu s
vědeckotechnickými znalostmi, vývoz a dovoz kapitálu a migrace pracovních
sil.3.
Autonomní prostředky obchodní politiky státu, podpora v oblasti
exportu – tarifní překážky obchodu, netarifní překážky, instituce na podporu
exportu v ČR, názory a hodnocení podpory exportu, příklady z praxe.4. Formy
vstupů podniku na zahraniční trhy – rizika a intenzita jejich dopadu, omezení
rizik, obchodní metody, vývozní a dovozní operace, licence, franchising,
kapitálové vstupy, výrobní kooperace, speciální obchodní operace, kompenzace,
reciproční a vázané obchody, důvody pro jejich použití.5. Algoritmus
obchodních operací – akviziční a nabídková činnost, průzkum trhu, objednávka,
konfirmace, kontraktace, cenová nabídka,pojištění, fakturace, převzetí zboží,
inkaso, reklamace, vyhodnocení obchodního případu.6. Smluvní zajištění a
právní režim obchodních operací – obecně závazná právní úprava, kupní smlouva
a
její náležitosti, informace o obchodních partnerech, právní aspekty řešení
sporů se zahraničními partnery, další typy smluv v ZO.7. Celní a
devizové předpisy – celní řízení, celní orgány, typy cel, celní režimy, postup
celního řízení, doklady pro celní řízení, devizové předpisy, transfer zisku,
devizová kontrola.8. Financování zahraničního obchodu – platební podmínka,
faktory volby platební podmínky, finanční rizika, platební nástroje, schémata
a
příklady, jistící nástroje, úvěr a jeho formy, použití factoringu a
forfaitingu
v zajištění exportních pohledávek.9. Dodací podmínky INCOTERMS – dodací
parita, povinnosti prodávajícího a kupujícího, charakteristika skupin doložek,
charakteristika jednotlivých doložek a jejich použití.10. Mezinárodní
přeprava – výběr druhu přepravy, druhy přepravy, analýza nákladových položek,
námořní doprava, silniční doprava, železniční a letecká doprava, dokumenty a
mezinárodní dohody v jednotlivých typech přeprav.11. Ceny v zahraničním
obchodě – cíle cenové politiky na zahraničním trhu, kalkulace cen, cenová
eskalace, modifikace ceny dle dodacích a platebních podmínek, dumpingová cena,
cenová nabídka.12. Pojištění a pojistná smlouva - cíl pojištění a
principy, subjekty pojištění, pojistná smlouva, dopravní pojištění, pojištění
úvěrového rizika, další typy a rozsahy pojištění, likvidace škod.13.
Informace o zahraničních trzích a jejich zabezpečení – význam
informací, základní zdroje informací, internet, banky, databáze, hospodářské
komory, tendry, veletrhy, výzkum a potřeba informační a poradenské sítě,
praktické poznatky a problémy.14. Obchodování s Evropskou unií –
jednotný
trh, západní obchodní strategie, významné aspekty kontraktace,společná
obchodní
politika, ochranářská obchodní opatření, změny v oblasti obchodování po vstupu
do EU.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.