116-0951/01 – Purchase Management (ŘN)
Gurantor department | Department of Marketing and Business | Credits | 10 |
Subject guarantor | doc. Dr.Ing. Miroslav Merenda | Subject version guarantor | doc. Dr.Ing. Miroslav Merenda |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Choice-compulsory |
Year | | Semester | winter + summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2006/2007 | Year of cancellation | 2011/2012 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Follow-up Master |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
1.To formulate the politics of purchasing and the run of purchasing process in the basic forms of subjects in the market environment.
2.To explain management and regulation of purchasing process considering the type of market subject.
3.To appraise the purchasing strategy and its targets including the material assortment strategy.
4.To explain the supplier selection as the main problem of purchasing marketing; citeria, approaches and methods of supplier selection.
5.To consider the options of purchase organization improvement in organizations within the scope of the system of the purchasing process quality management.
Teaching methods
Summary
The content of the subject is aimed to explain the position of purchase in the
system of firm functions and to explain the analysis its fundamental
activities. Modern business purchase includes management, marketing, business
and logistic activities.
Compulsory literature:
Kita, J. Nákup a predaj. Bratislava: Sprint, 1998
Kotler, P. Marketing management, Praha: Grada, 2001
Lukoszová, X. a kol. Řízení nákupu. Ostrava: VŠB-TU, 2000
Lukoszová, X. Nákup a jeho řízení. Brno: Computer Press, 2004
Pražská, L.-Jindra, J. Obchodní podnikání. Praha: Management Press,
2002
Schulte, Ch. Logistika. Praha: Victoria Publishing, 1994
Tomek, J-Hofman, J. Moderní řízení nákupu v podniku. Praha: Management
Press, 1999
Tomek, J.-Tomek, G. Nákupní marketing. Praha: Grada Publishing, 1996
Normy ISO 9000:2000
Recommended literature:
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Studenti by měli absolvovat zkoušku z Podnikové ekonomiky.
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
Cíle, funkce a úkoly podnikového nákupu. Plánování, organizování,
vedení lidí a kontrola nákupu. Stanovení materiálových potřeb. Metody
stanovení materiálové spotřeby orientované na výrobní program, metody
orientované na období. Logistika v nákupu. Náklady nákupu. Logistické výkonové
parametry nákupu. Logistická regulace zásob, její metody a techniky. Marketing
v nákupu. Modely nákupního procesu organizací. Tržní analýzy pro nákup,
nákupní marketingový mix. Vyhledávání, výběr a vyhodnocování dodavatelů.
Procesní řízení nákupu. Proces nákupu z pohledu norem ISO 9000:2000. Trendy v
řízení procesů podnikového nákupu.
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.