116-9549/02 – Strategic Marketing Management (SMM)

Garantující katedraKatedra marketingu a obchoduKredity10
Garant předmětudoc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc.Garant verze předmětudoc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc.
Úroveň studiapostgraduálníPovinnostpovinný
RočníkSemestrzimní + letní
Jazyk výukyangličtina
Rok zavedení2019/2020Rok zrušení
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiadoktorské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
SPA50 doc. Ing. Vojtěch Spáčil, CSc.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zkouška 28+0
kombinovaná Zkouška 28+0

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

1. To set up the situation analysis. 2. To identify the methods of market measurement. 3. To categorize the types of marketing strategies. 4. To explain the application of the marketing mix programs. 5. To characterize the marketing models.

Vyučovací metody

Přednášky
Individuální konzultace

Anotace

The subject is focused on understanding of strategic marketing management and setting strategic approaches. Using case studies, internal and external strategic analysis methods are applied. Attention is paid to the implementation of the strategy with its impact on the company's position on the market. At the end of the course, students should be able to apply appropriate concepts and analytical models, propose an appropriate strategic framework and think through the different parts of the strategy implementation.

Povinná literatura:

DONELLY, H. James a Paul, J. PETER. Marketing Management. Knowledge and Skills. 11th ed. London: McGraw Hill, 2013. 816 pp. ISBN 978-0-077558598. HOLLENSEN, Svend. Marketing Management. A Relationship Approach. 2nd ed. Harlow: Prentice Hall, 2010. ISBN 978-0-273-70683-0. CHARAN, Ashok. Marketing Analytics. Singapore: World Scientific, 2015. 696 pp. ISBN 978-981-4768575.

Doporučená literatura:

BEST, J. Roger. Market – Based Management. 6th edition. New Yersey: Prentice Hall, 2012. ISBN 978-01-3284816-9. GUILTINAN, P. J., G. W. PAUL a T. J. MADDEN. Marketing Management. Strategies and Programs. 4th ed. New York: Prentice Hall, 2005. ISBN 978-0-070490970. PELSMACKER, P. D., M. GEUENS a J. a van den BERG. Marketing Communications. A European perspective. 4th edition. Harlow: Prentice Hall, 2010. ISBN 978-0273721383.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

Written project and mixed (written and oral) exam.

E-learning

Další požadavky na studenta

Students should pass exam from Business Administration and Management.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Internal analysis. ABC Analysis. Analysis portfolio. Frequency and custom marketing. 2. Profitability analysis and marketing productivity. Cover contribution analysis. Model A. D. Little. 3. Market analysis and measurement. Market segmentation. Cluster analysis. Methods of calculating absolute and relative market potential. Purchasing Power Index. Geodemographic Analysis PRIZM. 4. Competition analysis. Porter's analysis of competitive forces. Positional maps. Sources of competitive advantage. 5. Customer analysis. Black box model. Sequence model. Conversion model. Customer satisfaction measurement. Satisfaction pyramid method. Method of perceived differences. 6. Retail analysis. Quantitative analysis of retail. Distribution intensity measurement. Qualitative analysis of retail. Shopscore audit. 7. Marketing strategies, their qualifications and suitability for use. Offensive and defensive strategies. 8. Marketing audit. 9. Marketing models. Product life cycle. Adoption curve. Price models. Communication models.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2019/2020 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodů
Zkouška Zkouška  
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2020/2021 (P0413D050002) Ekonomika a management K angličtina Ostrava povinný stu. plán
2020/2021 (P0413D050002) Ekonomika a management P angličtina Ostrava povinný stu. plán
2019/2020 (P0413D050002) Ekonomika a management P angličtina Ostrava povinný stu. plán
2019/2020 (P0413D050002) Ekonomika a management K angličtina Ostrava povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku