118-0058/01 – Regionální ekonomika (Regek)
Garantující katedra | Katedra regionální a environmentální ekonomiky | Kredity | 4 |
Garant předmětu | prof. Ing. Jan Sucháček, Ph.D. | Garant verze předmětu | prof. Ing. Jan Sucháček, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 3 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1999/2000 | Rok zrušení | 2007/2008 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Po absolvování předmětu budete schopni:
* identifikovat základní přístupy k lokalizaci hospodářských subjektů
* vysvětlit, jakým způsobem se utvářejí prostorové struktury
* diskutovat vývoj městských systémů
* analyzovat lokalizační rozhodování firem a domácností
* používat metody typické pro lokalizační rozhodování
Vyučovací metody
Anotace
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními přístupy k lokalizačnímu
chování a rozhodování ekonomických subjektů. Zákonitosti lokalizace
ekonomických subjektů jsou přitom odvozovány jak na základě analýz
lokalizačního chování izolovaných subjektů, tak také ve vazbě na interakce s
ostatními subjekty. Lokalizace ekonomických subjektů je přitom základnou pro
formování prostorových struktur.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1.Lokalizační rozhodování a jejich analýzy. Lokalizační rozhodování podniku.
Podnik nebo domácnost jako otevřený systém a trhy.
2.Neoklasický, behavioristický a strukturální přístup k lokalizačním analýzám.
Faktory k výběru lokalit, jejich vývoj a význam.
3.Úloha dopravních nákladů při lokalizaci – neoklasický přístup. Dopravní
náklady a cena. Optimální loklaizace.
4.Vliv dopravních nákladů na objem výroby a používanou technologii. Vliv
nasazování výrobních faktorů a použitá technologie v prostoru.
5.Dopravní náklady a prostorový monopol. Strategie jednotné ceny z místa
vyskladnění. Strategie jednotné spotřebitelské ceny. Cenová diskriminace.
6.Organizační struktura, technologie podniku a lokalizace. Typy podnikových
organizačních struktur a lokalizační chování.
7.Lokalizační chování velkých a malých podniků. Prostorové aspekty
podnikatelství a podnikové sítě.
8.Teorie výrobkové cyklu a prostorové dopady. „Nový“ průmysl a regionální
centra růstu.
9.Interakce lokalit: atraktivnost a konkurence. Disperzní a koncentrované
lokalizační modely. Mechanismy podporující koncentraci a disperzi hospodářské
aktivity.
10.Aglomerační efekty a jejich hospodářský význam. Optimální velikost měst.
11.Vzájemné vztahy ekonomických subjektů a vytváření prostorových struktur. Von
Thunenova teorie využívání půdy.
12.Teorie struktury města. Optimalizace a lokalizační rozhodování domácností.
13.Sídelní struktura a městské systémy. Teorie centrálních míst. Teorie
městských systémů.
14.Modely rozvoje měst. Vývojové etapy a jejich aplikace.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.