118-0324/06 – Ekologické aspekty rozhodování podniků (EARP)
Garantující katedra | Katedra regionální a environmentální ekonomiky | Kredity | 3 |
Garant předmětu | prof. Ing. Dušan Smolík, DrSc. | Garant verze předmětu | prof. Ing. Dušan Smolík, DrSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2009/2010 | Rok zrušení | 2011/2012 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Student získá základní informace o problematice uplatnění metod ekologizace podniku.
Seznámí se s uplatněním zákonných ustanovení, především zákona EIA a dále s problematikou ERA a EA.
V rámci preventivních opatření v podnikové sféře získá informaci o normách ISO, ekologickém značení výrobků a uplatnění ekologického managerského systému.
Vyučovací metody
Přednášky
Anotace
Vychází ze znalosti a funkce péče o životní prostředí a podrobněji seznamuje s
povinnostmi podniků při minimalizaci jejich vlivu na jednotlivé složky
životního prostředí. Zabývá se dále oceňováním vlivů podniků na prostředí a to
formou Environmental Impakt Assesmentu Environmental Risk Assesmentu a Auditu.
Předmět objasňuje dále problematiku jak postupovat v rámci podniku při zavádění EMS a EMAS, eco-labelingu, objasňuje prevenci znečištění, ekologické tlaky na mezinárodní obchod a důležitost norem ISO 9000 a ISO 14000 včetně jejich využití v podnikové praxi.
Naznačuje způsoby předcházení ekologickým závadám a rizikovým situacím.
Podává základní charakteristiku managementu podniku jako orgánu
podnikatelského, ale i jako subjektu odpovídajícího za minimalizaci vlivu na
prostředí.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Zavádění EMAS-ISO 14001 v ČR: www.ceu.cz/2000
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Další požadavky nejsou požadovány.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1.Prostředí člověka, faktory prostředí, systémy homeostáže, stabilita,
labilita ŽP
Přírodní, antropogenní a sociální faktory, evoluční tlaky, pojmy prostor a
prostředí.
ŽP a volný čas, faktory kvality.ŽP
2.Ochrana prostředí jako součást priorit podniku
Pojem managementu, ekologickomanagerský systém, jeho praktické uplatňování v podnicích.
3.Management ŽP a jeho zaměření na ekologizaci
Orientace na ŽP - faktor úspěšnosti podniku, postupy hodnocení výrobků s
ohledem na šetrnost prostředí.
Formy ekologické strategie a prevence uplatnění "profit stripping"
4.Ekologická účinnost v podnicích - požadavky ekologické, sociálně ekonomické,
technické
Účinnost ekologické, sociálně ekonomické, technické, základní cesty k
ekologizaci.
Indikátory úspěšnosti podniku.
4.Vrcholové vedení firmy a ekologické normy, harmonizace standardů,
kompatibilnost norem
Prevence znečištění, ekologické tlaky na mezinárodní obchod.
Výsledky ekologických tlaků na chování firem, postupy průmyslové ekologie
slučitelné s TUR.
6.Postup podnikové strategie na příkladu odpadů
Preventivní strategie v oblasti ŽP, uplatňování v ČR.
Metody a generování nápadů, opatření k minimalizaci odpadů, příklady postupů.
7.Posuzování vlivu staveb a činnosti na ŽP (EIA)
Úkoly procesu EIA, matice hodnocení vlivů.
Hodnocení interakcí průmyslu, dopravy a zemědělství ve vztahu k ŽP, posuzování
koncepcí.
Územně plánovací podklady.
8.Vyhodnocení rizik a zátěží na ŽP (ERA)
Úkoly procesu ERA, faktory ovlivňující prostředí, etapizace ERA, využití
výsledků.
9.Principy ekologického auditu (EA
Rozdělení auditu, úkoly, pracovní postupy, sestavení auditorského týmu,
sestavení matice priorit.
Příklad akčního plánu.
10.Normalizace v Evropě a v ČR
Technické normy, vytváření norem ISO, vytváření norem CEN, normy ISO 14000 a
jejich význam pro podniky.
11.Zásady environmentálního labelingu
Význam environmentálního značení, typy ekologického značení, hlavní zásady
ekolabelingu.
Postup získávání značky.
12.Normy ISO a jejich význam v podnikovém marketingu
Marketingový výzkum jakosti, klasifikace jakostních charakteristik, faktory
ovlivňující jakost.
Norma ISO 9000 a její hlavní přínos pro podnik.
13.Podnikové ekomapy a jejich využití
Význam podnikových ekomap, postupy vyhotovení .
Aplikace v malých a středních podnicích, dílenských provozech, praktické
ukázky postupu.
14.Ukázka případové studie fiktivní firmy - postup ekologizačních kroků
Metodický postup řešení v jednotlivých provozech firem .
Způsoby odstraňování ekologických závad, předcházení rizikovým situacím.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.