118-0343/03 – Regionální a městský marketing (Regmark)
Garantující katedra | Katedra regionální a environmentální ekonomiky | Kredity | 3 |
Garant předmětu | prof. Ing. Jan Sucháček, Ph.D. | Garant verze předmětu | prof. Ing. Jan Sucháček, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2006/2007 | Rok zrušení | 2020/2021 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské, navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Budete schopni:
* vysvětlit specifika městského a regionálního marketingu
* diskutovat vznik, vývoj a současné uplatnění této disciplíny
* analyzovat teritoriální marketing v praxi
* identifikovat nástroje, metody a přístupy pro teritoriální marketing typické
* popsat postavení teritoriálního marketingu v rámci územního rozvoje
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Projekt
Ostatní aktivity
Anotace
Cílem předmětu je seznámit posluchače s úlohou a významem regionálního a
městského marketingu pro územní rozvoj. Budou zde analyzovány důvody vzniku a rozšíření tohoto v současnosti se nesmírně dynamicky vyvíjejícího oboru.
Pozornost bude věnována také prvkům a procesům, které náleží do regionálního a
městského marketingu. Vedle teoretických aspektů a souvislostí marketingu
regionů a měst nebude opomenuto ani jeho praktické uplatnění, protože to se
postupně stává neoddělitelnou součástí řízení měst a regionů.
Povinná literatura:
1. Rumpel, P. Teritoriální marketing jako koncept územního rozvoje. Ostravská
univerzita. 2002.
2. Janečková, L., Vaštíková, M. Marketing měst a obcí. Grada Publishing. 1999.
3. Malinovský, J., Kutscherauer, A., Sucháček, J. Management regionů a obcí.
VŠB-TU. RCCV. 2003.
Doporučená literatura:
1. Payne, A. Marketing služeb. Grada Publishing. 1996.
2. Ježek, J. Městský marketing - očekávání a realita. Sládkovičovo: Vysoká škola Visegrádu, 2011.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Samostatné studium doporučené literatury.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Osnova předmětu:
1. Základní vymezení městského a regionálního marketingu. Cíle, úkoly, typy a
principy městského a regionálního (M a R) marketingu.
2. Specifika M a R marketingu. Od tradičního marketingu k jeho teritoriální modifikaci.
3. Obecná východiska M a R marketingu. Fáze procesu a charakteristické rysy M a R marketingu. Financování, institucionální a organizační formy M a R
marketingu.
4. Geneze hlavních proudů M a R marketingu. Vznik a vývoj M a R marketingu ve
vyspělých zemích. Od fordismu k postfordismu.
5. Vznik a vývoj M a R marketingu v tranzitivních zemích. Specifika a
odlišnosti od vyspělých zemí. Rámec aplikace M a R marketingu v ČR.
6. Identifikace marketingového prostředí měst a regionů. Vnější a vnitřní
prostředí měst a regionů. Informační rámec, získávání údajů, jejich analýza,
zpracování a interpretace.
7. Hledání postavení měst a regionů v konkurenčním prostředí. Tržní postavení
(positioning). Segmentace a cílové skupiny.
8. Aplikace marketingového mixu. Vymezení produktu měst a regionů. Kvalita
produktu měst a regionů. Úloha cen, distribuce a materiálního prostředí.
Význam komunikačního mixu, lidských zdrojů, procesů a partnerství.
9. Média a města a regiony. Vliv celostátních a regionálních medií na život a
image měst a regionů.
10. Metody a techniky marketingu M a R. Metody, techniky, modely a praktické
postupy marketingu M a R. Socioekonomický rámec používaných metod.
11. Komplexní teritoriální marketing. Základní elementy a charakteristické rysy.
12. Implementace marketingu M a R. Strategie rozvoje měst a regionů a úloha
marketingu M a R.
13. Případové studie a praxe marketingu M a R.
Podmínky absolvování předmětu
Podmínky absolvování jsou definovány pouze pro konkrétní verzi předmětu a formu studia
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky