119-0319/01 – Právo v reklamní praxi (PvRP)

Garantující katedraKatedra právaKredity5
Garant předmětuprof. JUDr. Naděžda Rozehnalová, CSc.Garant verze předmětuprof. JUDr. Naděžda Rozehnalová, CSc.
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník2Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2019/2020Rok zrušení
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
BAR0580 Mgr. Richard Bartes, Ph.D.
GOD20 Mgr. Pavel Godický
NAV121 Ing. Tereza Prešnajderová, Ph.D.
ROZ21 prof. JUDr. Naděžda Rozehnalová, CSc.
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Klasifikovaný zápočet 2+2

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

V rámci předmětu studenti budou schopni: - popsat rozdíly v regulaci reklamy právem veřejným a právem soukromým - objasnit význam etické samoregulace reklamy - vyhodnotit zákonnost reklamy - analyzovat reklamu podle právní a etické regulace - porovnávat prostředky právní a etické regulace reklamy - doporučovat změny reklamy v souladu se zákonnou a etickou regulací

Vyučovací metody

Přednášky
Cvičení (v učebně)

Anotace

Předmět seznamuje studenty s problematikou veřejnoprávní a soukromoprávní regulace reklamy v ČR a také s její etickou samoregulací. Cílem je vybavit studenty znalostmi umožňujícími rozlišit jednotlivé oblastí regulace reklamy, porozumět jejich navzájem odlišným prostředkům namířeným proti nedovolené reklamě a zhodnotit rizika spojená s právními delikty.

Povinná literatura:

DONDERS, Karen. Public service media in Europe: law, theory and practice. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2021. ISBN 978-1-138-47705-6. CHALOUPKOVÁ, Helena. Mediální právo: komentář. Praha: C.H. Beck, 2019. ISBN 978-80-7400-725-5. ROZEHNAL, Aleš. Média, etika a právo. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2022. ISBN 978-80-7380-884-6.

Doporučená literatura:

KOLAŘÍKOVÁ, Linda a Filip HORÁK. Umělá inteligence & právo. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-783-9. PŘIKRYLOVÁ, Jana a kol. Moderní marketingová komunikace. 2. vyd. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0787-2. SEMERÁDOVÁ, Tereza a Petr WEINLICH. Marketing na Facebooku a Instagramu: využijte naplno organický dosah i sponzorované příspěvky. Brno: Computer Press, 2019. ISBN 978-80-251-4959-1.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

klasifikovaný zápočet – seminární práce a její prezentace, písemný test, povinná docházka na cvičení, aktivní účast na cvičení

E-learning

kurz LMS

Další požadavky na studenta

Během studia plnit zadání a úkoly dané pedagogem. Během studia sledovat aktuální změny legislativy v souladu s pokyny přednášejících.

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

1. Reklama, právní regulace a její historický vývoj, prostředky právní regulace. 2. EU a omezení reklamy. 3. Marketingové pojetí reklamy. Postavení reklamy v marketingovém komunikačním mixu. 4. Reklamní kampaň. Klientský brief. Strategie reklamního sdělení. Kreativní strategie. 5. Zákon o regulaci reklamy: pojem reklamy, systém regulace, kompetentní orgány veřejné správy, prostředky regulace. Nedovolené způsoby šíření, formy a obsah reklamy. 6. Odpovědnost za reklamu. Správní delikty. 7. Reklama v rozhlasovém a televizním vysílání. 8. Ochrana spotřebitele a nekalé obchodní praktiky jako nedovolená reklama. 9. Generální klauzule nekalé soutěže a reklama. Vybrané skutkové podstaty nekalé soutěže. Žaloba na ochranu proti nekalé soutěži. 10. Nevyžádaná obchodní sdělení (spamy), Product placement. Další vybraná omezení reklamy veřejným právem. 11. Etická samoregulace reklamy. Rada pro reklamu. Etický kodex reklamy. Arbitrážní komise. Expertní činnost. 12. Reklama a ochrana osobnosti a pověsti. 13. Občanskoprávní omezení reklamy. Prostředky občanskoprávní ochrany osobnosti fyzické osoby a pověsti právnické osoby. 14. Reklama a osobní údaje. Nakládání s osobními údaji a prostředky regulace.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2019/2020 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Klasifikovaný zápočet Klasifikovaný zápočet 100 (100) 51 3
        Seminární práce Projekt 20  10
        Písemný test Písemka 80  41 3
Rozsah povinné účasti: klasifikovaný zápočet – seminární práce a její prezentace, písemný test, povinná docházka na cvičení, aktivní účast na cvičení

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP: ISP: nepovinná docházka na cvičení, seminární práce, písemný test ve zkouškovém období

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2024/2025 (B0413A050012) Ekonomika a management (S04) Ekonomika a právo v podnikání P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2024/2025 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod P čeština Šumperk 2 povinně volitelný typu B stu. plán
2024/2025 (B0414A050001) Marketing (S02) Marketing a obchod P čeština Ostrava 2 povinně volitelný typu B stu. plán
2024/2025 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2023/2024 (B0413A050012) Ekonomika a management (S04) Ekonomika a právo v podnikání P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2023/2024 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2022/2023 (B0413A050012) Ekonomika a management (S04) Ekonomika a právo v podnikání P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2022/2023 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2021/2022 (B0413A050012) Ekonomika a management (S04) Ekonomika a právo v podnikání P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2021/2022 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2020/2021 (B0413A050012) Ekonomika a management (S04) Ekonomika a právo v podnikání P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2020/2021 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2019/2020 (B0413A050012) Ekonomika a management (S04) Ekonomika a právo v podnikání P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán
2019/2020 (B0414A050001) Marketing (S01) Marketingová komunikace P čeština Ostrava 2 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2023/2024 zimní
2022/2023 zimní
2021/2022 zimní
2020/2021 zimní