119-0324/02 – Právo duševního vlastnictví (PDV)
Garantující katedra | Katedra práva | Kredity | 7 |
Garant předmětu | Mgr. Richard Bartes, Ph.D. | Garant verze předmětu | prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2011/2012 | Rok zrušení | 2012/2013 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
V rámci předmětu studenti budou schopni:
- popsat právní prostředí, definovat předmět úpravy, charakterizovat právní regulaci a vyjmenovat základní podoby
regulace,
- pochopit principy veřejnoprávní a soukromoprávní regulace a vysvětlit rozdíl mezi nimi,
- použít nabyté znalosti a porozumění k objasnění a řešení modelových situací,
- rozpoznat problém v praxi a dovodit příslušnou právní regulaci
- vysvětlit právní stránku problému v praxi
- vyložit právní úpravu a doporučit možná řešení problému v praxi.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Výuka odborníka z praxe (přednáška nebo cvičení)
Anotace
Předmět podává výklad právní úpravy ochrany duševního vlastnictví (právo autorské a práva průmyslová), úpravy ochrany osobních dat, osobnosti fyzické osoby a pověsti osoby právnické, a též úpravy regulace reklamy, v návaznostech na aktuální mediální a internetové prostředí. Studenti se seznámí s pojmy dané oblasti, její systematikou, principy konstrukce právní ochrany a jejími prostředky, případným státním dozorem orgánů veřejné správy a se základy mezinárodní regulace.
Studenti budou schopni popsat právní prostředí, definovat předmět úpravy, charakterizovat právní regulaci, použít nabyté znalosti a porozumění k objasnění a řešení modelových situací praxe užití jednotlivých nehmotných statků nebo kompetentních orgánů státu či právnických osob působících v oblasti ochrany práv.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Osnova předmětu:
1. Právo k nehmotným statkům
Pojem, předmět, systém a zařazení v kontextu českého právního řádu. Ingerence státu do sféry ochrany nehmotných statků.
2. Autorské právo I.
Autorské dílo – pojem, znaky, druhy autorských děl, výluky z předmětu úpravy.
Autor a vznik autorského práva. Obsah autorského práva. Trvání autorského práva.
3. Autorské právo II.
Užití autorského díla. Volné užití. Zákonná licence. Volná díla.
4.Autorské právo III.
Licenční smlouva. Díla se zvláštním režimem užití.
5. Autorské právo IV.
Práva související s autorským právem. Umělecký výkon. Zvukový a obrazově
zvukový záznam, rozhlasové a televizní vysílání.Databáze a její pořizovatel.
6. Autorské právo V.
Kolektivní správa práv. Ochrana autorských a souvisejících práv. Státní dozor.
7.Ochranná známka I.
Označení jako ochranná známka. Rejstřík. Způsobilost zápisu do rejstříku.
Druhy ochranných známek. Majitel ochranné známky.
8. Ochranná známka II.
Řízení o zápise do rejstříku. Licence a přepis známky. Doba platnosti. Zánik práv.
Označení původu a zeměpisná označení
Pojem a odlišnosti režimu značkových oprávnění. Zápisná způsobilost označení.
Uživatelé označení. Řízení o zápise a práva ze zápisu označení. Zrušení zápisu.
9. Vynález
Patent a jeho majitel. Ochrana vynálezu. Licence licence. Řízení o udělení patentu. Evropský patent.
10. Ostatní průmyslová práva
Užitný vzor. Průmyslový vzor. Zlepšovací návrh. Topografie polovodičových
výrobků. Šlechtitelské právo. Vymáhání práv z průmyslového vlastnictví.
.
11.Reklamní právo I
Systém právní regulace reklamy. Zákon o regulaci reklamy. Státní dozor a jeho orgány. Odpovědnost za protiprávní reklamu.
12. Reklamní právo II
Reklama v televizním a rozhlasovém vysílání. Ochrana spotřebitele a reklama.
Reklama v rámci ochrany osobních údajů.
13. Reklamní právo III
Nekalá soutěž a reklama. Etická samoregulace reklamy a její prostředky. Rada pro reklamu a Etický kodex reklamy.
14. Aktuální téma
* Podmínky pro udělení zkoušky: úspěšné absolvování testu z obsahu shora
popsané látky
*Podmínky pro schválení individuálního studijního plánu: shodné se schváleným studijním plánem možností napsání testu v individuálním termínu
dohodnutém s garantem předmětu v době mimo schválený běžný studijní plán.
*Přednáší: Mgr. Pavel Godický, garant předmětu
*Prameny ke studiu:
Základy práva k nehmotným statkům – P. Godický, VŠB – TU Ostrava, 2003
Práva k průmyslovému vlastnictví – R. Horáček, K. Čada, P. Hajn,Praha : C.H.BECK,2005
Ochrana spotřebitele – T. Hulva, Aspi, a.s., Praha : 2005
Právo a reklama – JUDr. F. Winter a kol., Linde Praha a.s., 1996
Průmyslová a autorská práva v mezinárodním obchodě – V. Týč, Linde Praha a.s. , 1997
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.