119-0327/02 – Reklamní právo (RP)

Garantující katedraKatedra právaKredity3
Garant předmětuMgr. Pavel GodickýGarant verze předmětuMgr. Pavel Godický
Úroveň studiapregraduální nebo graduálníPovinnostpovinný
Ročník3Semestrzimní
Jazyk výukyčeština
Rok zavedení2009/2010Rok zrušení2011/2012
Určeno pro fakultyEKFUrčeno pro typy studiabakalářské, navazující magisterské
Výuku zajišťuje
Os. čís.JménoCvičícíPřednášející
GOD20 Mgr. Pavel Godický
Rozsah výuky pro formy studia
Forma studiaZp.zak.Rozsah
prezenční Zkouška 1+1

Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi

V rámci předmětu studenti budou schopni: - popsat právní prostředí, definovat předmět úpravy,charakterizovat právní regulaci a vyjmenovat základní podoby regulace, - pochopit principy veřejnoprávní a soukromoprávní regulace a vysvětlit rozdíl mezi nimi, - použít nabyté znalosti a porozumění k objasnění a řešení modelových situací. Osnova předmětu: Úvod do předmětu Pojem reklama. Právní regulace a její vývoj. Prostředky právní regulace. EU a omezení reklamy Reklama a veřejné právo I. Zákon o regulaci reklamy: pojem „reklama“, sytém regulace, kompetentní orgány státní správy, prostředky regulace. Reklama a veřejné právo II. Zakázané způsoby šíření, formy a obsahu reklamy ( klamavá reklama, podprahová reklama, skrytá reklama a jiné ). Reklama a veřejné právo III. Omezení způsobu šíření, formy a obsahu reklamy některých komodit zboží a služeb (tabákové výrobky, alkoholické nápoje, zbraně a střelivo a jiné ). Reklama a veřejné právo IV. Reklama v rozhlasovém a televizním vysílání. Postavení rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Reklama a veřejné právo V. Regulace reklamy v ostatních oblastech veřejného práva (tiskový zákon, zákon o některých službách informační společnosti, zákon o loteriích a jiných podobných hrách, zákon o pozemních komunikacích, zákon o elektronických komunikacích, zákon o ochraně spotřebitele). Odpovědnost za šíření reklamy dle veřejného práva. Šíření reklamy jako správní delikt (sankční řízení ) a jako trestný čin ( vybrané skutkové podstaty trestných činů ). Reklama v rámci nekalé soutěže Vybrané skutkové podstaty nekalé soutěže. Generální klauzule nekalé soutěže a reklama. Soukromo právní aspekty regulace reklamy. Právní ochrana proti nekale soutěžní reklamě Žaloba na ochranu proti nekalé soutěži jako prostředek ochrany proti nedovolené reklamě dle soukromého práva. Etická samoregulace reklamy Rada pro reklamu. Etický kodex reklamy. Arbitrážní komise. Expertní činnost Autorské dílo a další autorsko právní statky v reklamě Autorské dílo a autor. Umělecký výkon a výkonný umělec. Zvukový a zvukově obrazový záznam. Kolektivní správce. Licence Průmyslová práva v reklamě Ochranná známka a práva k ní. Označení původu a zeměpisná označení a práva k nim. Průmyslový vzor a práva k němu.

Vyučovací metody

Anotace

Výklad je změřen na veřejnoprávní a soukromoprávní úpravu regulace reklamy s akcentem na vzájemné vazby a dále na současnou formu samoregulace, danou konsenzem osob podnikajících v oblasti reklamy. Do tématu je také včleněn výklad základů autorsko a průmyslově právní úpravy, mající s šířením reklamy zásadní souvislost.

Povinná literatura:

Nováková, E.; Jandová, V. Reklama a její regulace. Praha: Linde Praha, 2006. Winter, F. Právo a reklama v praxi. Praha: Linde Praha, 2007.

Doporučená literatura:

Winter, F. a kol. Právo a reklama. Praha: Linde Praha, 1996. Winter, F. Reklama a právo. Praha: Orac Praha, 2001. Munková, J. Právo proti nekalé soutěži. Praha: C. H. Beck, 1996. Hulva, T. Ochrana spotřebitele. Praha: Aspi, a.s., 2005. Horáček, R.; Čada, K. Hajn, P. Práva k průmyslovému vlastnictví. Praha: C. H. Beck, 2005. Chaloupková, H.; Holý, M. Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Praha: C. H. Beck, 2004. Telec, I. Tvůrčí práva duševního vlastnictví. Brno: MU Brno, 1994.

Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta

E-learning

Další požadavky na studenta

Prerekvizity

Předmět nemá žádné prerekvizity.

Korekvizity

Předmět nemá žádné korekvizity.

Osnova předmětu

Úvod do předmětu Pojem reklama. Právní regulace a její vývoj. Prostředky právní regulace. EU a omezení reklamy Reklama a veřejné právo I. Zákon o regulaci reklamy: pojem „reklama“, sytém regulace, kompetentní orgány státní správy, prostředky regulace. Reklama a veřejné právo II. Zakázané způsoby šíření, formy a obsahu reklamy ( klamavá reklama, podprahová reklama, skrytá reklama a jiné ). Reklama a veřejné právo III. Omezení způsobu šíření, formy a obsahu reklamy některých komodit zboží a služeb (tabákové výrobky, alkoholické nápoje, zbraně a střelivo a jiné ). Reklama a veřejné právo IV. Reklama v rozhlasovém a televizním vysílání. Postavení rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Reklama a veřejné právo V. Regulace reklamy v ostatních oblastech veřejného práva (tiskový zákon, zákon o některých službách informační společnosti, zákon o loteriích a jiných podobných hrách, zákon o pozemních komunikacích, zákon o elektronických komunikacích, zákon o ochraně spotřebitele). Odpovědnost za šíření reklamy dle veřejného práva. Šíření reklamy jako správní delikt (sankční řízení ) a jako trestný čin ( vybrané skutkové podstaty trestných činů ). Reklama v rámci nekalé soutěže Vybrané skutkové podstaty nekalé soutěže. Generální klauzule nekalé soutěže a reklama. Soukromo právní aspekty regulace reklamy. Právní ochrana proti nekale soutěžní reklamě Žaloba na ochranu proti nekalé soutěži jako prostředek ochrany proti nedovolené reklamě dle soukromého práva. Etická samoregulace reklamy Rada pro reklamu. Etický kodex reklamy. Arbitrážní komise. Expertní činnost Autorské dílo a další autorsko právní statky v reklamě Autorské dílo a autor. Umělecký výkon a výkonný umělec. Zvukový a zvukově obrazový záznam. Kolektivní správce. Licence Průmyslová práva v reklamě Ochranná známka a práva k ní. Označení původu a zeměpisná označení a práva k nim. Průmyslový vzor a práva k němu.

Podmínky absolvování předmětu

Prezenční forma (platnost od: 2009/2010 zimní semestr)
Název úlohyTyp úlohyMax. počet bodů
(akt. za podúlohy)
Min. počet bodůMax. počet pokusů
Zkouška Zkouška 100  51 3
Rozsah povinné účasti:

Zobrazit historii

Podmínky absolvování předmětu a účast na cvičeních v rámci ISP:

Zobrazit historii

Výskyt ve studijních plánech

Akademický rokProgramObor/spec.Spec.ZaměřeníFormaJazyk výuky Konz. stř.RočníkZLTyp povinnosti
2010/2011 (N6202) Hospodářská politika a správa (6202T095) Ekonomika a právo v žurnalistice P čeština Ostrava 2 povinně volitelný stu. plán
2010/2011 (B6208) Ekonomika a management (6208R011) Ekonomika a právo v podnikání P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán
2009/2010 (B6208) Ekonomika a management (6208R011) Ekonomika a právo v podnikání P čeština Ostrava 3 povinný stu. plán

Výskyt ve speciálních blocích

Název blokuAkademický rokForma studiaJazyk výuky RočníkZLTyp blokuVlastník bloku

Hodnocení Výuky



2009/2010 zimní