119-0327/02 – Reklamní právo (RP)
Garantující katedra | Katedra práva | Kredity | 3 |
Garant předmětu | Mgr. Pavel Godický | Garant verze předmětu | Mgr. Pavel Godický |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 3 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2009/2010 | Rok zrušení | 2011/2012 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské, bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
V rámci předmětu studenti budou schopni:
- popsat právní prostředí, definovat předmět úpravy,charakterizovat právní regulaci a vyjmenovat základní podoby regulace,
- pochopit principy veřejnoprávní a soukromoprávní regulace a vysvětlit rozdíl mezi
nimi,
- použít nabyté znalosti a porozumění k objasnění a řešení modelových situací.
Osnova předmětu:
Úvod do předmětu
Pojem reklama. Právní regulace a její vývoj. Prostředky právní regulace. EU a omezení reklamy
Reklama a veřejné právo I. Zákon o regulaci reklamy: pojem „reklama“, sytém regulace, kompetentní orgány státní správy, prostředky regulace.
Reklama a veřejné právo II.
Zakázané způsoby šíření, formy a obsahu reklamy ( klamavá reklama, podprahová reklama, skrytá reklama a jiné ).
Reklama a veřejné právo III.
Omezení způsobu šíření, formy a obsahu reklamy některých komodit zboží a služeb (tabákové výrobky, alkoholické nápoje, zbraně a střelivo a jiné ).
Reklama a veřejné právo IV.
Reklama v rozhlasovém a televizním vysílání. Postavení rady pro rozhlasové a televizní vysílání.
Reklama a veřejné právo V.
Regulace reklamy v ostatních oblastech veřejného práva (tiskový zákon, zákon o některých službách informační společnosti, zákon o loteriích a jiných podobných hrách, zákon o pozemních komunikacích, zákon o elektronických komunikacích, zákon o ochraně spotřebitele).
Odpovědnost za šíření reklamy dle veřejného práva. Šíření reklamy jako správní delikt (sankční řízení ) a jako trestný čin ( vybrané skutkové podstaty trestných činů ).
Reklama v rámci nekalé soutěže
Vybrané skutkové podstaty nekalé soutěže. Generální klauzule nekalé soutěže a reklama. Soukromo právní aspekty regulace reklamy.
Právní ochrana proti nekale soutěžní reklamě
Žaloba na ochranu proti nekalé soutěži jako prostředek ochrany proti nedovolené reklamě dle soukromého práva.
Etická samoregulace reklamy
Rada pro reklamu. Etický kodex reklamy. Arbitrážní komise. Expertní činnost
Autorské dílo a další autorsko právní statky v reklamě
Autorské dílo a autor. Umělecký výkon a výkonný umělec. Zvukový a zvukově obrazový záznam. Kolektivní správce. Licence
Průmyslová práva v reklamě
Ochranná známka a práva k ní. Označení původu a zeměpisná označení a práva k nim.
Průmyslový vzor a práva k němu.
Vyučovací metody
Anotace
Výklad je změřen na veřejnoprávní a soukromoprávní úpravu regulace reklamy s akcentem na vzájemné vazby a dále na současnou formu samoregulace, danou konsenzem osob podnikajících v oblasti reklamy. Do tématu je také včleněn výklad základů autorsko a průmyslově právní úpravy, mající s šířením reklamy
zásadní souvislost.
Povinná literatura:
Nováková, E.; Jandová, V. Reklama a její regulace. Praha: Linde Praha, 2006.
Winter, F. Právo a reklama v praxi. Praha: Linde Praha, 2007.
Doporučená literatura:
Winter, F. a kol. Právo a reklama. Praha: Linde Praha, 1996.
Winter, F. Reklama a právo. Praha: Orac Praha, 2001.
Munková, J. Právo proti nekalé soutěži. Praha: C. H. Beck, 1996.
Hulva, T. Ochrana spotřebitele. Praha: Aspi, a.s., 2005.
Horáček, R.; Čada, K. Hajn, P. Práva k průmyslovému vlastnictví. Praha: C. H. Beck, 2005.
Chaloupková, H.; Holý, M. Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Praha: C. H. Beck, 2004.
Telec, I. Tvůrčí práva duševního vlastnictví. Brno: MU Brno, 1994.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Úvod do předmětu
Pojem reklama. Právní regulace a její vývoj. Prostředky právní regulace. EU a omezení reklamy
Reklama a veřejné právo I. Zákon o regulaci reklamy: pojem „reklama“, sytém regulace, kompetentní orgány státní správy, prostředky regulace.
Reklama a veřejné právo II.
Zakázané způsoby šíření, formy a obsahu reklamy ( klamavá reklama, podprahová reklama, skrytá reklama a jiné ).
Reklama a veřejné právo III.
Omezení způsobu šíření, formy a obsahu reklamy některých komodit zboží a služeb (tabákové výrobky, alkoholické nápoje, zbraně a střelivo a jiné ).
Reklama a veřejné právo IV.
Reklama v rozhlasovém a televizním vysílání. Postavení rady pro rozhlasové a televizní vysílání.
Reklama a veřejné právo V.
Regulace reklamy v ostatních oblastech veřejného práva (tiskový zákon, zákon o některých službách informační společnosti, zákon o loteriích a jiných podobných hrách, zákon o pozemních komunikacích, zákon o elektronických komunikacích, zákon o ochraně spotřebitele).
Odpovědnost za šíření reklamy dle veřejného práva. Šíření reklamy jako správní delikt (sankční řízení ) a jako trestný čin ( vybrané skutkové podstaty trestných činů ).
Reklama v rámci nekalé soutěže
Vybrané skutkové podstaty nekalé soutěže. Generální klauzule nekalé soutěže a reklama. Soukromo právní aspekty regulace reklamy.
Právní ochrana proti nekale soutěžní reklamě
Žaloba na ochranu proti nekalé soutěži jako prostředek ochrany proti nedovolené reklamě dle soukromého práva.
Etická samoregulace reklamy
Rada pro reklamu. Etický kodex reklamy. Arbitrážní komise. Expertní činnost
Autorské dílo a další autorsko právní statky v reklamě
Autorské dílo a autor. Umělecký výkon a výkonný umělec. Zvukový a zvukově obrazový záznam. Kolektivní správce. Licence
Průmyslová práva v reklamě
Ochranná známka a práva k ní. Označení původu a zeměpisná označení a práva k nim.
Průmyslový vzor a práva k němu.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky