119-0349/01 – Právo a reklama (PaR)
Garantující katedra | Katedra práva | Kredity | 3 |
Garant předmětu | Mgr. Pavel Godický | Garant verze předmětu | Mgr. Pavel Godický |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2013/2014 | Rok zrušení | 2021/2022 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
V rámci předmětu studenti budou schopni:
- popsat rozdíly v regulaci reklamy právem veřejným a právem soukromým
- objasnit význam etické samoregulace reklamy
- vyhodnotit zákonnost reklamy
- analyzovat reklamu podle právní a etické regulace
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Seznámit studenty s problematikou veřejnoprávní a soukromoprávní regulace reklamy v ČR a její etickou samoregulací. Cílem je vybavit studenty znalostmi umožňujícími rozlišit jednotlivé oblastí regulace reklamy, porozumět jejich navzájem odlišným prostředkům namířeným proti nedovolené reklamě a zhodnotit rizika spojená s právními delikty.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Během studia sledovat aktuální změny legislativy v souladu s pokyny přednášejících.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Úvod do předmětu
Informační společnost a reklama. Ochranná funkce práva. Právní regulace, její systém, prostředky a historický vývoj. Samoregulace reklamy. Reklama a marketing.
Marketingové pojetí reklamy
Postavení reklamy v marketingovém komunikačním mixu. Charakteristika, cíle a typy reklamy. Fáze tvorby reklamní kampaně. Spolupráce s reklamní agenturou. Hodnocení účinnosti reklamní kampaně.
Reklamní kampaň.
Klientský brief v rámci plánování reklamní kampaně. Strategie reklamního sdělení. Kreativní strategie. Formáty reklamy a reklamní apely. Realizace reklamní kampaně.
Reklama a veřejné právo
Charakter veřejnoprávní regulace reklamy, prameny a systém právní úpravy. Zákon o regulaci reklamy. Pojem „reklama“. Zakázané způsoby šíření reklamy.
Reklama a veřejné právo
Obecná omezení obsahu reklamy. Ochrana některých společenských skupin Zákaz a omezení reklamy některých druhů zboží a služeb.
Reklama a veřejné právo
Reklama v rozhlasovém a televizním vysílání. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání a její působnost ve veřejné správě. Zvláštní regulace reklamy ve vysílání.
Reklama a veřejné právo
Regulace reklamy v ostatních oblastech veřejné správy: ochrana spotřebitele, spamy čili nevyžádaná obchodní sdělení, a jiné.
Reklama a veřejné právo
Odpovědnost za šíření reklamy dle veřejného práva. Nedovolená reklama jako správní delikt.
Působnost orgánů státní správy v oblasti regulace reklamy. Veřejnoprávní sankce.
Reklama a soukromé právo
Charakter soukromoprávní regulace reklamy, prameny a systém právní úpravy. Soukromoprávní prostředky ochrany před reklamou. Ochrana osobnosti fyzické osoby a pověsti právnické osoby.
Reklama a nekalá soutěž
Nekalá soutěž. Vybrané skutkové podstaty nekalého soutěžení reklamou. Generální klauzule nekalé soutěže a reklama. Žaloba na ochranu proti nekalé soutěži jako prostředek ochrany proti nedovolené reklamě dle soukromého práva.
Etická samoregulace reklamy
Charakter samoregulace reklamy a její podmínky. Rada pro reklamu. Etický kodex reklamy. Arbitrážní komise. Expertní činnost pro veřejnou správu a soudy.
Etická samoregulace reklamy
Etika v reklamě dle etického kodexu reklamy. Další etické kodexy v České republice.
Aktuální téma a problematika.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky