120-0568/03 – Mezinárodní konkurenceschopnost (INC)
Garantující katedra | Katedra mezinárodních ekonomických vztahů | Kredity | 5 |
Garant předmětu | doc. Ing. Michaela Melecká Staníčková, Ph.D. | Garant verze předmětu | doc. Ing. Michaela Melecká Staníčková, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | | |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2020/2021 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Pochopit podstatu konkurenceschopnosti a faktory, které ji ovlivňují a naučit se připravovat strategie na její podporu.
2. Analyzovat pojmy národní, regionální a mezinárodní konkurenceschopnost v globálním světě.
3. Zhodnotit a porovnat politiky na podporu růstu konkurenceschopnosti v EU a ve světě (podpora rozvoje regionů, systémy inovací, regionální inovační strategie, znalostní a informační společnost).
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními teoreticko-metodickými východisky problematiky konkurenceschopnosti z hlediska sektorového a územního, jenž jsou následně aplikovány na determinanty a nastavení strategií na podporu a zvyšování konkurenceschopnosti v mezinárodním kontextu a s orientací na EU a její členské státy, a dále s konkrétním zaměřením na ekonomiku ČR a její regionální rozvoj.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Aktivní účast na přednáškách.
E-learning
Kurz je součástí LMS Moodle
Další požadavky na studenta
Další požadavky nejsou vyžadovány.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Úvod do předmětu. Úvod do problematiky konkurenceschopnosti – ekonomické teorie.
2. Teoretická východiska, přístupy k měření a hodnocení konkurenceschopnosti.
3. Konkurenceschopnost jako globální fenomén mezinárodních obchodních vztahů. Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti – hard powers.
4. Globalizační procesy ve světové ekonomice – dopady na konkurenceschopnost světových regionů. Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti – soft powers.
5. Požadavky nové ekonomiky – věda-výzkum-inovace a znalostně-orientovaná ekonomika jako prostředek zvyšování konkurenceschopnosti.
6. Teritorium jako konkurenční výhoda i nevýhoda – územní souvislosti konkurenceschopnosti.
7. Konkurenceschopnost EU I – specifikum konceptu a soustava strategických/programových opatření na podporu konkurenceschopnosti.
8. Konkurenceschopnost EU II – kompatibilita se společnou obchodní politikou EU, aspekty konkurenceschopnosti z hlediska vnitřního a vnějšího trhu.
9. Konkurenceschopnost EU III – kompatibilita s politikou soudržnosti v programovém období 2014-2020, období post 2020.
10. Regionální dimenze konkurenceschopnosti EU – disparity a podpora regionální rozvoje s podporu ESI fondů 2014-2020.
11. Konkurenceschopnost České republiky I – konkurenční výhody a nevýhody, lokální specifika.
12. Konkurenceschopnost České republiky II – národní a evropské formy podpory.
13. Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti ČR pro období 2012-2020 – Zpět na vrchol. Jak připravit Českou republiku na budoucnost?
14. Konkurenceschopnost a implikace pro veřejnou politiku. Aktuální dění v problematice.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.