120-0569/01 – Mezinárodní měnová integrace (IMI)
Garantující katedra | Katedra mezinárodních ekonomických vztahů | Kredity | 5 |
Garant předmětu | Ing. Bc. Monika Mynarzová, Ph.D. | Garant verze předmětu | Ing. Bc. Monika Mynarzová, Ph.D. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný typu B |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | angličtina |
Rok zavedení | 2019/2020 | Rok zrušení | |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
1. Definovat principy teorie optimálních měnových oblastí.
2. Objasnit fungování historických i měnových unií ve světě.
3. Vyhodnotit rozhodování centrálních bank.
4. Analyzovat měnovou integraci v Evropě.
3. Navrhovat manažerská rozhodnutí podle aktuálního vývoje mezinárodní hospodářské politiky.
4. Predikovat budoucí vývoj základních makroekonomických ukazatelů.
Vyučovací metody
Přednášky
Cvičení (v učebně)
Anotace
Studenti se seznámí s teoretickým rámcem pro zkoumání optimality měnových oblastí. Jádrem předmětu je pak teorie měnové integrace, rozbor historických i současných měnových unií ve světě. Součástí předmětu je také analýza měnové integrace v Evropě, institucionální rámec Evropského systému centrálních bank a zhodnocení pozice eurozóny ve světové ekonomice.
Povinná literatura:
Doporučená literatura:
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
Zápočet – aktivní účast na cvičeních, prezentace
Zkouška – kombinovaná zkouška (písemná a ústní část)
E-learning
Kurz je součástí LMS Moodle.
Další požadavky na studenta
Studium literatury v angličtině.
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Teorie optimální měnové oblasti - definice optimální měnové oblasti, klasická teorie optimální měnové oblasti, nový Mundellův model optimální měnové oblasti, rozvoj teorie optimální měnové oblasti.
2. Analýza nákladů vytvoření měnové unie - inflace vs. Nezaměstnanost, institucionální rozdíly na trzích práce, rozdíly v dynamice ekonomického růstu, rozdíly v právních a finančních systémech, Balassa-Samuelsonův efekt.
3. Přínosy společné měny - eliminace transakčních nákladů, transparentnost cen, eliminace kurzového rizika, růst vzájemného obchodu a ekonomický růst.
4. Náklady a přínosy společné měny – srovnání - endogenita procesu měnové integrace, model GG-LL, marginalistický přístup k OCA a k analýze nákladů a výnosů, vliv na úroveň bohatství
5. Asymetrické šoky v měnové unii - definice a typy asymetrických šoků, sladěnost hospodářských cyklů, mobilita pracovních sil, symetrické šoky s asymetrickými dopady.
6. Historické měnové unie - Německo-rakouská měnová unie, Latinská měnová unie, Skandinávská měnová unie, Belgicko-lucemburská měnová unie, Česko-slovenská měnová unie.
7. Současné měnové unie ve světě - Unie jihoamerických národů (UNASUR), Východokaribská měnová unie, Západoafrická a středoafrická měnová unie, Měnová unie CFP franku.
8. Nejvýznamnější de facto měnové unie ve světě - Spojené státy americké, švýcarský frank, ruský rubl, indická rupie.
9. Historie měnové integrace v Evropě - Wernerova zpráva- had v tunelu, evropský měnový systém.
10. Realizace projektu společné evropské měny - Delorsova zpráva, Maastrichtská smlouva, konvergenční kritéria, důvody nečlenství Švédska, Dánska a Spojeného království Velké Británie a Severního Irska.
11. Evropská centrální banka (ECB) - institucionální rámec Evropského systému centrálních bank (ESCB) a ECB, strategie měnové politiky ECB.
12. Nástroje měnové politiky ECB - standardní měnově-politické nástroje ECB, nestandardní měnově-politické nástroje ECB.
13. Přijímání nových členů do evropské měnové unie - proces reálné a nominální konvergence.
14. Pozice eurozóny ve světové ekonomice - ekonomická komparace eurozóny s USA, srovnání pozice amerického dolaru a eura v mezinárodním měnovém systému.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.