121-0304/01 – History and the Present State of Mass Media (DSMM)
Gurantor department | Department of Economics Journalism | Credits | 5 |
Subject guarantor | PhDr. Tomáš Lysoněk | Subject version guarantor | PhDr. Tomáš Lysoněk |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 1 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2005/2006 | Year of cancellation | 2016/2017 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
Give technical and social conditions of media origin
Describe a political, economic and cultural role of media
Describe changes in media structure
Explain transformation of journalism during the 19th and the 20th century
Clarify transformation of media
Explain the impact of globalization on media activities development
Compare the development of Czechoslovak media with the world
Apply the acquired knowledge of mass media development to the current media situation
Teaching methods
Lectures
Summary
Předmět Dějiny a současnost masových médií (metodologicky spadající do oblasti
sociální historie) je úvodem do studia dějin a současnosti masových médií a
podává přehled o hlavních vývojových etapách světových médií do konce 20.
století v nejvyspělejších zemích v kontextu s vývojem médií na území dnešní
ČR. Předmět se koncentruje na výklad nejvýznamnějších politických a
sociálních, ale i technologických podmínek vývoje médií a na vybrané příklady
vydavatelských a novinářských osobností, na směrodatná média a roli příjemců.
Cíle předmětu Dějiny a současnost masových médií je na hlavních trendech ve
vývoji periodického tisku, rozhlasu a televize nabídnout studentům profesní,
sociální a politický kontext jejich budoucí práce a podpořit povědomí o
historických souvislostech novinářství . Jádrem práce v kurzu je aplikace
získaných poznatků o vývoji masových médií na současnou mediální situaci.
Compulsory literature:
Postman, Neil (1999): A Bridge to the Eighteenth Century: N.Y.: Alfred A.Knopf Inc.
Recommended literature:
Emery, M, Emery E. (1992): The Press and America: New Jersey: Prentice Hall
Additional study materials
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
seznámení se s texty pojednávajícími o dané problematice (zadá vyučující) a rozprava ve cvičeních nad těmito texty
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Cultural and social consequences of the invention of book-printing for the modern society, the beginnings of printed periodicals in Europe
2. The beginnings of journalism in the context of society modernization (the origin of public sphere)
3. Periodical newspapers and journals and their readers in the17th, the18th and the 19th century in the advanced European countries and the U.S.A.
4. Alterations of journalism during the 19th century (from the development of mass press in France, England and the U.S.A. through the first news agencies to the Northcliff revolution)
5. Development of periodicals on the territory of the current Czech Republic (up to 1918)
6. Technical and social conditions of transmitting media origin (telegraph, telephone, radio broadcasting)
7. Political, economic and also cultural role of media in 1918-1945 in Europe and the U.S.A.
8. Development of the Czechoslovak media in the interwar period and in the period of the Protectorate of Bohemia and Moravia
9. Political and social changes in the position of media in the second half of the 20th century on the example of selected countries
10. Character of changes in the structure of the Czechoslovak media development (1945-1968/69 and in the period of normalization in 1970-1989
11. Transformation of media and media system at the beginning of the nineties of the 20th century
12. The beginnings of new media and a shift in the position of mass media, trends in their development (the influence of globalization, co-modification, commercialization, concentration of ownership)
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction