121-0304/01 – Dějiny a současnost masových médií (DSMM)
Garantující katedra | Katedra ekonomické žurnalistiky | Kredity | 5 |
Garant předmětu | PhDr. Tomáš Lysoněk | Garant verze předmětu | PhDr. Tomáš Lysoněk |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2005/2006 | Rok zrušení | 2016/2017 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Vyjmenovat technické a sociální podmínky vzniku médií
Popsat politickou, ekonomickou a kulturní úlohu médií
Popsat změny ve struktuře médií
Vysvětlit proměny žurnalistiky během 19. a 20. století
Objasnit transformaci médií
Vysvětlit vliv globalizace na vývoj mediální činnosti
Porovnat vývoj československých médií se světem
Aplikovat získané poznatky o vývoji masových médií na současnou mediální situaci
Vyučovací metody
Přednášky
Anotace
Předmět Dějiny a současnost masových médií (metodologicky spadající do oblasti
sociální historie) je úvodem do studia dějin a současnosti masových médií a
podává přehled o hlavních vývojových etapách světových médií do konce 20.
století v nejvyspělejších zemích v kontextu s vývojem médií na území dnešní
ČR. Předmět se koncentruje na výklad nejvýznamnějších politických a
sociálních, ale i technologických podmínek vývoje médií a na vybrané příklady
vydavatelských a novinářských osobností, na směrodatná média a roli příjemců.
Cíle předmětu Dějiny a současnost masových médií je na hlavních trendech ve
vývoji periodického tisku, rozhlasu a televize nabídnout studentům profesní,
sociální a politický kontext jejich budoucí práce a podpořit povědomí o
historických souvislostech novinářství . Jádrem práce v kurzu je aplikace
získaných poznatků o vývoji masových médií na současnou mediální situaci.
Povinná literatura:
Bednařík, P., Jirák, J., Köpplová, B.: Dějiny českých médií, Grada, 2011
Jirák, J.- Köpplová, B.: Masová média. Praha: Portál, 2009
Bednařík, Petr, Čábelová, Lenka, Köpplová Barbara, Moravec,V.: Dějiny českých médií v datech, Karolinum, 2003
Doporučená literatura:
Köppl, L., Köpplová, B. (1988): Dějiny světové žurnalistiky I. Praha: Novinář
Habermas, J.: Strukturální přeměny veřejnosti, Praha: Filosofia, 2000
Prokop, Dieter: Boj o média, Karolinum, 2005
Altschull, J.Herbert (1990): From Milton to McLuhan, N.Y.: Longman
Postman, Neil (1999): A Bridge to the Eighteenth Century: N.Y.: Alfred A.Knopf Inc.
Emery, M, Emery E. (1992): The Press and America: New Jersey: Prentice Hall
Wilke, Jürgen (2000): Grundzüge der Medien- und Kommunikationsgeschichte: Köln, Weimar, Wien, Böhlau
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
seznámení se s texty pojednávajícími o dané problematice (zadá vyučující) a rozprava ve cvičeních nad těmito texty
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Osnova předmětu:
1. Kulturní a sociální důsledky vynálezu knihtisku na novodobou
společnost, počátky tištěných periodik v Evropě;
2. Počátky žurnalistiky v kontextu modernizace společnosti (vznik veřejné
sféry)
3. Periodické noviny a časopisy a jejich čtenáři v 17., 18. a 19.
století ve vyspělých evropských zemích a v USA
4. Proměny žurnalistiky během 19. století (od vzniku masového tisku ve
Francii, Anglii a USA přes první zpravodajské agentury k northcliffovské
revoluci)
5. Rozvoj periodik na území dnešní ČR (do r. 1918)
6. Technické a sociální podmínky vzniku vysílacích médií (telegraf,
telefon, rozhlas)
7. Politická, ekonomická i kulturní úloha médií v letech 1918-1945 v
Evropě a USA
8. Vývoj československých médií v meziválečném období a době
Protektorátu Čechy a Morava
9. Politické a společenské změny v postavení médií ve druhé polovině 20.
století na příkladu vybraných zemí
10. Charakter změn ve struktuře vývoje československých médií (1945-
1968/69) a v období normalizace v letech 1970-1989
11. Transformace médií a mediálního systému na počátku 90. let 20. století
12. Nástup nových médií a posun v postavení masových médií, trendy v
jejich vývoji (vliv globalizace, komodifikace, komercionalizace, koncentrace
vlastnictví)
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky