121-0308/02 – The Basics of Journalism and News Training B (ZNP)
Gurantor department | Department of Economics Journalism | Credits | 2 |
Subject guarantor | Mgr. Ivana Šuláková | Subject version guarantor | Mgr. Ivana Šuláková |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 2 | Semester | summer |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2006/2007 | Year of cancellation | 2011/2012 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Bachelor |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
Specify journalistic genres
Describe the use of particular journalistic genres in processing of various thematic areas
Explain differences in the use of journalistic genres in processing of various themes
Clarify media organizational level and the related role of editorial staff
Compare specific types of journalistic genres used in specific media
Use journalistic genres in practice
Teaching methods
Seminars
Summary
Posluchači bakalářského studia by se měli v tomto dvousemestrovém předmětu
osvojit pracovní nástroje žurnalistiky, seznámí se s pracovními postupy v
žurnalistice. Získají základní orientaci v profesních problémech, tématech,
rubrikách. Nezbytnou součástí studia mají být také základy redigování,
redakčního marketingu a managementu. Předpokladem pro úspěšné zvládnutí
předmětu je dobrá orientace v aktuálních domácích událostech – nutné
permanentní sledování denního tisku, zpravodajských relací TV+R. S nabytými
teoretickými a faktografickými informacemi je schopen samostatně uplatnit se v
praxi. Své schopnosti by měl student prokázat při samostatné práci na zadané
téma. Podmínkou pro udělení zápočtu je písemná práce a aktivní účast na
seminářích. Podmínkou pro udělení zkoušky je ústní prověření znalostí +
písemná praktická práce na zadané téma.
Compulsory literature:
HOSKINS, C. Media economics: applying economics to new and traditional media. Thousand Osk: Sage 2004.
Kinross, R. Modern Typography: an Essay in Critical History. London:
Hyphen Press, 1992.
TUNSTALL, J. Media occupation and professions. Oxford. Oxford UP 2001.
Recommended literature:
HOSKINS, C. Media economics: applying economics to new and traditional media. Thousand Osk: Sage 2004.
Kinross, R. Modern Typography: an Essay in Critical History. London:
Hyphen Press, 1992.
TUNSTALL, J. Media occupation and professions. Oxford. Oxford UP 2001.
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
nejsou další požadavky
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
A process of journalistic texts creation; composition of news; lead
4. Language and the style of journalism; words, sentences, over-sentence forms
5. Language and the style of headlines
6. Meta-language expressions in journalism; words accentuated by quotes
7. Means of indirect nomination in journalism
8. Means of non-verbal communication in journalism
9. Editorial
10. Information article, story
11. Essay and other entertainment genres
12. Report; interview; review; editorial
13. Feature; a short story from the court vs. a report from the court
14. Investigative journalism
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.