121-0308/03 – Základy novinářské práce a zpravodajský trénink B (ZNP)
Garantující katedra | Katedra ekonomické žurnalistiky | Kredity | 3 |
Garant předmětu | Mgr. Ivana Šuláková | Garant verze předmětu | Mgr. Ivana Šuláková |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2010/2011 | Rok zrušení | 2016/2017 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Vyjmenovat žurnalistické žánry
Popsat využití jednotlivých žurnalistických žánrů při zpracování různých tématických okruhů
Vysvětlit rozdíly ve využití žurnalistických žánrů při zpracování různých témat
Objasnit organizační úroveň médií a postavení redakce v něm
Porovnat jednotlivé druhy žurnalistických žánrů užívaných v jednotlivých médiích
využít žurnalistické žánry v praxi
Vyučovací metody
Semináře
Anotace
Posluchači bakalářského studia by se měli v tomto dvousemestrovém předmětu
osvojit pracovní nástroje žurnalistiky, seznámí se s pracovními postupy v
žurnalistice. Získají základní orientaci v profesních problémech, tématech,
rubrikách. Nezbytnou součástí studia mají být také základy redigování,
redakčního marketingu a managementu. Předpokladem pro úspěšné zvládnutí
předmětu je dobrá orientace v aktuálních domácích událostech – nutné
permanentní sledování denního tisku, zpravodajských relací TV+R. S nabytými
teoretickými a faktografickými informacemi je schopen samostatně uplatnit se v
praxi. Své schopnosti by měl student prokázat při samostatné práci na zadané
téma. Podmínkou pro udělení zápočtu je písemná práce a aktivní účast na
seminářích. Podmínkou pro udělení zkoušky je ústní prověření znalostí +
písemná praktická práce na zadané téma.
Povinná literatura:
Kolektiv: Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 2001
Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Praha“ Karolinum 1995
McLuhan, M. (1990): Jak rozumět médiím. Praha: Odeon 1991
Doporučená literatura:
Hvížďala, K: Mardata – Vzpoury v žurnalistice, Praha: Portál, 2011
Russ, S: Žurnalistika - Kompletní průvodce praktickou žurnalistikou, Praha: Grada, 2005
Kol. autorů: Zpravodajatví v médiích, Praha: Karolinum, 2005
Denní tisk, zpravodajské internetové portály, týdeníky (reflex, Respekt, Týden, Marketing média, Euro)
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
ccccccccccccccccccccccccccccccccccc
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
* Informační zdroje, práce s informacemi, příprava, objektivita
* Zpráva – vznik a vývoj, zpráva a její druhy, zpráva v deníku tisku, zpráva v
rozhlase, zpráva
v televizi, stavba zprávy (obrazová+zvuková), zpravodajství v
nestandardních-extremních
situacích, analýza současného zpravodajství v médiích, znalostní test
* Reportáž, vývoj a dnešní podoba v různých typech médií, reportážní detaily,
umění vtáhnout
čtenáře (posluchače, diváka) do děje-human touch, napětí, atmosféra, stavba
reportáže
* Interview- základní žurnalistická metoda, vývoj a jeho dnešní podoba,
pravidla interview,
analýza současného interview v českých médiích, praktický test – zadání
interview, analýza
interview v deníku Právo-Salon, Lidových novinách, Televize
* Prolínání žánrů
* Práce s jazykem a požadavky na něj-stručnost, žurnalista-tlumočník, jazyková
klišé, práce
s čísly, základy-mluvíme na mikrofon a obraz, propojení s jazykovými
přednáškami,
* Investigativní žurnalistika, rešerše, práce s archivem, internetem, anonymní
zdroje
* Základy redigování v tištěných médiích (obsah, jazyk, formálnost, etika) a
prezentace
(titulek, čitelnost textu, fotografie). Prezentace v rozhlase – práce se
zvukem, živé vysílání,
prostředky v udržení pozornosti, střih. Prezentace v televizi – práce s
obrazem a zvukem,
střih. Prezentace na internetu – interaktivita, odkazy, práce s obrazem a
zvukem.
* Redakční marketing a management: Organizační úroveň média a postavení
redakce v něm,
stavba redakce a kompetence, role editora, redaktora, oborové členění práce
v redakci,
teritoriální členění práce v redakci, zpětná vazba (průzkumy sledovanosti,
plánování, rutina)
* Externí vlivy na žurnalistiku a PR: politika, reklama a PR, etika, obecné a
vnitrofiremní
etické kodexy,
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky