121-0316/01 – Přesvědčování a manipulace v žurnalistickém diskursu (PMŽD)
Garantující katedra | Katedra ekonomické žurnalistiky | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. PhDr. Hana Srpová, CSc. | Garant verze předmětu | doc. PhDr. Hana Srpová, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 3 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2006/2007 | Rok zrušení | 2016/2017 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Definovat persvazi a manipulaci v žurnalistickém diskurzu
Popsat vliv ideologie na společnost
Vysvětlit psychologii persvaze
Analyzovat obsah mediálního komunikátu
Porovnat využití prostředků persvaze a manipulace v žurnalistickém diskurzu
Diskutovat nad problémy spojenými s etikou a vulgarizací médií
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
Cílem kurzu je seznámit studenty s prostředky a metodami persvaze a manipulace; vymezit obsah a rozsah pojmů persvaze a manipulace na případech typických (paradigmatech) i periferních, analyzovat problém etiky žurnalisty při prezentování informačního materiálu.
Povinná literatura:
BASU, RINTU (2011). Zakázané přesvědčovací techniky. Praha: Grada.
EDMŰLLER, A. a WILHELM, T. (2010). 27 manipulativních technik. Jak účinně manipulovat a ještě účinněji se bránit. Praha: Grada Publishing.
SRPOVÁ, H. (ed.) (2005). Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích. Sborník, Ostrava: OU.
SRPOVÁ, H. et al. (2007). Od informace k reklamě. Ostrava: OU.
Doporučená literatura:
GOLDBERG, B. (2005). Jak novináři manipulují. Stanice CBS očima svého reportéra. Praha: Ideál.
Média dnes. (2008). Sborník. Olomouc: UP.
MILLS, H. (2000). Artful Persuasion. The New Psychology of Influence. New York-Atlanta-Chicago: Amacom.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
ddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddd
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Persvaze a manipulace – pojem, historie
2. Funkční přístup k persvazi; kognitivní teorie persvaze
3. Psychologie persvaze
4. Vliv ideologie
5. Analýza obsahu mediálního komunikátu
6. Faktory týkající se zdroje persvaze
7. Faktory týkající se obsahu komunikátu a způsobu jeho prezentace
8. Faktory týkající se adresáta a kontextu persvazivního procesu
9. Prostředky persvaze a manipulace
10. Persvazivní moc jazyka v žurnalistickém komunikátu
11. Persvazivní moc prostředků neverbálních v žurnalistickém komunikátu
12. Jednostrannost verbálních a neverbálních prostředků ve zpravodajství
13. Bulvarizace médií
14. Obrana proti persvazi
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky