121-0317/01 – Aplikovaná sociologie médií (ASM)
Garantující katedra | Katedra ekonomické žurnalistiky | Kredity | 3 |
Garant předmětu | PhDr.Mgr. Vojtěch Bednář | Garant verze předmětu | PhDr.Mgr. Vojtěch Bednář |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 3 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2006/2007 | Rok zrušení | 2016/2017 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Definovat základní prvky sociologie médií
Vysvětlit účinek mediálních sdělení na vnímání reality
Popsat vývoj teorií myšlení o médiích
Vysvětlit obsahovou analýzu mediálních sdělení
Diskutovat nad vzájemným ovlivňováním se médií a politiky
Analyzovat zpravodajské, publicistické a politické pořady v médiích
Vyučovací metody
Přednášky
Anotace
Student bude v rámci přednáškové části seznámen s teoretickými východisky
uvažování o médiích, se základy sociologie médií. Získá teoretické i praktické
znalosti a dovednosti v metodě obsahové analýzy mediálních sdělení a v teorii
agendy setting. V seminářích bude přiblížena konkrétní aplikace teoretických
základů na konkrétní oblasti a problémy společenského života. Bude analyzován
jejich obraz v médiích, příčiny a důsledky tohoto mediálního profilu.
(menšiny, regionální problematika, politika, rovnoprávnost žen atd.).
Povinná literatura:
BURTON, G.; JIRÁK, J. Úvod do studia médií. Brno, Barrister & Principal, 2001.
ČMEJRKOVÁ, S. Jazyk, média, politika. Praha, Academia, 2003.
JIRÁK, J.; KŐPPLOVÁ, B. Média a společnost. Praha, Portál, 2003.
Doporučená literatura:
IGNATIEFF, M. Virtuální válka. Praha, Themis, 2001.
JIRÁK, J.; ŘÍCHOVÁ, B. Politická komunikace a média. Praha, Karolinum, 2003.
OSVALDOVÁ, B. Česká média a feminismus. Praha, Sociologické nakladatelství, 2004.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
cccccccccccccccccccccccccccccccccc
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Média, definice, funkce, veřejné mínění, interakce média-realita-
veřejné mínění, účinek mediálních sdělení na vnímání reality.
2. Dějiny myšlení o médiích I. Teoretická východiska sociologické reflexe
médií.
3. Dějiny myšlení o médiích II. (McQuail, Postman, Lazarsfeld atd.)
4. Obsahová analýza mediálních sdělení – teoretická východiska, teorie
agenda setting, agenda cutting
5. Praktická aplikace obsahové analýzy a její metodologie. Proces
zpracovávání a vyhodnocování mediálních sdělení. Praktické uplatnění obsahové
analýzy. Vyhodnocování analyzovaných dat. Zadání výzkumného projektu studentům.
6. Analýza zpravodajských, publicistických a politických pořadů
elektronických médií.
7. Média a politika (vzájemné ovlivňování). Pojetí moci. Vztah masové
komunikace a moci.)
8. Centrum a periferie v médiích. Percepce regionální problematiky v
médiích.
9. Menšiny v médiích. Genderové stereotypy a způsob mediální prezentace
žen. Neziskový sektor, humanitární organizace a média. Média v roli
destruktéra nebo naopak udržovatele mýtů a předsudků.
10. Globalizace a média. Vzájemné ovlivňování, činnost nadnárodních
mediálních korporací. Události globálního významu v reflexi médií (války,
přírodní katastrofy v „přímém přenosu“).
11. Ekonomika a média. Vzájemná závislost médií a světa byznysu. Jejich
koexistence a střety.
12. Sociální zodpovědnost. Projekty sociální zodpovědnosti ekonomických
subjektů a jejich mediální obraz.
13. Vyhodnocení studentských projektů a diskuze nad jejich závěry.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky