121-0324/01 – Struktura médií a jejich specifika B (SMJS B)
Garantující katedra | Katedra ekonomické žurnalistiky | Kredity | 3 |
Garant předmětu | Mgr. Ivana Šuláková | Garant verze předmětu | Mgr. Ivana Šuláková |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 1 | Semestr | letní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 1999/2000 | Rok zrušení | 2016/2017 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | bakalářské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
Uspořádat média podle způsobu přenosu informací
Popsat práci žurnalisty v médiích
Pochopit strukturu médií v české společnosti
Porovnat shodné a rozdílné prvky v jednotlivých druzích médií
Analyzovat produkci médií
Uvést rozdíly mezi strukturou českých médií a zahraničím
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
Posluchači bakalářského studia by se měli v tomto dvousemestrovém předmětu
postupně zorientovat v současné struktuře médií a osvojit si základní
znalosti o odlišnostech novinářské práce v tisku, rozhlase, televizi,
tiskových agenturách a internetových médiích. Současně by se měli seznámit se
základními žurnalistickými tématy a rubrikami, které tato média nabízejí.
Předmět je tak nejen úvodem do studia žurnalistiky, ale dává do společenských
i dobových souvislostí masová média, přiblíží i díky hostům ve výuce
jednotlivé typy médií a základy žurnalistické práce.
Povinná literatura:
Kunczik, M. Základy masové komunikace. Praha: Karolinum 1995.
Russ-Mohl, S. Kompletní průvodce praktickou žurnalistikou. Překlad Hana Bakičová,Grada, 2005.
Trunečková, L. Tiskové agentury. (kapitoly 1, 2 a 4), Karolinum, Praha, 1997.
Respekt, Týden, Euro, Euro, Marketing, média, denní tisk
Doporučená literatura:
Boyd A. Příručka pro novináře - zpravodajství v rozhlase a televizi. Praha: CNŽ, 1995 - kapitoly 4, 8, 16 (psaní pro rozhlas,interview, moc médií,svoboda, zodpovědnost).
Halada, J.; Osvaldová, B. a kol. Praktická encyklopedie žurnalistiky. Praha: Libri, 2002.
Další studijní materiály
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
cccccccccccccccccccccccccccccccccc
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
Osnova předmětu:
1) Struktura médií, současný stav a dynamické trendy vývoje
2) Média v české společnosti – úloha žurnalistiky, postavení médií v
současné společnosti
3) Základní dělení médií podle způsobu přenosu informací, podle oborového
zaměření
4) Média zaměřená na ekonomické informace
5) Specifika práce žurnalisty v jednotlivých médiích (zdroje a získávání
informací a jejich zpracování)
6) Shodné a rozdílné prvky práce v jednotlivých druzích médií
7) Nová média a digitální technologie, především internet.
8) Agenturní žurnalistika
9) Analýza současné produkce našich médií.
10) Etika rozhodování v novinářské praxi
11) Praktické seznámení se s chodem různých typů médií – průběžně
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky