121-0345/01 – Novinářská etika (NOE)
Garantující katedra | Katedra ekonomické žurnalistiky | Kredity | 3 |
Garant předmětu | doc. PhDr. PaedDr. Milan Sekanina, CSc. | Garant verze předmětu | doc. PhDr. PaedDr. Milan Sekanina, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2010/2011 | Rok zrušení | 2016/2017 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
posoudit aspekty interní regulace médií
uvést klady a zápory použití profesní etiky v praxi
zhodnotit etické principy v praxi
porovnat mediální diskurz vybraných zemí
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty s jednotlivými aspekty interní regulace (samoregulace) médií jako součástí normativního rámce mediálních systémů jednotlivých národních států. Teorie novinářské etiky (jako součást etiky aplikované či profesní) vymezují několik eticky sporných oblastí (plagiátorství, střet zájmů, osobní účast na zprávě, klamání, uplácení, narušování soukromí atd.), které budou podrobněji představeny v jednotlivých přednáškách. Vyučující se zaměří i na aplikaci teoretických poznatků v praxi. Součástí seminářů budou rozbory konkrétních eticky sporných případů z českého mediálního diskurzu i mediálních diskurzů vybraných zemí (především pak Velké Británie, Spojených států amerických či Spolkové republiky Německo). Významná část výuky bude věnována i kodifikaci etických principů v českém mediálním systému (ať již jednotlivých mediálních korporací či profesních novinářských organizací) po listopadu 1989. Předmět se zaměří i na komparaci etických kodexů vybraných českých médií s médii zahraničními.
Povinná literatura:
ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha: Academia, 1994.
BURTON, G., JIRÁK, J. Úvod do studia médií. Brno: Barrister&Principal – studio, 2003.
Doporučená literatura:
BRÁZDA, R. Srovnávací etika. Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 2002.
IŁOWIECKI, M. - ZASĘPA, T. Moc a nemoc médií. Bratislava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2003.
MCNAIR, B. Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál, 2004.
MORAVEC, Václav. Etika a česká média. In: 10 let v českých médiích. Praha: Portál, 2005.
MORAVEC, Václav. Proměny samoregulace médií v ČR po roce 1989. In: Postavení médií v české společnosti a v EU.
Praha: FSV UK a Matfyzpress, 2006.
MORAVEC, Václav. Vybrané aspekty proměn regulace médií v České republice po roce 1989. In: Oleksak, P. – RONCAKOVA, T. (ed.). Vplyv nového tlačového zákona na prácu novinárov a na život slovenskej spoločnosti. 1. vyd. Ružomberok: Katolícka univerzita, 2008.
MORAVEC, Václav. Vybrané aspekty vlivu médií na psychický vývoj dětí a dospívajících. In: Vašutová a kol. Základy biodromální psychologie. Ostrava: FF, Ostravská univerzita, 2010a.
MORAVEC, Václav. Rozmanitost světa médií jako jedna z podmínek pro vznik nových forem šikany. In: Vašutová a kol. Proměny šikany ve světě nových médií. Ostrava: FF, Ostravská univerzita, 2010b.
ŠIMEK, J. - ŠPALEK, V. Filozofické základy lékařské etiky. Praha: Grada, 2003.
THOMPSON, M. Přehled etiky. Praha: Portál, 2004.
Etický kodex novináře, Syndikát novinářů ČR, 18. 6. 1998, Etický kodex časopisu Týden, Týden, 5. 10. 1998.
Etický kodex deníku Hospodářské noviny, HN, leden 2002, Etický kodex deníku MF Dnes, MAFRA, 18. 3. 2002.
Etický kodex MediaCentrum, 31. 10. 2005, Kodex ČT, Česká televize 2003.
Statut redakce Lidových novin, Lidové noviny, 2005, Statut, Kodex, Strategie České televize, Česká televize 1998.
Statut Komise pro etiku při Syndikátu novinářů ČR, 1998.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
nejsou další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Seznámení s jednotlivými aspekty interní regulace (samoregulace) médií jako součástí normativního rámce mediálních systémů jednotlivých národních států.
2. Teorie novinářské etiky (jako součást etiky aplikované či profesní).
3. Aplikace teoretických poznatků v praxi.
4. Rozbory konkrétních eticky sporných případů z českého mediálního diskurzu i mediálních diskurzů vybraných zemí (především pak Velké Británie, Spojených států amerických či Spolkové republiky Německo).
5. Kodifikace etických principů v českém mediálním systému.
6. Komparace etických kodexů vybraných českých médií s médii zahraničními.
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky