121-0353/02 – Jazyk v reklamě (JAREK)
Garantující katedra | Katedra ekonomické žurnalistiky | Kredity | 4 |
Garant předmětu | doc. PhDr. Hana Srpová, CSc. | Garant verze předmětu | doc. PhDr. Hana Srpová, CSc. |
Úroveň studia | pregraduální nebo graduální | Povinnost | povinně volitelný |
Ročník | 2 | Semestr | zimní |
| | Jazyk výuky | čeština |
Rok zavedení | 2011/2012 | Rok zrušení | 2016/2017 |
Určeno pro fakulty | EKF | Určeno pro typy studia | navazující magisterské |
Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi
porovnat druhy reklamy
prověřit zneužití reklamy
zhodnotit právní regulaci reklamy
zdůvodnit význam etické samoregulace v praxi
Vyučovací metody
Přednášky
Semináře
Ostatní aktivity
Anotace
Při výuce je pozornost věnována marketingové komunikaci, cílům a druhům reklamy, rovněž nejfrekventovanějším strategiím při stylizaci reklamního komunikátu, a to především s ohledem na cílovou skupinu (target group). Kromě jazyka a stylu reklamy jsou analyzovány i prostředky neverbální se zřetelem na variabilní reklamní nosiče. Součástí výuky jsou také otázky zneužití reklamy a obrany před působením reklamy. Budou diskutovány filmové dokumenty na téma reklamní manipulace a persvaze.
Osnova předmětu:
1. Reklamní diskurs jako součást marketingového komunikačního mixu.
2. Cíle a druhy reklamy, reklamní nosiče.
3. Etická samoregulace reklamy (Rada pro reklamu, Etický kodex reklamy) a právní regulace reklamy.
4. Gramatika reklamy I (prostředky spisovné).
5. Gramatika reklamy II (prostředky nespisovné).
6. Nonverbální prostředky v reklamním diskursu.
7. Reklamy zaměřené na nejmladší část populace.
8. Reklamy zaměřené na dospívající.
9. Reklamy zaměřené na ženy.
10. Reklamy zaměřené na muže.
11. Historický vývoj reklamy – prostředky verbální a nonverbální.
12. Historický vývoj reklamy – reklamní strategie.
13. Odborný styl a reklama.
14. Sociální reklamy.
Povinná literatura:
ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině, čeština v reklamě. Praha: Leda, 2000.
DE PELSMACKER, Patrick et al. Marketingová komunikace. Praha: Grada, 2003.
KŘÍŽEK, Zdeněk a Ivan CRHA. Jak psát reklamní text. Praha: Grada Publishing, 2005.
Doporučená literatura:
BRALCZYK, Jerzy. Język na sprzedaż. Gdańsk: GWP, 2004.
CLEMENTE, M. N. Slovník marketingu. Praha: Computer Press, 2004.
FREY, Petr. Marketingová komunikace. Praha: Management Press, 2005.
KLEINOVÁ, Naomi. Bez loga. Praha: Argo, 2005.
MONZEL, Monika. 99 tipů pro úspěšnější reklamu. Praha: Grada, 2009.
PAVLŮ, Dušan. Veletrhy a výstavy. Kultura, komunikace, multimedialita, marketing. Praha: Professional Publishing, 2009
SRPOVÁ, Hana. Knížka o reklamě. Ostrava: OU, 2008.
SRPOVÁ, Hana et al. (2007). Od informace k reklamě. Ostrava: OU, 2007.
TOMAN, Miloš. Intuitivní reklama. Praha: Management Press, 2006.
VYSEKALOVÁ, Jitka a Růžena KOMÁRKOVÁ. Psychologie reklamy. Praha: Grada, 2002.
VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Reklama. Jak dělat reklamu. Praha: Grada, 2007.
Časopisy: Marketing Magazine, Marketing & Media, Strategie.
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta
E-learning
Další požadavky na studenta
Další požadavky na studenta
Prerekvizity
Předmět nemá žádné prerekvizity.
Korekvizity
Předmět nemá žádné korekvizity.
Osnova předmětu
1. Reklamní diskurs jako součást marketingového komunikačního mixu. Cíle a druhy reklamy, reklamní nosiče.
2. Gramatika reklamy I (prostředky spisovné).
3. Gramatika reklamy II (prostředky nespisovné).
4. Reklamy zaměřené na nejmladší část populace.
5. Reklamy zaměřené na dospívající.
6. Reklamy zaměřené na ženy.
7. Reklamy zaměřené na muže.
8. Systém právní regulace reklamy a pojmy reklamního práva.
9. Veřejnoprávní regulace reklamy I (zákazy a omezení šíření reklamy)
10. Veřejnoprávní regulace reklamy II (odpovědnost za šíření nedovolené reklamy, správní delikt)
11. Veřejnoprávní regulace reklamy III (reklama v rozhlasovém a televizním vysílání)
12. Veřejnoprávní regulace reklamy IV ( reklama a tisk, spotřebitel. veřejné komunikace, informační společnost)
13. Soukromoprávní regulace reklamy ( nekalá soutěž, ochrana osobnosti a pověsti osob, soudní ochrana)
14. Etická samoregulace reklamy (Rada pro reklamu, Etický kodex reklamy, prostředky působení reklamy)
Podmínky absolvování předmětu
Výskyt ve studijních plánech
Výskyt ve speciálních blocích
Hodnocení Výuky