121-0353/02 – Language in advertising (JAREK)
Gurantor department | Department of Economics Journalism | Credits | 4 |
Subject guarantor | doc. PhDr. Hana Srpová, CSc. | Subject version guarantor | doc. PhDr. Hana Srpová, CSc. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Compulsory |
Year | 2 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 2011/2012 | Year of cancellation | 2016/2017 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | Follow-up Master |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
to compare types of advertising
to examine advertising abuse
to evaluate legal regulation of advertising
to give reasons for the importance of ethical self-regulation in practice
Teaching methods
Lectures
Seminars
Other activities
Summary
Při výuce je pozornost věnována marketingové komunikaci, cílům a druhům reklamy, rovněž nejfrekventovanějším strategiím při stylizaci reklamního komunikátu, a to především s ohledem na cílovou skupinu (target group). Kromě jazyka a stylu reklamy jsou analyzovány i prostředky neverbální se zřetelem na variabilní reklamní nosiče. Součástí výuky jsou také otázky zneužití reklamy a obrany před působením reklamy. Budou diskutovány filmové dokumenty na téma reklamní manipulace a persvaze.
Osnova předmětu:
1. Reklamní diskurs jako součást marketingového komunikačního mixu.
2. Cíle a druhy reklamy, reklamní nosiče.
3. Etická samoregulace reklamy (Rada pro reklamu, Etický kodex reklamy) a právní regulace reklamy.
4. Gramatika reklamy I (prostředky spisovné).
5. Gramatika reklamy II (prostředky nespisovné).
6. Nonverbální prostředky v reklamním diskursu.
7. Reklamy zaměřené na nejmladší část populace.
8. Reklamy zaměřené na dospívající.
9. Reklamy zaměřené na ženy.
10. Reklamy zaměřené na muže.
11. Historický vývoj reklamy – prostředky verbální a nonverbální.
12. Historický vývoj reklamy – reklamní strategie.
13. Odborný styl a reklama.
14. Sociální reklamy.
Compulsory literature:
CAPLES, J. Tested Advertising Methods. New York: Prentice Hall, 1997.
Recommended literature:
ARIS, A., BUGNIN, J. Managing media companies. Chichester: John Wiley, 2005.
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Další požadavky na studenta
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Advertising discourse as part of marketing communication mix. Objectives and kinds of advertising, advertising bearers
2. Grammar of advertising I (standard means).
3. Grammar of advertising I (non-standard means).
4. Advertising aimed at the youngest part of population.
5. Advertising aimed at teenagers
6. Advertising aimed at women
7. Advertising aimed at men
8. System of legal regulation and concepts of advertising law
9. Public regulation of advertising I (prohibitions and restrictions on the spread of advertising
10. Public regulation of advertising II (responsibility for the spread of unlawful
advertising, administrative tort)
11. Public regulation of advertising III (advertising in radio and television broadcasting)
12. Public regulation of advertising IV (advertising and press, consumer, public communication, information society)
13. Private and legal regulation of advertising (unfair competition, protection of privacy and persons' reputation, court protection, wardship)
14. Ethic self-regulation of advertising (Advertising Council, Code of Ethics in Advertising, means of advertising efficiency)
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction