151-0105/01 – Statistical Methods in Marketing (STMM)
Gurantor department | Department of Mathematical Methods in Economics | Credits | 2 |
Subject guarantor | prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc. | Subject version guarantor | prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc. |
Study level | undergraduate or graduate | Requirement | Choice-compulsory |
Year | 4 | Semester | winter |
| | Study language | Czech |
Year of introduction | 1999/2000 | Year of cancellation | 2009/2010 |
Intended for the faculties | EKF | Intended for study types | |
Subject aims expressed by acquired skills and competences
The students will learn elementary and advanced statistical methods used in marketing research. They will know how to get statistical data, how to prepare appropriate questionaries, how to apply the corresponding statistical methods and how the results should be properly explained and interpreted. The acquired knowledge is evaluated on case studies focused on market research, advertisement, promotion, pricing and product strategy. SPSS and Excel software is applied.
Teaching methods
Summary
Based on basic courses of statistics and marketing to supply elementary and
advanced statistical methods used in marketing research. Case studies are
focused on market research, advertisment and promotion, pricing and produst
strategy. SPSS and Excel software is applied.
Compulsory literature:
1. Ramík, J., Statistické metody v marketingu - modul I, Statistical methods in marketing - I (in Czech), EkF - VŠB, Ostrava 2003.
2. Ramík, J., Statistické metody v marketingu - modul II, Statistical methods in marketing - II (in Czech), EkF - VŠB, Ostrava 2003.
Recommended literature:
1. J. Ramík, Š. Čemerková: Statistika A., Statistics A (in Czech), SU OPF, Karviná, 2000.
2. J. Ramík, Š. Čemerková: Statistika B. Statistics B (in Czech), SU OPF, Karviná, 2000.
3. J. Ramík, Š. Čemerková: Statistika pro ekonomy. Statistics for Economists (in Czech), CD - ROM, SU OPF, Karviná, 2001.
4. M. Přibová: Marketingový výzkum v praxi. Marketing research in practice (in Czech), Grada, Praha, 1996.
5. T.H. Wonnacot, R.J. Wonnacot: Statistika pro obchod a hospodářství, (in Czech),Victoria
Publishing, Praha, 1993.
6. D.S. Tull, D.I. Hawkins: Marketing research - Measurement & Method.
Macmillan Publ.Comp., N. York, Oxford, Singapore, Sydney, 1993.
7. Software: MS Excel(Nástroje, Analýza dat), SPSS
Way of continuous check of knowledge in the course of semester
E-learning
Other requirements
Prerequisities
Subject has no prerequisities.
Co-requisities
Subject has no co-requisities.
Subject syllabus:
1. Marketingový výzkum: K čemu slouží Marketingový Výzkum (MV) Jaké informace
jsou zapotřebí při rozhodování v marketingu Co je marketingový informační
systém Jaký je význam statistických metod v marketingu Co jsou primární a
sekundární data Které typy studií se využívají v MV
2. Měření v marketingovém výzkumu: Škály měření Pojem měření Prvky měření
Přesnost měření Návrh měření Měření postojů
3. Vzorkování a rozsah výběru: Výběrové šetření (vzorkování) Metody výběru
Obecné metody stanovení rozsahu výběru Výběrová rozdělení
4. Metody stanovení rozsahu výběru: Stanovení rozsahu vzorku pro výběrový
průměr s danou přesností Stanovení rozsahu vzorku pro výběrový podíl s danou
přesností Stanovení rozsahu vzorku s multinomickým rozdělením Stanovení
rozsahu
vzorku pro jednostupňové stratifikované náhodné výběry Stanovení rozsahu
vzorku
pro jednostupňové klastrové výběry
5. Redukce dat a statistické charakteristiky: Co znamená redukce dat
Marketingový výzkum nového syceného nealkoholického nápoje (dále jen „Studie“)
Vytváření nových charakteristik Histogram četnosti Kontingenční tabulky
Charakteristiky polohy Charakteristiky variability
6. Testování hypotéz - parametrické testy: Co přináší parametrické testování
statistických hypotéz Jednostranné a oboustranné testy Jednovýběrový t-test
střední hodnoty Dvouvýběrový t-test střední hodnoty Dvouvýběrový párový t-test
střední hodnoty Řešení příkladů ze Studie
7. Testování hypotéz - neparametrické testy:Co přináší neparametrické
testování
statistických hypotéz Mediánový test Chi-kvadrát test pro jeden
výběr Kolomogorov-Smirnovův test Chi-kvadrát test pro dva výběry Mann-
Whitneyův
test Wilcoxonův párový (znaménkový) test Ilustrace na příkladech ze Studie
8. Analýza rozptylu: Co je analýza rozptylu - ANOVA v marketingu
Jednofaktorová
ANOVA Příklady ze studie a seminární práce
Dvoufaktorová ANOVA Ilustrace na příkladech ze Studie
9. Míry asociace: Co jsou míry asociace Podmínky správného výběru metody
stanovení míry asociace Míry asociace mezi 2 znaky:
- nominální data (koeficienty kontingence)
- ordinální data (pořadové koeficienty korelace)
- poměrová/inervalová data (koeficienty korelace)
Míry asociace mezi více znaky
10. Regresní a korelační analýza:Co je regresní analýza (RA - jednoduchá,
vícenásobná, lineární, nelineární) Co je podstatou jednoduché lineární RA
(bodový diagram, regresní přímka, regresní koeficienty, přiléhavost -
koeficient determinace, testy hypotéz) Co je podstatou jednoduché nelineární
RA
(základní typy nelinearity, Törnquistovy křivky) Vícenásobná lineární RA
(kritérium/prediktory, regresní nadrovina, koeficient determinace) Jak použít
VRA pro nominální prediktory Problém multikolinearity a korelační koeficienty
11. Prognózování tržeb: Co jsou prognózy (tržeb) Jak prognóza souvisí s
životním cyklem výrobku, 3 skupiny prognostických metod (krit. odhadu, čas.
řad, kauzální )Dekompoziční metody časových řadTrendová složka, její hlavní
typy a metody Analytické a syntetické metody stanovení trenduPříklady v Excelu
a SPSS
12. Metody prognózování časových řad: Sezónní složka, základní metody a
příklady Model konstatntní sezónnosti Náhodná složka, její vlastnosti a
testovaní hypotéz Prognózování v ČŘ: bodové a intervalové prognózy Co jsou
kauzální prognostické metody Příklady
Conditions for subject completion
Occurrence in study plans
Occurrence in special blocks
Assessment of instruction
Předmět neobsahuje žádné hodnocení.